با متقلبان طب سنتی  به شدت برخورد می شود

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: طب سنتی ایرانی-اسلامی ظرفیت بسیار بزرگی برای ارائه خدمات سلامت و به خصوص حفظ سلامت با سبک زندگی سالم دارد و توجه و استفاده عاقلانه از آن می تواند بسیاری از چالشهای امروز سلامت مردم را بر طرف کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ایرج حریرچی گفت: متاسفانه با وجود این ظرفیت بزرگ طی یکی دو دهه اخیر در کشور به توسعه طب سنتی توجه کافی نشده است اما در این دوره با تاکید وزیر بهداشت قرار است، خدمات این طب گسترش پیدا کند.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه های گسترش طب سنتی گفت: برنامه وزارت بهداشت این است که مراکز مجاز و معتبر خدمات طب سنتی را گسترش دهد به عنوان مثال همین امسال 20 سلامتکده طب سنتی جدید در کشور ایجاد می شود و خدمات طب سنتی در شبکه بهداشتی-درمانی کشور با آموزش بهورزان ادغام می شود.
او اضافه کرد: البته با وجود اقدامات انجام شده، هنوز از میزان و رشد گسترش طب سنتی در کشور راضی نیستیم و حتما باید رشد توسعه این طب در کشور سرعت بیشتری پیدا کند.
حریرچی گفت: مشکل مهم در این حوزه افرادی هستندکه با ادعاهای واهی و دروغین و تقلب به دنبال سود خود هستند و از نیاز مردم و تقاضایی که برای دریافت خدمات طب ایرانی- اسلامی وجود دارد،سوء استفاده می کنند.
قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به ادعاهای این افراد گفت: انواع ادعاهای درمان سرطان یا بیماریهای که باید برای درمان آنها جراحی انجام شود یا کارهایی که در مغازه های فروش گیاهان دارویی برای فروش ترکیبات گیاهی انجام می شود، سلامت مردم را به خطر می اندازند.
او افزود: در برخی از این مغازه ها نه تنها ادعای دروغین و تجویز بی اثر برای درمان بیماری انجام می شود بلکه گاهی به نام دارو، مواد محرک و روانگردان به مراجعه کنندگان داده می شود که اعتیادآور و بسیار خطرناک هستند.
حریرچی اضافه کرد: این افراد غیر مسئول با تجویز خودسرانه و غیر علمی مواد مختلف گاهی عوارضی را برای سلامت مردم به وجود می آورند که تا آخر عمر و طولانی مدت افراد را گرفتار می کنند و باعث نارسایی و آسیب جدی به اعضای بدن می شود.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: برخورد جدی با این متخلفان با همکاری دستگاههای نظارتی دیگر و نیز تشکیلات صنفی امسال در دستور کار است و حتما برخورد با این متخلفان تشدید می شود.
او افزود: اساس طب سنتی ایرانی- اسلامی بر ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماریهاست و به مردم توصیه می کند با تغذیه سالم و بهره گیری از اصول بهداشتی چگونه از بروز بیماری پیشگیری کنند اما وقتی بیماری مانند سرطان یا گرفتگی عروق به وجود آمد خود متخصصان طب سنتی نیز برای درمان به متخصصان پزشکی و جراحان نوین مراجعه می کنند.
حریرچی اضافه کرد: نمی شود فردی را که سکته کرده است را به بخش سی سی یو نبرد یا از داروهای ضد انعقاد و لخته خون برای وی استفاده نکرد.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: قبول داریم که مراکز مجاز طب سنتی در کشور کافی نیست.راه حل توسعه طب سنتی ایجاد مراکزی معتبر و مجاز است که مطابق اصول علمی خدمات طب سنتی را با توجه به استطاعت مالی مردم و تقاضاهایی که وجود دارد به مردم ارائه کنند و این رویکرد در دستور کار وزارت بهداشت است.
105105

کد خبر: 627573

وب گردی

وب گردی