سیل در کرمانشاه 218 میلیارد ریال خسارت به بارآورد/امداد رسانی به 57 خانوار سیل زده در خوزستان

معاون سازمان آب و برق خوزستان وضعیت رودخانه دز را بحرانی اعلام کرد و گفت: سواحل رودخانه های کارون و دز در شهرستان های دزفول، باوی، اهواز و کارون در معرض طغیان رودخانه قرار دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا،هوشنگ حسونی زاده در این باره گفت: ورودی آب به مخزن سد دز چهارشنبه شب تا هشت هزار مترمکعب برثانیه رسید و با توجه به افزایش ارتفاع آب حجم خروجی این سد روی چهار هزار و 500 مترمکعب برثانیه تنظیم شد.
او افزود: با کاهش ورودی به این سد، اکنون حجم آب وارد شده و خارج شده متعادل و روی چهارهزار و 500 مترمکعب برثانیه تنظیم شده است.
حسونی زاده حجم ورودی به این سد را بی سابقه عنوان کردو افزود: هواشناسی خوزستان پیش بینی بارندگی قابل ملاحظه و بالای 100 میلیمتر را در بالادست سد دز پیش بینی کرده است به همین دلیل خروجی سد دز در همین اندازه باقی می ماند.
او باز شدن همه دریچه های سد دز را رد کرد و گفت: خروجی این سد تا شش هزار مترمکعب برثانیه را نیز می تواند رهاسازی کند.
حسونی زاده با بیان اینکه وضعیت سد کرخه بحرانی نیست اظهار کرد: ورودی سد کرخه دو هزار و 400 مترمکعب بر ثانیه است اما به دلیل اینکه این سد فضای خالی دارد می توان ورودی را کنترل کرد.
او ادامه داد: وضعیت رودخانه دز بحرانی است اما با کنترل هایی که روی کارون انجام می دهیم وضعیت را مدیریت می کنیم.
معاون سازمان آب و برق خوزستان نسبت به طغیان رودخانه کارون در اهواز نیز هشدار داد و تصریح کرد: سیلاب رودخانه در اهواز ممکن است تا سه هزار مترمکعب برثانیه برسد.
عضو ستاد بحران خوزستان با بیان اینکه هشدارها از یک هفته پیش نسبت به طغیان رودخانه ها داده شده است افزود: سواحل تمام شهرستان های مسیر دز و کارون شامل دزفول، اهواز، باوی و کارون در معرض طغیان رودخانه قرار دارند.
او با بیان اینکه هشدارهای لازم به سیستم های شهری و شرکت های آب و فاضلاب داده است، از مردم این شهرستان ها خواست که از مسیر رودخانه فاصله بگیرند.
بر اساس این گزارش، با طغیان رودخانه دز از بامداد پنجشنبه، تعدادی از روستائیان دزفول، بخش شاوو شوش و عشایر در محاصره سیل قرار گرفتند.
پل شناور دزفول نیز در جریان طغیان رودخانه به زیر آب رفته است.امدادرسانی به سیل زدگان توسط هلال احمر خوزستان در حال انجام است.

در ادامه مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: به دنبال بارندگی شدید در برخی شهرهای استان و طغیان رودخانه دز در شهر دزفول، نیروهای امدادی به 57 خانوار گرفتار در سیلاب امداد رسانی کردند.

علی خدادادی در این باره گفت: در شهرستان ایذه، بارش شدید باران باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده و به 17 خانوار متشکل از 73 نفر امداد رسانی شده است.
او افزود: هفت نیروی امدادی در قالب دو تیم به همراه آمبولانس و خودروهای پشتیبانی برای امداد رسانی اعزام شده اند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: همچنین به 40 خانوار متشکل از 150 نفر در سه منطقه درگیر شامل علی کله، عباس آباد و زاویه دزفول امداد رسانی شد.
خدادادی ادامه داد: اردوگاه اسکان اضطراری 250 نفره در ورزشگاه شهید ناجی دزفول نیز برپا شده است و تاکنون 25 خانوار از مناطق عباس آباد، بن جعفر، زاویه و پل چهارم خرداد اسکان داده شدند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: همچنین یک زن باردار نیز به این اردوگاه انتقال داده شد.
او اضافه کرد: در باغملک نیز در مناطق عشایری درگیر، یک دامدار در حال کمک به احشام خود دچار حادثه شد و به بیمارستان انتقال یافت که حال وی مساعد است.
خدادادی گفت: امدادرسانی نیروها به روستای سده استیل باغملک نیز در حال انجام است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: در مناطق الوار گرمسیری و بیاب اندیمشک نیز پنج خانوار متشکل از 27 نفر در سیل گرفتار هستند اما به علت قطع ارتباط راههای زمینی، یک فروند بالگرد اعزام شده که به علت شرایط نامساعد جوی، تاکنون موفق به امداد رسانی نشده است.
او افزود: نیروهای امدادی به محض آرام شدن شرایط جوی به منطقه اعزام شده و افراد گرفتار را به مناطق آرام منتقل می کنند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان به همراه فرماندار شوش و عوامل امدادی در حال بازدید از روستاهای بخش شاوور شوش هستند.
افزایش دبی رودخانه دز ناشی از سرریز سد دز موجب طغیان این رودخانه در شهر دزفول شد.
بارندگی شدید در استان لرستان در بالادست سدهای دز و کرخه حجم مخازن این دو سد بزرگ را در شمال خوزستان به شدت افزایش داده است.
بارندگی ها که از اواسط هفته در خوزستان آغاز شده تا ظهر فردا جمعه ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در خصوص آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیل در استان به عشایر، حاشیه نشینان رودخانه ها و کشاورزان هشدار داد.

