ایسکانیوز: «کمال غلیچدار اوغلو» رهبر حزب «جمهوری خواه خلق» مهمترین مخالف حزب «عدالت و توسعه» اعلام کرد که در مراسم سوگند رئیس جمهور جدید ترکیه شرکت نمی کند.
قرار است تا ساعاتی دیگر مراسم رسمی سوگند «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور جدید ترکیه در آنکارا آغاز شود.
به گزارش وب سایت روزنامه ترکیه‌ای «حریت»، کمال غلیچدار اوغلو گفته است که نمی خواهد به «سوگندی دروغ مشروعیت بدهد» و در نتیجه در مراسم سوگند ادوغان حاضر نخواهد شد.

وی که در یک کنفرانس خبری حاضر شده بود، افزود: ریاست جمهوری اوغلو، دور زدن قانون اساسی است چرا که وی پس از ترک دفتر نخست وزیری نمی تواند رئیس جمهور ترکیه شود. او می خواهد به قانونی سوگند بخورد که آن را زیر پا گذاشته است.
در همین حال رسانه های مخالف دولت خبر داده اند که اردوغان همه رسانه های این کشور را برای پوشش مراسم سوگند رسمی دعوت نکرده است و صرفا از رسانه های حامی دولت خواسته تا در این مراسم شرکت کنند.
به گفته این رسانه ها، اردوغان تلاش می کند تا در سمت جدیدش، قانون اساسی را تغییر دهد و راه را برای مسدود کردن آزادی های سیاسی و اجتماعی موجود در این کشور ببیندد. اردوغان، پس از پیروزی در انتخابات اوایل ماه جاری اعلام کرد بیمی ندارد از این که بگوید برنامه جدیدش تغییر قانون اساسی به هدف افزایش اختیارات ریاست جمهوری است.
شماری از رهبران و اعضای رده بالای سیاسی کشورهای جهان عازم ترکیه شده اند تا در مراسم سوگند اردوغان شرکت کنند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به نمایندگی از دولت ایران ظهر امروز به آنکارا رفت تا از نزدیک به رئیس جمهور جدید ترکیه تبریک گوید.

 

 
کد خبر: 63353

وب گردی

وب گردی