رامین بهنا:نظر کسانی که موزیسین نیستند برایم جالب تر است /موسیقی کلاسیک ما با فضای تهران امروز همخوانی ندارد

رامین بهنا می گوید: موسیقی و سازهای گذشته ما جوابگوی یک سری چیزها هست اما با این صداها و با توجه به اینکه هرسال شکل تهران عوض می شود و امروز ما آن صداها را نمی شنویم در این شهر همخوانی ندارد.

رامین بهنا آهنگساز و سرپرست گروه بهنا در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در مورد آلبوم «ایران 11» گفت: در حقیقت چند سال پیش موسیقی فیلمی را کار می کردم که با موضوع تهران بود و مشکلات این شهر، آنجا این فکر در من به وجود آمد که الان و امروزه ما در تهران چه صدای و چه موسیقی می شنویم و از آنجا ایده ی آن در من شکل گرفت و در نتیجه پی آن را گرفتم و مشغول کار کردن و فکر کردن روی این ایده ها شدم.

بهنا درمورد سازبندی این آلبوم اظهار داشت: کلیه سازهای این آلبوم غربی هستند. من ادعای الکترونیک نمی کنم ولی از عناصر الکترونیک خیلی استفاده کرده ام. در این آلبوم که به گونه ای آلبوم الکتروآکوستیکی است من مثل آلبوم قبل از سازهای ایرانی استفاده نکردم با این حالفکر نمی کنم این آلبوم از ماهیت ایرانی اش دور شده باشد. من به هرحال کارهای را که می سازم ناخودآگاه در خود ماهیت ایرانی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما موسیقی گذشته ما جوابگوی حال و هوای این روزهای تهران نیست گفت: موسیقی و سازهای گذشته ما جوابگوی یک سری چیزها هست. من اصلا در جواب گویی آن کاری ندارم. ولی به ترکیب امروز تهران با این صداها و با توجه به اینکه هرسال شکل تهران عوض می شود و امروز ما آن صداها را نمی شنویم توی این شهر همخوانی ندارد. در واقع موسیقی کلاسیک ایران بخشی است که کاملا درست است و باید باشد و کار خودش را به صورت مدرن که دارند انجام هم میدهند، ادامه می دهد ولی اینکه چقدر می تواند سوار بر ترکیب این شهر بشود، این خیلی کم شده است.به نظرم موسیقی تلفیقی در این زمینه خیلی بیشتر می تواند جواب گو باشد.

بهنا با اشاره به اینکه پیگیر موسیقی تلفیقی با هویت ایرانی بوده است اظهار داشت: به نوعی دنبال این نوع موسیقی بوده ام و من خودم از این کار راضی هستم. حالا این که این ژانر تلفیقی چه نوع ژانری است را می گذارم به عهده شما و کسانی که گوش می دهند و کارها را دنبال می کنند. اتفاقا من نظر آدم های که موزیسین نیستند برایم جالبتر است چون منِ موزیسین وقتی راجع به موسیقی صحبت می کنم یک سری فیلترها در مغزم هست که آن موسیقی از آنها می گذرد ولی وقتی یک آدمی که موزیسین نیست در این باره خیلی خالص تر صحبت می کند.

این آهنگساز اظهار داشت:موسیقی دریایی است که انتها ندارد ولی من فکر می کنم که یک سری البته با تعداد محدود (البته واژه تلفیقی که داریم به کار می بریم واژه کلی است ولی حالا آن چه ما اسمش را موسیقی تلفیقی گذاشته ایم) از موزیسین ها و گروها دارند تجربیات خوبی می کنند یک عده هم فقط کاری می کنند که مردم خوششان بیاید و فقط با این هدف خلق می کنند. من موسیقی ساختم و هیچ عنوانی به آن نمی دهم. آن چیزی که درونم بوده را بیرون آورده ام و آدمی هستم که در حین انجام کار به هیچ چیز حتی به مخاطب هم فکر نمی کنم و فقط آنچه از درونم بیرون می آید را انجام می دهم.

بهنا در پایان درباره برنامه های آینده اش گفت: یک کنسرت در هفته موسیقی تلفیقی داریم که تاریخ 25 و 26 اردیبهشت است و برای انتهای شهریور یا مهر تلاشم را می کنم که تور کنسرتهایی در تهران و شهرستان ها داشته باشیم با گروه بهنا و همین آلبوم «ایران 11».

502502

کد خبر: 639605

وب گردی

وب گردی