چرا رفتگران بیش از دیگران شهروندان به شهروندی  عمل می کنند؟/تصویر رفتگران خبـرساز پایتخت دست به دست می چرخد

هفته گذشته، باز هم رفتگران شهرمان، خبرساز شدند. این‌بار نه به خاطر پس دادن پول کلانی که پیدا کرده بودند که به خاطر حرکتی آموزنده و اخلاقی بار دیگر درصدر اخبار اجتماعی قرار گرفتند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از عتماد چند روزی است که تصاویر نه چندان واضح دو رفتگر سبزپوش شهرمان، به یکی از پربازدیدترین خبرهای فضای مجازی بدل شده است. خبر و عکسی از دو رفتگر خسته که با وجود خالی بودن اتوبوس، به خاطر کثیف بودن لباس‌های‌شان، حاضر نشدند روی صندلی‌های نو و تمیز اتوبوس بنشینند. این خبر که از سوی شهروندی که خود شاهد این صحنه بود، منتشر شده و مصداقی از اخبار «شهروند- خبرنگار» بود، در کمتر از چند ساعت با چنان استقبالی از سوی شهروندان مواجه شد. این موج خبری تا بدانجا بالا گرفت که شهردار تهران هم در صفحه شخصی اینستاگرامش به این رخداد واکنش نشان داد و نوشت: احتمالا هم شما روایت دو همکار رفتگر من را در شبکه‌های مجازی دیده‌اید. رفتار اخلاقی و منش این دو همکار عزیز مرا تحت تاثیر قرار داد. دست این دو عزیز را به گرمی می‌فشارم.

همچنین این خبر واکنش‌های مختلفی را هم در بین جامعه‌شناسان و روان‌شناسان به دنبال داشت.

سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران روز گذشته در یادداشتی درخبرگزاری مهر نوشت: چند روزی است تصویری از دو رفتگر محجوب شهرداری تهران در یک اتوبوس همگانی که به دلیل کثیف بودن لباس‌های خود به جای صندلی روی زمین نشسته‌اند در شبکه‌های اجتماعی لایک می‌خورد.
او در ادامه یادداشتش آورده است: وقتی همه ما در تلاشیم تا فرهنگ شهروندی و حقوق و وظایف متقابل شهروند – حاکمیت را در رساله‌های‌ دکترا بگنجانیم درمی‌یابیم که این رفتگرها در درک و احترام به حقوق شهروندی شاید از همه ما پیشروتر باشند؛ مساله‌ای که ما در غفلت‌ ناشی از توده‌ای شدن اطلاعات به طور کل فراموش کرده‌ایم!
او همچنین در بخشی از یادداشتش با طرح این سوال که: چرا این رفتگران بیش از دیگر شهروندان نسبت به رعایت حقوق و شهروندی جدی‌تر و حساس‌تر عمل می‌کنند؟! نوشته است: پاسخ به این سوال شاید راهگشای حل و فصل بسیاری از چالش‌های اجتماعی ما باشد. آسیب‌هایی که روز به روز گسترش پیدا کرده و به مثابه یک مشکل لاینحل پیش روی مدیران و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور خودنمایی می‌کنند. ما معتقدیم رفتگران بیش از همه تکالیف شهروندی را رعایت می‌کند چون بیش از همه از عدم رعایت آن متحمل هزینه می‌شوند. اجازه دهید با افتخار لحظه‌ای خود را در جای یک رفتگر محجوب و زحمتکش شهرداری قرار دهیم و از پشت عینک او به شهرمان نگاه کنیم. مطمئنا شهری که یک رفتگر بدان نگاه می‌کند با شهری که ما از پشت شیشه خودروی شخصی‌مان می‌بینیم بسیار متفاوت است.

او در انتهای یادداشت خود ضمن ادای احترام به این دو کارگر نوشت: اینک همه ما باید به احترام این دو رفتگر کلاه‌های‌مان را از سر‌برداریم و تمام‌قد برای‌شان بایستیم. اگر قرار است امروز شهرهایی برای فردا بسازیم تنها راه چاره آن است که گاهی خود را جای دیگران قرار دهیم. جای آن فردی که بیرون در بی‌آر‌تی و مترو ایستاده است! جای آن رفتگری که ما تنها ذهنیت‌مان از او صدای جاروهای شبانه است! جای راننده تاکسی که بیش از ١٢ ساعت را در خیابان‌های تهران با خستگی رانندگی کرده است و از شنیدن صدای محکم بسته‌شدن در خودرویش پرخاش می‌کند. بیایید برای یک بار هم که شده سیمای شهرمان را با عینک‌های دیگران ببینیم. ما چاره‌ای جز مهربانی به یکدیگر نداریم. اما هنوز هم واکنش‌های پراکنده به این اقدام خودجوش اجتماعی و فرهنگی ادامه دارد، به طوری که شهرام گیل‌آبادی، مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با «اعتماد»، با تاکید بر اینکه اقداماتی اینچنینی باید اطلاع‌رسانی و تشویق شود تا به فرهنگی در بین مردم شهرمان بدل شود گفت: در همین راستا، به دستور شهردار تهران از این دو کارگر زحمتکش تقدیر خواهد شد. ما هم به نوبه خود ضمن ادای احترام به این دو رفتگر، امیدواریم تقدیر شهرداری از این نیروهای کمتر دیده‌شده واقعا اجرایی شود، چرا که این تشویق می‌تواند بهانه‌ای باشد برای ترویج و تبلیغ و تشویق اقداماتی که جامعه کنونی ما به‌شدت از کمبود آنها رنج می‌برد.

105105

کد خبر: 625085

وب گردی

وب گردی