تهران- ایسکانیوز: با مشخص شدن ترکیب تیم ملی بسکتبال ایران برای حضور در رقابت های جام جهانی اسپانیا، شاگردان مهمد بچیروویچ پنجشنبه شب عازم اسپانیا شدند.

تیم ملی بسکتبال ایران از روز شنبه رقابت خود را در جام‌جهانی بسکتبال آغاز می‌کند و در نخستین گام به مصاف اسپانیا (میزبان مسابقات) می‌رود. این مسابقه دشوارترین نبرد شاگردان بچیروویچ خواهد بود. اسپانیا (میزبان) در دیدارهای تدارکاتی خود قدرت‌نمایی کرده و باتوجه به حضور تمامی ستاره‌هایش برای کسب مقام قهرمانی در خانه آماده شده و برای حریف اصلی‌اش (آمریکا) خط و نشان می‌کشد.

این دومین دوره حضور ایران در جام‌جهانی است و بسکتبالیسیت‌ها با شرایطی متفاوت نسبت به گذشته راهی این رقابت می‌شوند. برخلاف دوره گذشته، «صمد نیکخواه‌بهرامی» (کاپیتان تیم ملی) به همراه «حامد آفاق» در ترکیب تیم ملی حضور دارند و بازی خواهند کرد.

بچیروویچ برای جام‌جهانی بازیکنانش را انتخاب کرده و ترکیب اصلی تیم ملی بسکتبال ایران مشخص است. با این حال در کنار مهره‌های اصلی، چند بازیکن جوان هم حضور خواهند داشت. ترکیب تیم بچیروویچ در این مسابقات، دقیقا همان تیمی است که پس از گرانادا اسپانیا باید راهی اینچئون کره‌جنوبی شوند و در بازی‌های آسیایی رقابت کنند.

با ترکیب تیم ملی مورد نظر بچیروویچ در جام جهانی و بازی های آسیایی آشنا شوید:

مهدی کامرانی: حضور او در تیم ملی یک نعمت است. گارد راس نخست ایران و آسیا، لقبی است که بدون شک می‌توان به مهدی کامرانی داد. چراکه واقعا کسی مانند او در این پست نمی‌تواند گل بزند، پاس بدهد و فضاسازی کند. او در قهرمانی آسیا که سال گذشته برگزار شد و ایران به قهرمانی رسید بدون شک بهترین بازیکن رقابت‌ها بود، اما بنابه دلایلی این عنوان به او اختصاص داده‌ نشد. کامرانی پس از اینکه با تیم پتروشیمی، قهرمانی لیگ برتر را جشن گرفت از تیم ملی مرخصی گرفت و پس از کاپ‌آسیا به ملی‌پوشان اضافه شد. با اینکه بچیروویچ بیش از دیگر بازیکنانش به نظم او توجه دارد، اما عملکرد فنی عالی کامرانی به گونه‌ای است که نمی‌توان به هیچ وجه از نام او برای حضور در ترکیب تیم ملی عبور کرد. کامرانی در لیگ برتر هم به عنوان بهترین بازیکن پست یک انتخاب شد. او حتی می‌توانست در آسیا به عنوان پست یک برتر قاره معرفی شود اما برخی مسائل موجب شد تا او به حقش نرسد.

13920307155200899592853


حامد آفاق: شوت‌های ۳ ‌امتیازی او در لحظه‌های حساس، ایران را سربلند می‌کند. با اینکه بسیاری می‌گویند در این فصل مانند همیشه نبود اما تجربه بالای او و سابقه بازی، کنار دیگر ستاره‌ها موجب شده تا آفاق هم حضوری قطعی در جام‌جهانی و اینچئون داشته باشد. او هم مانند کاپیتان تیم ملی، نخستین جام‌جهانی‌اش را تجربه خواهد کرد. آفاق هم به دلیل برخی مسائل شخصی دیر به اردوی تیم ملی اضافه شد و حتی شنیده شد قصد خداحافظی دارد اما بازگشت و در اردوی اروپا تیم ملی را همراهی کرد. وی به عنوان بهترین پست دو لیگ برتر ایران انتخاب و به همراه مهدی کامرانی قهرمان لیگ شد. بهترین شوتزن ایران و آسیا کسی است که تمامی کارشناسان و رسانه‌های خارجی به او و پرتاب‌های بی‌نقصش توجه ویژه‌ای دارند.

