اسماعیل تهرانی : «ارکستر شهر» یک ارکستر سمفونیک کوچک است

اسماعیل تهرانی «ارکستر شهر» را یک ارکستر سمفونیک کوچک نامید و گفت: با ادامه پیدا کردن فعالیت این ارکستر می‌توانیم به دنیا نشان دهیم که ارکستر کلاسیک واقعی ما «ارکستر شهر» است.

به گزارش ایسکانیوز، اسماعیل تهرانی رهبر «ارکستر شهر» گفت: به‌طور کلی جای ارکستری به این شکل همیشه خالی بوده است. بیشتر گروه‌هایی که پیش‌ازاین شکل‌گرفته در آن چهار پنج نفر دورهم می‌نشستند و ساز‌های سنتی می‌نواختند اما برای «ارکستر شهر» تعریف و برنامه‌ریزی متفاوتی کرده‌ایم.

وی افزود: اولا با توجه به تعدادی که برای اعضای «ارکستر شهر» درنظر گرفته‌ایم می‌توان آن را یک ارکستر سمفونیک کوچک دانست. نکته بعدی این است که در این گروه برای تک‌تک سازها فکر می‌شود چون تا قبل از این شاهد اجراهایی به شکل تک‌صدایی بوده‌ایم که در آن تصنیف اجرا می‌کردند، یک پیش درآمدی بوده، یک نفر تک نوازی می‌کرده و همان روتین موجود همیشه اجرا می‌شد. ولی در این ارکستر برای سازها از صفر تا صد فکر شده است. قطعه تنظیم خواهد شد و نوازنده‌ها وظایف مشخصی دارند.

اسماعیل تهرانی بیان کرد: عمدتاً یک نگاه آموزشی به این ماجرا وجود دارد. باوجود اینکه اعضای ارکستر همه قبلاً در این حوزه فعالیت کرده‌اند و تازه‌کار به‌حساب نمی‌آیند، اما به نظر من هیچ‌کدام با ادبیات کار ارکستر آشنا نیستند و آن را تجربه نکرده‌اند.

رهبر ارکستر شهر درباره چشم‌انداز این گروه موسیقی گفت: در حقیقت این ارکستر با این فکر پایه‌‌ریزی شده است که ادامه پیدا کند و بتوانیم سری بلند کنیم و به دنیا نشان دهیم ارکستر واقعی کلاسیک ما این است.

وی افزود: معتقدم که کار این ارکستر بسیار مهم و ذات آن درست است و مردم بی‌شک با نتیجه کار ارکستر ارتباط برقرار خواهند کرد. چون موسیقی خودشان است و از زبان سازهای خودشان این نواها را خواهند شنید.

تهرانی در خصوص قطعاتی که در ارکستر شهر نواخته خواهد شد، گفت: در حقیقت هدف ما نواختن قطعات تازه است ولی این به این معنا نیست که قطعات تکراری اجرا نشود. برای مثال بتهوون که یک قطعه‌ای می‌نویسند در دنیا چند بار اجرا می‌شود؟ آیا باید این موضوع را به‌عنوان یک امر منفی برای یک ارکستر سمفونیک نام‌دار تلقی کنیم؟ درنتیجه بخشی از کارهای ما جدید و بخشی الهام‌گرفته از ملودی‌های محلی و سنتی خودمان خواهد بود.

رهبر «ارکستر شهر» افزود: باید این موضوع را در نظر داشت که وقتی یک ملودی مجدداً بازسازی و بازنویسی می‌شود، دیگر نمی‌توانیم واژه تکراری بودن را برای آن استفاده کنیم. درواقع ملودی با تکنیک و نگاه آهنگساز به یک اثر تازه تبدیل می‌شود. برای مثال ممکن است من تصمیم بگیرم ملودی «گل گندم» را برای این ارکستر تنظیم کنم، بعد همه در واکنش به این تصمیم بگویند: ما هزار بار این ملودی را در طول زندگی خود شنیده‌ایم ولی حالا باید ببینند تابلوی تصویر صوتی این ملودی چطور شده است، به ملودی «گل گندم» چه نگاهی شده است و دوم اینکه ما باید از این ملودی محافظت کنیم و نباید آن را به‌دست فراموشی بسپاریم.

اسماعیل تهرانی درخصوص لزوم وجود ارکستر گفت: ارکستر یک ابزاری است که به وسیله آن هنر را به گوش دیگران می‌رسانیم. در حقیقت ارکستر یک قانونی در نوازندگی و حتی زندگی کردن به شما یاد می‌دهد.

وی افزود: من همیشه سر کلاس به دانشجوها می‌گویم که موسیقی به ما یاد می‌دهد که به دو دهم ثانیه فکر کنیم. وقتی نوازنده مجبور می‌شود تا این اندازه ذره‌بین و ریز‌بین شود، در نهایت این مسئله در تمامی فعالیت‌های اجتماعی او اثر می‌گذارد. کارش را به موقع انجام می‌دهد، رانندگی او قانونی می‌شود، همیشه سروقت حضور پیدا می‌کند و.... پس فلسفه این ارکستر کار جمعی انجام دادن است که در نهایت یاد بگیریم به صورت جمعی حرف برای گفتن داشته باشیم.

گفتنی است مدیریت امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری با هدف بهره‌گیری از استعداد‌های جوان در رشته موسیقی و ایجاد زمینه‌ای برای بروز ظرفیت‌های آنها، اقدام به تشکیل «ارکستر شهر» کرده است.

507502

کد خبر: 625584

وب گردی

وب گردی