کاتب: سخنگوی کمیسیون تلفیق تا استودیوی برنامه تلویزیونی آمد اما چرا در گفت و گو شرکت نکرد باید از خود او پرسید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سخنگوی کمیسیون تلفیق تا محل استودیوی برنامه تلویزیونی تشریف آوردند اما اینکه چرا در گفت و گو شرکت نکردند باید از خود او پرسید؛ اگر نمی تواند از مصوبه کمیسیون تلفیق و مجلس دفاع کند، نباید قصور را به گردن دیگران و صدا و سیما انداخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت ، غلامرضا کاتب در حاشیه نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25فروردین) مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبه روز گذشته مجلس مبنی بر حذف یارانه برخی اقشار گفت: درباره تبصره 14 بودجه سالانه که مربوط به هدفمندی بود و دیروز به تصویب مجلس رسید، تعداد زیادی از همکاران موافق بودند و تعدادی نیز به دلایلی مخالف بودند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته از صدا و سیما با موضوع این مصوبه هدفمندی پرداخته شد، از سخنگوی کمیسیون تلفیق به عنوان موافق مصوبه تصویب شده دعوت شد و از بنده نیز به عنوان مخالف دعوت شد؛ ضمن آنکه بنده قبل از ساعت 4 بعدازظهر اعلام کردم مخالف حذف 24 میلیون نفر ازدریافت یارانه نقدی هستم.

کاتب با بیان اینکه دلایل مخالفت خود را با مصوبه مذکور هم قبل از تصویب مصوبه و هم در برنامه تلویزیونی تشریح کردم، افزود: قانون مذکور قابلیت اجرایی ندارد به دلیل اینکه شناسایی 24 میلیون نفر برای حذف از دریافت یارانه نقدی غیر ممکن است و نباید فراموش کرد این قانون در سال 93 نیز تصویب شده اما دولت به دلیل نداشتن اطلاعات جامع و کافی این مصوبه را در سال 93 اجرایی نکرد.

وی ادامه داد: در این باره چند بار از مسئولان دولتی دعوت شد که به کمیسیون برنامه و بودجه بیایند تا راهکارهای کسب اطلاعات برای شناسایی افراد پردرآمد مشخص شود تا یارانه این قشر حذف شود و در سال 94 نیز 4.5 میلیون نفر شناسایی شدند که 3 میلیون نفر آن از دریافت یارانه حذف شدند و 1.5 میلیون نفر با اعتراض هایی که اعلام کردند دوباره به جمع یارانه بگیران اضافه شدند.

کاتب با بیان اینکه مصداق های حذف یارانه بگیران باید مشخص باشد افزود: براساس این مصداق ها تنها 7 میلیون نفر از جامعه حقوق بگیر که مالیات می دهند قابل شناسایی اند؛ چه در بخش دولتی و چه در بخش غیر دولتی.

وی با بیان اینکه درآمد کارکنان بسیاری از دستگاه ها قابل شناسایی نیست، افزود: نزدیک به 17 میلیون نفر در قالب مصداق های بیان شده گنجانده نمی شوند؛ مانند تجار و کسانی که مشاغل آزاد دارند زیرا به طور مثال در سال های 93 و 94 دولت در این رابطه اطلاعات کافی نداشت.

کاتب افزود: در سال 95 نیز شناسایی دقیق افرادی که باید از جمع یارانه بگیران حذف شوند امکان پذیر نیست و باید توجه داشت دولت در سال 94 اختیار شناسایی اقشار پردرآمد را داشته است و می توانست به روند کاری خود در این رابطه در سال 95 نیز ادامه دهد.

کاتب افزود: نمایندگانی اظهار می کنند که اگر بتوانیم 8 الی 9 هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل از حذف یارانه بگیران حاصل شود صرف تولید و اشتغال شود که کار بسیار ارزشمندی است؛ ان شاءالله باید دید دولت چگونه اجرایی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مردم استرس نداشته باشند، گفت: دولت در خصوص هدفمندی یارانه ها براساس آیین نامه ای عمل خواهد کرد که بتواند موضوع را اجرایی کند به دلیل اینکه نگاه دولت این است اطلاعات جامع و مفید از مردم در این رابطه داشته باشد تا تبصره 14 قانون مذکور را اجرایی کند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه عدد 24 میلیون نفر به لحاظ ریاضی برای حذف یارانه بگیران اشکال دارد گفت: بنده نیز قبول دارم این عدد درست نیست به دلیل اینکه تا کنون 3 میلیون نفر از جمع کسانی که باید از دریافت یارانه حذف بشوند، حذف شدند پس 21 میلیون نفر باقی مانده است اما به دلیل اینکه مصوبه کل خانوار را مدنظر قرار داده باز در یک بند دیگر که تعداد خانوارهای بالای 5 نفر از این موضوع مستثنی هستند.