Hamed-Afagh-09.07.2013


صمد نیکخواه‌بهرامی: کاپیتان بی‌همتای ایران تنها کسی بود که با قدرت اعلام کرد باید در جام‌جهانی نتیجه گرفت. پسر تمام‌نشدنی بسکتبال آسیا پس از چند ماه استراحت، با قدرت به ترکیب تیم ملی بازگشت و اکنون برای جام‌جهانی آماده است. او در جام‌جهانی استانبول مصدوم بود و بازی نکرد. در گوانگجو پرچمدار کاروان ایران بود، اما به دلیل مصدومیت نتوانست به میدان برود. اما اکنون هم در گرانادا و هم در اینچئون به میدان می‌رود و به دنبال پرکردن کلکسیون افتخارات اش است. به دلیل همین نگرانی‌ها بود که او پس از پایان لیگ، چون از ناحیه زانو احساس درد داشت استراحت کرد تا با آمادگی کامل به تیم ملی برگردد. کاپیتان صمد به عنوان بهترین پست سه آسیا در سال ۲۰۱۱و بهترین فوروارد لیگ برتر، این روزها با تیم ملی در اردوی اروپاست و در شرایط بسیار آماده‌ای به سر می برد. صمد از جمله بازیکنانی است که می‌توان بدون تردید گفت، هیچگاه از بازی‌کردن سیر نمی‌شود.

1370883_920


اوشین ساهاکیان: به او در کنار «حامد حدادی» لقب برج‌های دوقلوی تیم ملی ایران را داده‌اند. بهترین پست چهار آسیا بازیکنی است که عملکرد خوبش در کنار حامد حدادی در قهرمانی آسیا موجب شد تا سرمربی اسلوونیایی تیم ملی بیش از پیش به او اعتقاد پیدا کند. او بازیکنی بود که شاید هیچگاه از تاثیرگذاری اش مانند دیگر بازیکنان تیم صحبت نمی‌شد اما در فیلیپین کاری کرد که توانست بهترین پست خودش باشد و تاثیرگذاری‌اش را به همه نشان دهد. اوشین که در این فصل با تیم مهرام بود، بهترین پست چهار لیگ شد،‌ قهرمانی در باشگاه‌های غرب‌آسیا را جشن گرفت اما بازهم در حسرت قهرمانی لیگ ماند. او در کاپ‌آسیا درخشید و یک مدال طلای دیگر کسب کرد. اینک پسر خوش اخلاق بسکتبال ایران، جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی را پیش رو دارد.

Untitled111


حامد حدادی: ارباب حلقه‌ها، بهترین بازیکن آسیا و بهترین پست پنج قاره‌کهن، مهره ارزشمند تیم ملی بسکتبال ایران است که شاید بتوان او را به عنوان گارانتی قهرمانی در اینچئون معرفی کرد. عملکرد تاثیرگذار او موجب می‌شود تا هر زمانی که در یک تورنمنت برای ایران بازی می‌کند، بهترین بازیکن رقابت‌ها نام می‌گیرد. حدادی پس از ۵سال حضور در NBA به لیگ چین رفت و درخشید و اکنون قصد دارد پس از کسب مدال طلای اینچئون دوباره به لیگ آمریکا بازگردد. حامد حدادی این روزها زیرنظر سرمربی اسلوونیایی با تمامی توان تمرین می‌کند و مانند همیشه موثر است. هر روز که به جام‌جهانی نزدیک می‌شویم، بیشتر از حامد حدادی صحبت می‌شود که باید در نخستین دیدار تیم ملی مقابل همتیمی سابقش (مارک گسول اسپانیایی) به میدان برود. حامد در میان ستاره‌های بسکتبال جهان شناخته شده است و اکنون فرصتی دارد تا در میان آنها بدرخشد.

images (1)


اصغر کاردوست: دیگر پست پنج تنومند ایران که همیشه در کنار حامد حدادی در ترکیب ایران جای می‌گیرد، اصغر کاردوست است که نسبت به گذشته رشد خوبی داشته‌ است. با اینکه در فصل گذشته در لیگ کویت نتوانست از نظر فنی رشد کند، اما به هر حال فیزیک او موجب می‌شود تا همیشه بتواند به تیم ملی کمک کند. او سابقه بازی در جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی دوره قبل را دارد و در این دوره هم پیراهن ملی را به تن خواهد کرد.

download (1)


 

محمد جمشیدی: فوروارد جوان ایران که در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته‌ است؛ محمد جمشیدی یکی از بازیکنانی است که همیشه با انگیزه بالا رقابت می‌کند و به دنبال بهترین جایگاه است. در کنار ستاره‌های تیم ملی در پست خودش خوب کار کرد و توانست اعتماد کادرفنی را جلب کند. در این مدت زیرفشار بود و بچیروویچ تمرکز زیادی بر روی او داشت. همین مساله موجب شد تا جمشیدی هر زمان که وارد میدان می‌شود بهتر از پیش باشد. اکنون او از رفتار انفرادی‌اش دور شده و در قالب کار گروهی تمرین می‌کند. جمشیدی که مدال طلای آسیا و کاپ‌آسیا را در کارنامه‌اش دارد به عنوان یکی از آینده‌های خوب بسکتبال شناخته می‌شود.

