مقیمی: تا پایان شهریور برای اصلاح قانون انتخابات اقدام می کنیم

مقیمی درباره انتخابات سال آینده ریاست جمهوری هم گفت: تا پایان شهریور برای اصلاح قانون انتخابات اقدام می کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه این انتخابات در حدود 430 شهرستان و 207 حوزه برگزار می شود گفت: در این مرحله بیش از 17 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که 60 هزار نفر آنها رأی اولی هستند.

به گزارش ایسکانیوز محمدحسین مقیمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما درباره شرایط رأی دهندگان مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: رأی دهندگان باید حداقل 18 سال تمام داشته و کسانی باشند که در همان حوزه رأی نداده باشند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تعداد کم داوطلبان، تعرفه های رای این مرحله با مرحله قبلی انتخابات متفاوت است افزود: نسبت به حوزه ها رنگ تعرفه ها متفاوت است و از نظر امنیتی و حفاظتی هم فرمولی به کار رفته که تعرفه ها قابل جعل نیست.

مقیمی گفت: بیش از 17 میلیون تعرفه چاپ شده است و در قرنطینه هایی که نمایندگان شورای نگهبان در آن حضور دارند نگهداری می شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: همه فعالیت ها تائید ناظران شورای نگهبان را دارد.

مقیمی با بیان اینکه حدود 16 هزار صندوق اخذ رأی داریم گفت: حدود 330 هزار نفر عوامل اجرایی و در هر شعبه بین 3 تا 5 نفر عوامل نظارتی هستند .

وی افزود: وزیر کشور برای هر صندوق یک بازرس دارد که مستقیم به او گزارش می دهد و هر کدام از نامزد ها هم می توانند نماینده داشته باشند.

مقیمی ادامه داد: اخذ آرا در مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هم مانند مرحله اول از ساعت 8 صبح آغاز و به مدت حداقل 10 ساعت یعنی تا 6 بعد از ظهر انجام می شود که در صورت نیاز با تشخیص وزارت کشور تمدید می شود.

وی گفت: با توجه به کم بودن تعداد داوطلبان پیش بینی می کنیم شنبه یا حداکثر اوایل یکشنبه کار شمارش آرا به پایان برسد.

مقیمی افزود: صندوق های سیار هم پیش بینی شده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: تبلیغات نامزدها به خوبی انجام شده است و مشکل امنیتی و یا درگیری نداشتیم.

وی درباره تخلفات در مرحله نخست انتخابات مجلس دهم گفت: تخلفات به گونه ای نبود که حوزه ای باطل شود به همه شکایت ها رسیدگی شد.

مقیمی با اشاره به اینکه در چند حوزه بازشماری آرا انجام شد افزود: فقط در یکی از حوزه های فرعی، آرای یک صندوق ابطال شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد:‌ برای نخستین بار همه 207 حوزه انتخاباتی توسط شورای نگهبان بررسی و همه حوزه تائید شدند.

وی درباره انتخابات سال آینده ریاست جمهوری هم گفت: تا پایان شهریور برای اصلاح قانون انتخابات اقدام می کنیم.

مقیمی افزود: با دستور وزیرکشور کمیته و شورایی برای این موضوع تشکیل و 2 جلسه هم برگزار شد تا بتوانیم از تجربه های استادان دانشگاه ، نخبگان سیاسی، مجلس، شواری نگهبان و تجارب کشورهای دیگر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم در 4 ماه آینده لایحه ای در این باره تنظیم و تدوین و به دولت بفرستیم گفت: این لایحه مربوط به همه انتخابات از جمله انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، شوراها و بقیه انتخابات است.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: سند بالادستی انتخابات یعنی سیاست های کلی انتخابات ملاک کار ما برای ندوین لایحه انتخابات است و تلاش می کنیم آن را زودتر در مجلس به تصویب برسانیم.

201/201

کد خبر: 629414

وب گردی

وب گردی