تهران-ایسکانیوز: گیلان و شهرهایش و ییلاقاتی که دارد، مناظر بکر و طبیعی اش همواره گردشگران زیادی را به خود خوانده است. ماسال و ییلاقات ماسال هم برای علاقه مندان به طبیعت گردی نامی آشناست که چند سالی است رفت و آمد به آنجا رونق هم گرفته. ییلاقات ماسال در هر فصلی مناظر دیدنی و خاصی را پیش چشمان هر مسافر می گذارد که تجربه یک بار آن را واجب می کند.


چگونه به ماسال بروید


فاصله ماسال از شهر تالش ۶۰ کیلومتر است و با رشت از راه صومعه‌سرا ۵۵ کیلومتر فاصله دارد. مسیرتان اما اگر از تهران باشد باید به سمت قزوین و رشت حرکت کنید. بعد از عوارضی پایان اتوبان قزوین - رشت مسیر شما به سمت جاده فومن است که بهتر است از کمربندی فومن پس از موزه روستایی گیلان مسیر خود را به سمت ماسال ادامه دهید.


در میدانی که نبش کمربندی فومن قرار دارد هم می توانید یکی از خوشمزه ترین و بهترین کلوچه های عمرتان را بخورید. در مسیرتان تا ماسال مرکز پرورش ماهی قزل آلا هم وجود دارد و از روستای شلما به خصوص ماهی قزل آلاهای خوبی می توانید بخرید.


بازار محلی ماسال


بازار روز ماسال در انتهای بلوار اصلی شهر قرار دارد که محله کوچک اما دیدنی ای است. خاصیت بازار روز ماسال که شنبه بازار آن معروف است به دیگر بازارهای روزانه محلی که در مناطق مجاور برپا می شود این است که بر خلاف اغلب بازارهای محلی که از اجناس چینی پر شده اند، می توانید جنس های اصل محلی و سنتی خریداری کنید.


بازار محلی ماسال کوچک اما جذاب است چون ماشین در محله بازار رفت و آمد نمی کند و شما می توانید ساعاتی را به تماشا و خرید در این بازار کوچک محلی مشغول شوید.


یادتان باشد، نان بخرید


به دلیل اینکه در منطقه ییلاقی که وارد آن می شوید نان به شکل معمول پخت نمی شود و در آن حوالی فروشگاهی هم وجود ندارد باید حتما از شهر ماسال نان خریده و با خود ببرید. البته در هتل هایی که خدمات به مسافران می دهند گاهی می توان نان هم تهیه کرد اما بهتر است که این یک قلم را حتما به همراه داشته باشید.


از شهر تا ییلاقات ماسال


وارد شهر ماسال که شوید بلوار بلندی در پیش رو دارید که تا انتهای آن باید بروید. انتهای بلوار به مرکزی می رسید که شنبه بازار ماسال در آن قرار دارد و از همین سمت است که جاده ییلاقات ماسال آغاز می شود.


بازار محلی ماسال را که رد کنید وارد جاده ییلاقات ماسال می شوید که از هر کس بپرسید راه را نشانتان می دهد چون تابلویی برای راهنمایی یلاقات وجود ندارد. 25 کیلومتر از جاده که تا انتهای جنگل ادامه دارد آسفالت است. جنگل در ارتفاع 2500 متری قرار دارد و بعد از این وارد جاده خاکی و دشتی می شوید که در واقع همان ییلاقات ماسال هستند. در این مناطق به دشت ییلاق می گویند. این دشت ها خالی از گونه های گیاهی هستند که در جنگل شاهدش بودید و خانه های روستایی محلی ها در آن پراکنده است.


در این منطقه جاده خاکی است و بعد از آخرین خانه چوبی با ماشین معمولی نباید رفت و حتما باید ماشینی داشته باشید که در جاده خاکی دچار مشکل نشود.


اما قرار نیست شما برای اقامت و یا بهره بردن از ییلاقات ماسال وارد این دشت ها شوید چراکه در همان ابتدای دشت خانه های چوبی کوچکی هستند که برای مسافران حکم هتل را دارند.در واقع بهترین جا برای ماندن و نهایت جاده ای که باید طی کنید همان خانه های چوبی هستند که برای ماندن اجاره می کنید.هزینه این کلبه های چوبی که ماندن در آنها برای حداقل یک شب می تواند تجربه متفاوتی برایتان رقم بزند زیاد نیست. با مبلغی حدود 40 یا 50 هزار تومان می توانید یک شب صاحب اتاقی 6 تا 7 نفره در این کلبه های چوبی روستایی باشید.


نقل است که میرزاکوچک خان جنگلی در همین ییلاقات یخ زده و خیلی ها اگر بالاتر از این خانه های چوبی بروند برای دیدن منطقه ای است که میرزا در آن مرده.