اوج هنرنمایی محمد در کاپ‌آسیا بود که توانست عملکردی بسیار خوب به نمایش بگذارد و اینک در آستانه نخستین جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی خود قرار دارد.

download (2)


ارسلان کاظمی: ارسلان هم یکی از بازیکنانی است که می‌تواند نگاه‌ها را به خودش معطوف کند. پادشاه اسلم‌دانک آسیا  در پست چهار بی‌همتا است. بچیروویچ تلاش می‌کند از او در پست سه استفاده کند تا به بازیکنی بهتر تبدیل شود. او در لیگ کالج‌های آمریکا فوق‌العاده بود و نخستین بسکتبالیست ایرانی نام گرفت که در درفت لیگ NBA انتخاب شد. ارسلان هنوز مدال طلای آسیا را ندارد، اما در کاپ‌آسیا قهرمان شد. اینک او پس از یکسال غیبت، دوباره جام‌جهانی را پیش رو دارد. پس از آن هم بازی‌های آسیایی که مطمئنا برای او ارزش بسیار زیادی خواهد داشت.

download (3)


بهنام یخچالی: با هرکدام از بازیکنان تیم ملی که صحبت کنیم، از او به عنوان یک بازیکن کامل و باتجربه یاد می‌کند و هیچکس از سن کمش نمی‌گوید. او پدیده این سال‌های بسکتبال ایران است و واقعا در پست دو می‌درخشد. بچیروویچ از او هم در پست یک بیشتر استفاده می‌کند، تا رشد کند. بهنام در لیگ برتر، پدیده لیگ نام گرفت و در کاپ‌آسیا درخشید. علاقه‌ای که بچیروویچ به او دارد، خود تضمینی برای حضور او در جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی است. بهنام بازیکنی است که اگر بخواهد می‌تواند با سن کم‌اش کارهای بزرگی انجام بدهد. بهنام یخچالی در ۲سال گذشته سابقه بازی کنار مهدی کامرانی، حامد آفاق، ارسلان کاظمی، جابر ابراهیم، سانی بچیروویچ، جاناتان گیبسون و دریک اسپنسر را در تیم پتروشیمی بدست آورد و در اردوهای تیم ملی هم در کنار دیگر ملی‌پوشان بود. همین مساله یک فاکتور مثبت برای او محسوب می‌شود.

download (4)


آرمان زنگنه: یک پست چهار کلاسیک است که توانایی بازی در منطقه سه زمین را هم دارد. آرمان، جوان و باانگیزه است. پس از ۲سال مصدومیت با پیراهن مهرام به بسکتبال بازگشت و فوق‌العاده بود. در کنار اوشین به بازیکنی کامل تبدیل شد. در پست چهار بازی می‌کند و رفته رفته توانایی بازی در پست سه را هم بدست آورد. همین مساله رشد او را سریع‌تر کرده‌ است. آرمان زنگنه در کاپ‌آسیا برای نخستین بار پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران را تجربه کرد و پاسخ اعتماد مربیان را داد. او هم از جمله بازیکنانی است که سرمربی تیم ملی علاقه خاصی به او دارد.

images (2)


سجاد مشایخی: کاپیتان تیم ملی جوانان بود که در آسیا سوم شد و در جام‌جهانی هم به همراه دیگر بازیکنان جوان ایران کار بزرگی انجام داد. گارد راس جوان بسکتبال ایران که کاپیتان تیم ملی جوانان در سال ۲۰۱۲بود، در کنار فرید اصلانی عملکرد خوبی در لیگ برتر داشت. سجاد رشد خوبی داشته و در کاپ آسیا هم در شرایطی که سامان ویسی مصدوم بود تنها پست یک ایران بود و واقعا خوب کار کرد. شاید بتوان گفت او و بهنام یخچالی با عملکردی که در کاپ‌آسیا داشتند، بلیت گرانادا و اینچئون را به جیب زدند.

1111


روزبه ارغوان: شاید در این فصل از لیگ عملکرد خاصی نداشت، اما برخی ویژگی‌هایی که دارد موجب شد تا او دوباره وارد تیم ملی شود. بازیکن پست چهار و پنج ایران به دلیل سرعت بالایش مورد نظر کادرفنی تیم ملی است و می‌تواند تاثیر زیادی در تیم ملی داشته باشد. روزبه در سال‌های اخیر جای خود را در تیم ملی باز کرده و به دلیل بسکتبال فیزیکی که دارد می‌تواند نقش خوبی در تیم ملی بازی کند. با این حال او در پست خود رقبای زیادی دارد.

download (6)

کد خبر: 63175

وب گردی

وب گردی