ستار فرهادی در این باره گفت: با توجه به بارندگی های اخیر، احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و همچنین جاری شدن سیل در برخی مناطق چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
او تأکید کرد: عشایر، حاشیه نشینان رودخانه ها و کشاورزان چهارمحال و بختیاری از سکونت و توقف در مناطق مرتفع، حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند.
فرهادی افزود: پرورش دهندگان ماهی، کشاورزان، باغداران، زنبورداران و گلخانه داران نیز اقدامات حفاظتی لازم را در این خصوص انجام دهند.
او تاکید کرد: کشاورزان از سم پاشی مزراع پرهیز و تا پایان هفته نسبت به کوددهی مزارع و باغات خود اقدام کنند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: فرمانداران، شهرداران و دستگاه های اجرایی امدادی در شهرستان های 9 گانه استان برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی در حالت آماده باش کامل قرار دارند.
او اضافه کرد: با توجه به پیش بینی بارندگی، بروز اختلال در راه های ارتباطی چهارمحال و بختیاری دور از انتظار نیست.
فرهادی ادامه داد: به همین منظور، فرمانداران، بخشداران و شهرداران چهارمحال و بختیاری باید تمهیدات لازم برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی را بیندیشند.
براساس اعلام اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، وضعیت هوای استان تا دو روز آینده ابری و نیمه ابری در برخی ساعات همراه با وقوع رگبار، رعد و برق، وزش باد و تگرگ پیش بینی می شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: بارش هایی که دهه اول فروردین ماه در سطح استان به وقوع پیوست 218 میلیارد ریال خسارت به بار آورد.

بهرام سلیمانی در این باره گفت: این مقدار خسارت به زیرساخت های راه، کشاورزی و مسکن وارد آمده که بیشترین آن به بخش راه و جاده بود.
او با بیان اینکه از مجموع 218 میلیارد ریال خسارت وارده، 108 میلیارد ریال آن در بخش راه بوده است، گفت: 69 میلیارد ریال خسارت نیز در بخش کشاورزی بوده است.
سلیمانی همچنین با اشاره به وارد آمدن خسارت 41 میلیارد ریالی به بخش اماکن مسکونی، افزود: بارندگی دهه اول فروردین خساراتی را به 50 مسکن شهری و 32 مسکن روستایی وارد آورد.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اشاره ای نیز به بارندگی چهار روز گذشته سطح استان داشت و گفت: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت ها صورت نگرفته است اما شواهد بیانگر آن است که خسارت های وارده در پی بارندگی های اخیر به شدت خسارات ناشی از بارندگی های دهه اول فروردین نیست.
او در پایان با منتفی ندانستن احتمال طغیان رودخانه ها از دامداران و عشایر خواست تا اطلاع ثانوی از حضور در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها و مناطق مستعد وقوع سیل و رعد و برق پرهیز کنند.
میانگین بارندگی های استان کرمانشاه در طول چهار روز اخیر به 77 میلی متر رسید که بیشترین آن از سرارود در بخش مرکزی کرمانشاه با 127 میلیمتر و کمترین بارش نیز از قصرشیرین با 41 میلیمتر گزارش شد، ضمن اینکه بارش در شهر کرمانشاه نیز به 84 میلیمتر رسید.

نجات جان سه بیمار با عملیات اورژانس هوایی در لرستان

به گزارش ایرنا؛ معاون فوریت های پزشکی لرستان گفت: اورژانس هوایی استان امروز با انجام دو پرواز سه بیمار را در مناطق سیل زده استان از خطر مرگ نجات داد.

محسن محمدی گفت: در پی بارش شدید باران و قطع ارتباط زمینی شماری از روستاهای واقع در غرب استان، اورژانس هوایی مرکز فوریت های پزشکی لرستان، جان سه نفر را نجات داد.

وی گفت: در این عملیات با انجام 2 مورد پرواز به بخش شاهیوند دوره چگنی و جم آستان شیرز در شهرستان کوهدشت، 2 مادر باردار و یک بیماری سکته مغزی به بیمارستان امام خمینی کوهدشت منتقل شدند.

20106

کد خبر: 624592

وب گردی

وب گردی