ذخیره ۳۰ هزار نمونه ژنی در زیست بانک/ بازگرداندن نمونه های بومی

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: تاکنون در حوزه های گیاهی، میکروارگانیسم ها، انسانی و جانوری، مولکولی، نزدیک به ۳۰ هزار نمونه ژنتیکی در این مرکز ذخیره شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، درباره روز «ذخایر ژنتیکی و زیستی» گفت: ذخایر ژنتیکی و زیستی در توسعه تحقیقات و صنعت زیست فناوری، غذا، سلامت و توسعه اقتصادی تاثیر دارند، از این رو منابع حائز اهمیتی به شمار می روند.

او گفت: در ۱۵ فروردین سال ۱۳۸۶ نامه ای از سوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به جهاد دانشگاهی مبنی بر راه اندازی زیست بانک جهت حفظ ذخایر زیستی و ژنتیکی در کشور ابلاغ شد که جهاد دانشگاهی هم در این راستا، مطالعات خود را برای راه اندازی زیست بانک آغاز کرد.

شاهزاده فاضلی با بیان اینکه در این راستا یک روز در طول سال به نام «روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی» نامگذاری شد، گفت: این روز در پانزدهم فروردین هر سال به نام روز ملی حفظ ذخایر زیستی و ژنتیکی نام گرفته است و سال ۹۳ برای اولین بار، این روز ملی در تقویم به ثبت رسید.

او با بیان اینکه اکنون قریب به ۳۰ هزار نمونه زیستی درقالب ۲۷ کلکسیون در مرکز ذخایر زیستی و ژنتیک نگهداری می شود، گفت: این نمونه ها با ضوابط مشخص و مدونی در اختیار محققان و فعالان در صنعت زیست فناوری قرار می گیرد.

بازگرداندن بیش از ۷ هزار نمونه گیاهی بومی به کشور

رئیس مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران با بیان اینکه هر روز بر تعداد این کلکسیون ها اضافه می شود، گفت: همچنین هفت هزار و ۲۰۰ نمونه گیاهی که در گذشته توسط توریست ها و سایر افراد از کشور خارج شده بودند از طریق تعاملات این مرکز با بانک های زیستی دنیا، بازگردانده شده و اکنون در این مرکز نگهداری می شوند.

به گفته شاهزاده فاضلی، این مرکز در حال حاضر با ده ها کشور دنیا همچون اسپانیا، هند، مصر، ایتالیا، ژاپن، هلند، تونس، الجزایر و ... در ارتباط است.

رئیس مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی گفت: محققان، دانشجویان، شرکت ها و مراکز فعال درحوزه صنعت زیست فناوری می توانند از خدمات و محصولات این مرکز بهره مند شوند.

او با بیان اینکه ذخایر زیستی به عنوان بزرگترین منابع کمک کننده به امنیت سلامت، امنیت غذا و امنیت اقتصادی، مهم ترین ذخایر به شمار می روند، عنوان کرد: به دلیل تنوع زیستی بالا و تنوع آب و هوایی و وجود گونه های بسیار زیاد و ارزشمند در حوزه گیاهی، میکروبی و جانوری به عنوان منابع اصلی توسعه زیست فناوری کشور، توسعه زیست بانک ضروری است.

او گفت: ایران زمینه ذخایر زیستی می تواند با نمونه های زیستی متعدد ومنحصر به فرد کشورهای دیگر رقابت داشته باشد، لذا ضرورت دارد نهادهای دست اندرکار، حمایت ویژه از مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی داشته باشند.

شاهزاده فاضلی با اشاره به میزان ذخایر زیستی و ژنتیکی در این مرکز گفت: هرساله به تعداد نمونه های زیستی این مرکز افزوده می شود اما روند افزایش نمونه ها به دلیل محدودیت شدید بودجه، متاسفانه افزایش ناچیزی داشته است.

او ادامه داد: مجلس شورای اسلامی، دولت (سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، سازمان پدافند غیرعامل کشور ) می توانند از مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی کشور حمایت کنند.

او گفت: خوشبختانه این مجموعه از ابتدا مورد حمایت و تایید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بوده است.

20103

کد خبر: 620384

وب گردی

وب گردی