بزرگداشت ماموستا ملا علی سعدی شاعر و ادیب در دانشگاه آزاد اسلامی سقز

در راستای تجلیل از عالمان، عارفان و شاعران منطقه، بزرگداشت ماموستا ملا علی سعدی متخلص به "خه‌مین" در سالن اجتماعات دکتر محمد فاضلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، با حضور معاونت محترم استانداری و فرماندار ویژه شهرستان سقز و جمعی از مسئولان، شاعران، ادیبان و نویسندگان سقز و شهرهای اطراف مراسم بزرگداشت و رونمایی از دیوان اشعار «خه‌مین» آغاز به کار کرد.

شهباز محسنی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز در ابتدای مراسم با خیر مقدم به حاضرین، ماموستا علی سعدی را یکی از مشاهیر و عارفان برجسته، توانا و صاحب اندیشه در منطقه معرفی کرد و گفت: وی در سن 7 سالگی خواندن و نوشتن و قرائت را به خوبی یاد گرفت و مورد تحسین و تمجید مردم واقع شد.

دکتر محسنی افزود: ماموستا ملا علی دارای ذهنی خلاق بود و در آن زمان غالب کتاب‌های ادبی همچون بوستان سعدی، و دیوان حافظ و موش و گربه را حفظ کرده بود و از 10 سالگی به اعجاز و اعجاب شعر و شاعری آشنا شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی سقز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی برآوردها در مورد تعداد آثار چاپ شده علما و نویسندگان کرد، گفت: بیش از 10 هزار جلد کتاب تاکنون در زمینه‌های مختلف منتشر شده، اما آثار فاخر زیادی هم وجود دارد که به صورت دست‌نویس باقی مانده و هنوز چاپ نشده که این مسئله نیازمند همت و تلاش نویسندگان و نهادهای فرهنگی است که نسبت به چاپ این آثار اقدام کنند.

وی افزود: ملاعلی سعدی از علمای طریقت نقشبندیه بود و 63 سال زندگی پرثمر داشت، از جمله آثار این مرحوم دیوان اشعار است که با کوشش اینجانب و دکتر فواد سعدی در 222 صفحه توسط انتشارات رویداد تهران منتشر شد و در دسترس اهالی فرهنگ و ادب قرار گرفت.

ماموستا ملاعلی سعدی در سال 1363 وفات نمود و در طول بیش از چهار دهه فعالیت فرهنگی و دینی خود منشأ خدمات ارزنده در حوزه‌های فرهنگ و ادب بوده است.

در ادامه مراسم چند نفر از جمله علیرضا ذوالفقاری، دکتر احمد امینی، امجد امام، محمدرئوف توکلی، ملاغفور عزیزی، دکتر فواد سعدی و رحمان رحیم‌نژاد اشعار و گفتارهایی را ارائه کردند.

مصطفی شرفکندی پسر مرحوم استاد هژار، ماموستا ابوبکر سپهرالدین از شاعران و عارفان منطقه موکریان، ماموستا خالد خالدی و شریف عظیمی، از جمله شخصیت های شهیری بودند که در این مراسم فرهنگی حضور داشتند.

در پایان این مراسم از دیوان اشعار ماموستا ملا علی سعدی به نام "دیوانی خه‌مین" رونمایی شد.

لازم به ذکر است ملا علی سعدی«خه‌مین» در سال 1305 شمسی متولد شد. وی در روستای 'کس نزان' بخش سرشیو سقز تحصیلات خود را شروع کرد و نزد مرحوم حاج سیف الدین خان یورقل تحصیلات دینی را ادامه داد و تا پایان عمر در روستای سنته به عنوان امام جماعت خدمت کرد.

20101

کد خبر: 608191

وب گردی

وب گردی