اهواز-ایسکانیوز: یک هفته پس از آتش سوزی بزرگ عمدی در تالاب «میانگران» شهرستان ایذه در استان خوزستان که باعث نابودی 534 هکتار از نیزارهای آن شد، بی‌آبی این تالاب و ویرانی پوشش گیاهی آن باعث مرگ هزاران پرنده ساکن در این تالاب شده است.


در حال حاضر پرندگان ساکن در این تالاب به خاطر کمبود آب و منبع غذایی آنها یعنی ماهی‌ها و آبزیان تالاب در حال جان دادن هستند و شکارچیان و افراد سودجو نیز روزانه به این تالاب می‌آیند و پرندگانی را که هنوز جان در بدن دارند شکار می‌کنند.


خشکسالی یکی دیگر از مشکلات عمده تالاب فصلی میانگران است. در حال حاضر بخش عمده‌ای از تالاب خشک شده است و فاضلاب شهری ایذه عمده آب موجود در تالاب است که احتمالا یکی از دیگر از عوامل مرگ و میر پرندگان است.


رسول نظری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه می‌گوید: «دریغ از یک قطره آب در تالاب. امکانات محیط زیست ضعیف است و نیرو نداریم.»


احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیر کل محیط زیست خوزستان، درباره آتش‌ زدن تالاب میانگران می‌گوید: «آتش زدن نیزارهای حاشیه تالاب که به اراضی کشاورزی منتهی می‌شود زیاد اتفاق می‌افتد و این اتفاق در هورالعظیم و شادگان هم روی می‌دهد. کشاورزان با این کار اراضی زیر کشت خود را گسترش می‌دهند. در تالاب میانگران به خاطر باتلاقی بودن بخشی از منطقه امکان اطفای حریق هم وجود ندارد.»


یکی از مشکلات اصلی در تالاب میانگران تعلل برای تعیین محدوده تالاب و در نتیجه تعیین حدود کشاورزی است. لاهیجان‌زاده اینگونه پاسخ می‌دهد: «محدوده که باید مشخص شود. تا دو سال پیش تعیین محدوده در نقشه هم نشده بود. ما باید با تیرهای بتونی محدوده تالاب را علامت‌گذاری کنیم.» رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه اما با پیگیری ایسکانیوز در اینباره خبر خوبی می‌دهد: «تیرهای بتونی را شنبه یا یکشنبه هفته آینده نصب می‌کنیم.»


لاهیجان‌زاده درباره فاضلاب شهری ایذه که به درون تالاب می‌ریزد و تاثیر آن روی مرگ و میر جانوارن و پرندگان می‌گوید: «ریختن فاضلاب ایذه به تالاب 15 یا 20 سال است که ادامه دارد و مرگ و میر پرندگان به این علت نیست.» او البته تبصره روی این نظر خود قرار می‌دهد: «اگر مثل امسال آب تالاب کم شود مشکل فاضلاب جدی‌تر می‌شود. این مساله بحث مفصلی دارد و باید اطلاعات ما کامل شود. هم سازمان آب و برق و هم وزارت نیرو درباره انتقال آب به تالاب باید همکاری کنند. طرح‌هایی هم مطرح شده است.»


مدیرکل محیط زیست خوزستان درباره شکار پرندگان تالاب نیز می‌گوید: «ما آنجا را روزانه کنترل می‌کنیم. مسائل شکار بسیار اندک است و حتی اگر موردی باشد از روستاهای اطراف به موبایل من زنگ می‌زنند.»


در حال حاضر برای استفاده کشاورزی از آب این تالاب فصلی طرح‌هایی نیز در دست بررسی است که ضرورت غلبه نگاه محیط زیستی برای حفظ این تالاب به شدت لمس می‌شود.


گزارش تصویری فعالان محیط زیست شهر ایذه


تالاب میانگران ایذه تالاب میانگران ایذه تالاب میانگران ایذه تالاب میانگران ایذه تالاب میانگران ایذه


گزارش تصویری مسوولان محیط زیست ایذه


با پیگیری‌هایی که به عمل آمد، رسول نظری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه، شخصا به محل تالاب میانگران رفت و با مشاهده پرنده‌ها در این تالاب از وضعیت آن عکس‌برداری کرده و عکس‌های زیر را برای انتشار در اختیار ایسکانیوز قرار داد.


تالاب میانگران ایذه تالاب میانگران ایذه تالاب میانگران ایذه تالاب میانگران ایذه تالاب میانگران ایذه

کد خبر: 63538

وب گردی

وب گردی