افتتاح مرکز بهاران ویژه زنان معتاد/  معتادان با وزیر بهداشت عکس سلفی گرفتند

نخستین مرکز بهاران ویژه بانوان دیشب در حالی با حضور مسئولان شهری و وزارت بهداشت افتتاح شد که حواشی جالبی داشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، رو به وزیر بهداشت با صدای بلند فریاد می‌زند: رضا، ۱۱۰ روز پاکی. بعد یک لبخند توی خلسه این ۱۱۰ روز پخش می‌شود روی پهنای صورتش.

بعد انتقادها شروع می‌شود: تا حالا ده بار ترک کرده‌ام، اما بیشترین ترکم ۴۰ روز بود. کسی به معتاد کار نمی‌دهد. معتاد برای مردم مساوی است با دزد، بی‌غیرت و سابقه‌دار.

و وزیر بهداشت لابه‌لای این درد و دل‌ها زل می‌زند به چشم‌های او و می‌گوید: نیاز به جراحی دارد، فوری.

اینجا مرکز بهاران شهید هرندی است. معتادها دور تا دور وزیر را گرفته‌اند و از پاکی خود می‌گویند: حسین ۱۲۰ روز؛ علی ۵۵ روز و... بعد صدای «ای ایران، ای مرز پرگوهر» پخش می‌شود توی سالن؛ به افتخار وزیر و دیگر مهمان‌ها یکی دف می‌زند، یکی سنتور و یکی از معتادهای پاک شده، می‌خواند.

قول‌هایی که به بهارانی‌ها داده شد

وقتی پای صحبت تک تک این جماعت آبی‌پوش پاک شده می‌نشینی، تمام آمارهای بازگشت ۹۰ تا ۹۵درصدی معتادان به مصرف دوباره، باورت می‌شود. همین این‌ها تا حالا بارها و بارها ترک کرده‌اند و برگشته‌اند. یکی از همین‌ها می‌گوید تمام مدت کمپ را به این امید سر کردم که به محض بیرون آمدن بروم دنبال مواد.

یکی از بهارانی‌های اینجا که اصالتش همدانی است می‌گوید: ده بار ترک کرده‌ام و هر بار با ناامیدی از کمپ بیرون آمدم. دستگیره‌ای نبود که دستم را به آن بگیرم. من زندگی می‌خواهم و بیرون کمپ هیچ کس من را لایق آن نمی‌داند.

او می‌گوید: اینجا اولین بار است که به ما مهارتی برای کار کردن یاد داده‌اند، قول اشتغال داده‌اند و ودیعه مسکن. الان اینجا همه امیدوارند. فقط می‌خواهیم وعده‌ها عملی شود.

تا ساقی‌ها جمع نشوند، مشکل حل نمی‌شود

بهارانی‌ها مسئولان را دوره کرده‌اند. از وزیر بهداشت و درمان گرفته تا ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌ها، حسین طلا و مجتبی رحماندوست نمایندگان مجلس، حجت‌الاسلام امرودی معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران، هوشیار مدیرعامل سازمان رفاه و برخی از اعضاش شورای شهر، از حجت الاسلام ناصحی، تا شاکری، جدیدی و فاطمه دانشور که به بهانه افتتاح اولین مجتمع بهاران ویژه بانوان دور هم گرد آمده‌اند..

امرودی تاکید می‌کند شهرداری مسئول بیکاری در تهران نیست، مسئول جمع آوری معتادان نیست، مسئول درمان نیست. و ادامه می‌دهد: چند حفره در شهر ایجاد شده بود که موجب بر هم خوردن جریان زندگی شد. ما در منطقه هرندی دبیرستان دخترانه نداشتیم، چون امنیت وجود نداشت. این منطقه ۶۰ سال گودال آسیب بوده و تا ساقی‌ها از این خانه‌ها جمع نشوند، مشکل حل نمی‌شود و البته این هم وظیفه شهرداری نیست. اگرچه جمع‌آوری این تعداد معتاد و بازگرداندن آنها پس از بهبودی کار سختی نیست و در صورتی که دستگاه‌های مختلف پای کار باشند می‌توانیم به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم.

او با بیان این مطلب که طرح شهرداری نیاز به ۲ سال زمان دارد، می‌گوید: شهرداری چند کار عمده را آغاز کرده است، اول شناسایی کودکان کار و فراهم کردن شرایط تحصیل برای آن‌ها. دوم ایجاد مددسراهایی که کارتن‌خواب‌ها در آن جا مستقر شوند و ایجاد ۴۴ مرکز بهاران که بوستان مهارت آموزی در آن‌ها دایر است.

حجت‌الاسلام ‌امرودی البته از آمادگی شهرداری تهران برای احداث مراکز جدید در شهر تهران خبر داد و افزود: با ترخیص معتادان بهبود یافته اعم از زنان و مردان ظرفیت جدیدی جهت پذیرش معتادان در مراکز درمانی فراهم می‌شود ضمن اینکه به زودی کمپ سعید‌آباد آماده پذیرش خواهد بود.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به افتتاح اولین مجتمع بهاران ویژه بانوان اشاره می‌کند و می‌گوید: حدود ۴۰۰ نفر معتاد زن در مرکز شفق پذیرش شده‌اند که با هماهنگی‌های صورت گرفته ۲۷ نفر آنها به مرکز جدید بهاران در یکی از مناطق تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آینده مابقی آنها در زمان‌های مختلف به مرکز بهاران انتقال پیدا کنند.

