سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در گفت وگو با ایسکانیوز:مجلس نهم دوره سختی را پشت سر گذاشت/  در مجلس دهم فشار از روی دولت برداشته می شود

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس می گوید: مجلس نهم بیشترین تعامل را در طول مجالس گذشته با دولت داشته است.

عبدالرضا مصری در گفت و گو با ایسکانیوز درباره عملکرد مجلس نهم خاطرنشان کرد: سال و دوره سختی برای مجلس و کشور بود، طبیعتا وقتی تغییراتی در دولت حاصل می شود و دولت جدیدی سر کار می آید، مدتی طول می کشد که ساختارش را بچیند، کارها روی ریل بیفتد و به شرایط کشور احاطه پیدا کند.

وی افزود: معمولا دوره ای که دولت جدید روی کار می آید، دوره خوبی برای هیچ مجلسی نیست اما عکس آن در مجلس دهم اتفاق خواهد افتاد یعنی زمانی که دولت سر کار است و مجلس جدیدی انتخاب می شود، چون وزرا مسلط بر امور وزارتخانه خود هستند و دستگاههای اجرایی قدرت پاسخ گویی بیشتری دارند اما همیشه وقتی که مجلسی سر کار است و دولت بعدا انتخاب می شود نمایندگان تسلط بیشتری بر امور کشور دارند و فشار بیشتری به دولت می اید که البته در دوره دهم قطعا این فشار کاهش پیدا می کند.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت با بیان اینکه مجلس نهم به خوبی در این صحنه حضور پیدا کرد، اظهار کرد: یعنی دولتی که تازه وارد شده است خواسته ها،برنامه ها و نیازهایی به مجلس دارد.

وی تصریح کرد: مجلس نهم بیشترین تعامل را در طول مجالس گذشته با دولت داشته است، چون من در سه دوره در دولت و مجلس حضور داشته و شاهد تعامل این دو قوه با یکدیگر بوده ام.

وی ادامه داد: مجلس نهم بیشترین کمک را به این دولت انجام داد.چه در مسائل بودجه ای و چه در اتباط با برجام و فضایی که مجلس برای اجرای آن در اختیار دولت قرار داد.البته دولت شرایط سختی داشت و نفت 100 دلار را باید 25 دلار می فروخت و در این شرایط طبیعی است که بسیاری از پروژه های عمرانی متوقف خواهد شد اما حقیقت این است که انتظار مردم از نماینده هاست و این امر باعث شد که بسیاری از نمایندگان از این قضیه در انتخابات صدمه ببینند چراکه گمان افکارعمومی این است که نماینده آن ها در انجام وظایفش کوتاهی کرده است در حالیکه امکان تامین منابع برای دولت، وجود نداشته است.

مصری افزود: سال آینده این موضوع به دولت بر می گردد. در انتخابات ها مردم مطالبات خود را به کسی که می خواهد انتخاب شود معطوف می کنند این دوره این اتفاق برای نمایندگان افتاد اما سال اینده که دولت و رئیس جمهور بخواهد انتخاب شود مردم تحقق این مطالبات را از دولت می خواهند هر چند که من معتقدم شرایط کشور را هم باید در نظرگرفت.

مصری تصریح کرد:مجلس نهم سعه صدر داشت و کمک خوبی به دولت کرد. به عنوان نمونه رای اعتمادی که به وزرای پیشنهادی دولت داد خودش کمک بسیار بزرگی به دولت بود که تقریبا اکثریت قریب به اتفاق آن ها در همین مجلس رای اعتماد گرفتند.

وی تاکید کرد: من خودم در دولت دهم وزیر بوده ام، انصافا تعامل این مجلس را با دولت خیلی بالاتر از دولت احمدی نژاد دیدم. شما دیدید که ما در روزهای پایانی دولت سابق باز هم سئوال و استیضاح داشتیم و حتی برای اولین بار در آن دولت بود که سئوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شد. ولی اگر بررسی کنید می بینید که بیش از 250 نماینده اصلا سئوالی از هیچ وزیری نداشته اند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نهم همچنین در پاسخ به سئوالی درباره استیضاح های صورت گرفته در مجلس نهم تصریح کرد: هدف از استیضاح، انجام کاری است که استیضاح کننده خواهان آن است.اگر راه و چاره ای اندیشیده شود، استیضاح کننده دشمنی با وزیر ندارد بلکه او نیز تحت فشار خواسته های مردم است. از این رو، اگر جلساتی که میان استیضاح کنندگان و وزرا تشکیل می شود، به هدف برسد، دیگر استیضاح مطرح نخواهد شد. چون هدف مجلس و نماینده استیضاح کردن نیست. انجام کار است اما گاهی اوقات نماینده هر چه پیگیری می کند، به نتیجه نمی رسد لذا نهایتا مجبور به استیضاح می شود.استیضاح اولین پله نیست، آخرین پله ای است که نماینده می رود اما در عین حال کسانی که در این دوره استیضاح شان مطرح بوده است، تشکیلات شان سیاسی نبود و بیشتر عملکردی و اقتصادی بوده است.

204/201

کد خبر: 620134

وب گردی

وب گردی