کاتب افزود: با توجه به مطالب مذکور اعداد بیان شده غیر منطقی است چون خانوارهای بالای 5 نفر از این قانون حذف می شوند و هم نزدیک به 3 میلیون نفر در سال 94 حذف شدند.

وی ادامه داد: سخنگوی کمیسیون تلفیق در صحن علنی نسبت به حضور من در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در صدا و سیما اعتراض کرد ولی از سوی این برنامه، از سخنگوی کمیسیون تلفیق به عنوان موافق مصوبه و از بنده به عنوان مخالف و از دولت نیز به عنوان مخالف دعوت کرده بود.

کاتب افزود: سخنگوی کمیسیون تلفیق تا محل استودیوی برنامه تلویزیونی تشریف آوردند اما اینکه چرا در گفت و گو شرکت نکردند باید از خود او پرسید؛ اگر نمی تواند از مصوبه کمیسیون تلفیق و مجلس دفاع کند، نباید قصور را به گردن دیگران و صدا و سیما انداخت.

وی ادامه داد: مجری صدا و سیما موافق با مصوبه دیروز مجلس بود و به شدت از مصوبه حمایت می کرد البته طبیعی بود به دلیل اینکه کسی موافق مصوبه نبود و از منظر موافق حرف می زد و امیرآبادی فراهانی نماینده قم به صورت تلفنی در گفت و گوی خبری شرکت کرد و مخالف این موضوع بود و نظرات خود را بیان کرد.

کاتب افزود: آنچه انتظار ما است این است که صدا و سیما نظرات موافقان و مخالفان را بشنود تا مردم بدانند که چه کسانی موافقند و چه کسانی مخالفند این ایرادی ندارد و نظرات را می توان در مطبوعات و رسانه ها بیان کرد، دموکراسی در این موضوعات مصداق پیدا می کند و اتفاقا مجلس شورای اسلامی ایران بهترین مجلس و ارزشمندترین مجلس است که همه افراد می توانند نظرات خود را براساس اعتقادات خود بیان کنند.

وی گفت: امام راحل فرمودند مجلس عصاره این ملت است و در رأس امور است بنابراین باید قدر مجلس را بدانیم و مردم باید نظرات موافقان و مخالفان یک مصوبه را بشنوند و انتظارم این بود سخنگوی کمیسیون تلفیق در گفتگوی تلویزیونی شرکت می کردند و ترک محل گفتگو نباید انجام می شد به دلیل اینکه این موضوع به نفع مجلس شورای اسلامی و به نفع نظام جمهوری اسلامی است تا مردم مطلع شوند نظرات نمایندگان ارزشمند را که همه دلسوز هستند.

کاتب در خصوص اینکه آیا دولت با موضوع حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه در جلسات کمیسیون تلفیق موافق بوده است یا نه؟ گفت: این موضوع در برنامه تلویزیونی شب گذشته از نماینده دولت سوال شد و دکتر صالح گفت هر کسی چنین حرفی زده بنده به عنوان نماینده دولت اعلام می کنم حرف درست نیست و تکذیب می کنم و این حرف نماینده دولت است نه بنده.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص علت عدم حضور پورابراهیمی داورانی سخنگوی کمیسیون تلفیق در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری گفت: این سوال باید از خود پورابراهیمی داورانی پرسیده شود به دلیل اینکه با وجود حضور در استادیو برنامه در برنامه شرکت نکردند و در جلسه علنی صبح عنوان کردند بهتر این بود از موافقین عضو کمیسیون تلفیق در خصوص مصوبه دعوت به عمل می آمد که بیان این حرف در صحن علنی انصاف نبود.

203/201

کد خبر: 624284

وب گردی

وب گردی