و ادامه می‌دهد که از ۴۰۰ زن معتاد جمع‌آوری شده صد نفر آنها نیز به خانواده‌هایشان بازگردانده شده‌اند.

چهارشنبه درباره ساقی‌های محله هرندی تصمیم گیری می‌شود

با وجود همه این اتفاقات و برنامه ریزی‌ها، فقط کافی است گذرتان بویژه شب‌ها به محله هرندی بیفتد. علی رغم همه جمع آوری‌ها و کمپ‌ها و مددسراها، باز هم محله‌ها از حضور معتادان و کارتن‌خواب‌هایی که آزادانه در خیابان‌ها و کوچه‌های تاریک مواد می‌کشند و امنیت روانی محله را به شدت کاهش می‌دهند، خالی نیست.

امرودی می‌گوید تا ساقی‌ها جمع نشوند، طرح به نتیجه نمی‌رسد: هرندی الان پر از ساقی‌های مقیم است و چهارشنبه این هفته با حضور شهردار با دادستان کشور جلسه‌ای داریم که برای ساقی‌ها و ورود به آشپزخانه‌ها حکم صادر شود.

او اضافه می‌کند: حتی پلیس هم اگر بخواهد معتادان را جمع آوری کند، فضایی برای ساماندهی آن‌ها ندارد. اگرچه ما جدیدا برخی کمپ‌ها را که خالی شده‌اند، در اختیار پلیس قرار داده‌ایم.

مسئولان باید پاسخگو باشند

معتادان آبی پوش، دور وزیر بهداشت جمع می‌شوند، تا عکس یادگاری بگیرند. باز هم هر کدام از پاک شده‌های بهارانی روزهای پاکی خود را اعلام می‌زنند و فریاد «ماشاءالله» پخش‌ می‌شود داخل مجتمع. بازار عکس با وزیر داغ می‌شود و درد و دل‌ها تا دم در تمام نمی‌شود.

قاضی زاده هاشمی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به انتقاد آن‌ها که چرا پزشکان و طرفداران وزارت بهداشت در مجموعه‌های بهاران مستقر نشده‌اند، می‌گوید: متاسفانه هر وقت صحبت از کوتاهی‌ها به میان می‌آید، بحث کمبود بودجه و نیروی انسانی نیز پیش کشیده می‌شود. گاهی این توضیح حمل به فرار از مسئولیت می‌شود، اما واقعیت دارد.

هاشمی اضافه می‌کند: در هیچ کدام از ردیف‌ها و منابع‌مان نه پیش‌بینی اعتبار شده و نه نیروی انسانی. آنچه انجام می‌دهیم از روی تعهد اخلاقی و انسانی است که داریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما روسای دانشگاه‌های تهران، خیرین و معاونان وزارت بهداشت را به کمپ‌ها می‌آوریم، ادامه می‌دهد: البته در فضایی که تبلیغاتی نباشد تا تصمیمی جدی و غیرنمایشی بگیریم.

هاشمی با قدردانی از اقدامات شهرداری اضافه می‌کند: من امشب برای همراهی و تشکر از کسانی که این حرکت را انجام دادند اینجا آمده‌ام تا ببینم چه وظایفی از من برمی‌آید. با وجود ستاد مبارزه با مواد مخدر سئوال این است که چرا تعداد معتادان ما هر سال افزایش پیدا می‌کند. این شرایط باعث تاسف است و مسئولان باید به آن پاسخ بدهند.

افتتاح اولین مجتمع بهاران ویژه بانوان

این بار میزبان ما بانوانی می‌شوند که اولین گروه بانوان بهارانی را تشکیل می‌دهند. اینجا از دختر 20ساله که 3 سال است هروئین می‌کشد تا پیرزنی که دلش برای نوه‌هایش لک زده و می‌گوید بچه‌هایم طردم کرده‌اند، حضور دارند.

بانوانی که پای صحبت هرکدامشان بنشینی، از خاطرات سیاه سال‌ها کارتن خوابی صحبت می‌کنند. همه‌شان طرد شده‌اند.

فرزاد هوشیار پارسیان رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به راه‌اندازی اولین مرکز بهاران ویژه بانوان می‌گوید: ظرفیت این مرکز 100 نفر است و به زودی دومین مرکز نیز در شهر تهران ویژه بانوان راه‌اندازی خواهد شد.

هوشیار توضیح می‌دهد: خدماتی که در مراکز بهاران ویژه بانوان ارائه می‌شود طبق پروتکل‌های تهیه شده و شامل ارائه خدمات بویژه حرفه‌آموزی است و در تلاش هستیم طی هفته‌های آینده بانوان مستقر در مرکز شفق را به بهاران منتقل کنیم.

او ادامه می‌دهد: در تلاش هستیم که تا پایان 95 ظرفیت دو مرکز را به حدود 300 نفر برسانیم.

105105

کد خبر: 623188

وب گردی

وب گردی