ماسال در مرز مناطق ترک نشین، طالشی نشین و گیلکی قرار دارد و با اینکه زبان مردم این منطقه تالشی است اما به زبان همسایه هایشان هم آشنایی دارند و از نظر فرهنگی هم به آنها شبیه هستند و این از ویژگی های فرهنگی منطقه ماسال است.


ماسال رنگی و مه آلود


از مزایای این منطقه آن است که در زمستان هم می توانید به آنجا رفته و مناظر بی نظیری را ببینید. اما بهترین و زیباترین فصل برای رفتن به ماسال پاییز و بهار است. چیزی که جالب توجه است این است که تا خردادماه و حتی اوایل تابستان شما می توانید منظره ای که در جنگل ابر دیده می شود را در این منطقه هم تماشا کنید. بله ابرها زیر پای شما هستند و این چیزی اتفاقی نیست و معمول است.


ییلاقات ماسال برق ندارد و برق کلبه های چوبی از موتوربرق ها تامین می شود که از 12 شب به بعد هم خاموش می شوند. شما می توانید در این شبها از تاریکی طبیعی و آرامش شب در طبیعت امن لذت ببرید.


این منطقه تنوع گیاهی دارد و علاوه بر اسب های وحشی که به وفور در آن دیده می شود، در مناطق بالاتر و دور از دسترس تر خرس و گرگ هم وجود دارد.


معضلاتی که ماسال دارد


علاوه بر درآمدزایی که گردشگری و طبیعت گردی در هر منطقه ای دارد معضلاتی هم گریبان جامعه و منطقه مقصد را می گیرد که بعضا جبران ناپذیرند.


 معظلی که برای ییلاقات ماسال در چند سال گذشته به وجود آمده این است که جاده آسفالت شده اش رفت و آمد به آن را ساده کردهو بسیار. در واقع این منطقه بکر که دیگر به مانند گذشته بکر نیست، حدود 3 سال است که به طور عام مقصد گردشگران شده و پیش از آن کمتر روی گردشگر را به خود می دید مگر گردشگرانی که با آشنایی قبلی و یا با علاقه خاص وارد این منطقه می شدند. اما امروز بسیاری از گردشگران این مناطق را می شناسند و مقصد دو یا چند شب آرامش خود می دانند.


از این رو به منطقه از نظر زیست بومی و محیط زیست منطقه آسیب بسیاری وارد می شود. این مساله موجب شده تا زمین های این مناطق با اینکه مستثنیات هستند بسیار گران شوند. علاوه براین، زباله ریزی در این مناطق کم کم چهره دشت زیبای ماشال را دگرگون می کند.


همچنین شیب زیاد جاده به خصوص در زمان هایی که مه زیاد است که اغلب هم اینگونه است، موجب شده تا به علت دید بسیار کم، آمار تصادفات در این جاده بالا رود.


آنچه در ماسال چشم نواز است


در مسیر رسیدن به ییلاق هم روستاها و مناظر زیبا و دیدنی وجود دارد که این مناظر در پاییز بسیار زیباتر هم می شوند، می توانید قبل از رسیدن به انتهای مسیر که محل شب مانی تان است از این روستاها هم دیدن کنید و اندکی درنگ.


این منطقه در بهار، پاییز و حتی تابستان مه گرفته است. اما به گفته محلی ها امسال به دلیل کم بودن بارندگی در تابستان میزان مه کم شده و تعداد روزهایی که مه آلود بوده اند کمتر شده است.


زمستان ماسال هم دیدنی است و مناظر خاصی را تجربه خواهید کرد. البته رفت و آمد در زمستان به این منطقه کم است و اهالی بومی این مناطق پایین می آیند.


در مرکیه پایین و مرکیه بالا خانه های گیلکی که با خاک رس و چوب ساخته شده اند بسیار خواهید دید، خاک رس هایی که رنگی هستند و گاه حتی رنگ لاجوردی شده اند، به دست انسان ها البته.


 امکاناتی که در ماسال داریم


در خانه های چوبی که محل اقامتتان هستند می توانید تنقلات بخرید و گاه شیر ماست محلی هم هست. رستوران هتل‌ها غذا هم سرو می‌کند اما برای خرید مواد غذایی و پخت و پز یا برای خریدهای اساسی روی این منطقه حسابی باز نکنید.


 در این منطقه علاوه بر اینکه از دارندگان کلبه های چوبی که شب را در آن می گذرانید می توانید شیر یا ماست محلی بخرید از چوپانانی که همراه گله شان هستند و در آن حوالی گوسفندانشان را می چرانند هم می توانید ماست و شیر محلی خریداری کنید.


اگر در این منطقه مشکلی پیش بیاید و یا دچار بیماری شوید نزدیک ترین خانه بهداشت در روستای شلما قرار دارد اما شهر ماسال بیمارستان مجهزی دارد که از ییلاق تا آنجا با توجه به سرازیری بودن جاده، 15 دقیقه راه است.


نرگس لطیف پور- سرویس اجتماعی


 

کد خبر: 62975

وب گردی

وب گردی