عاقبت عمارت مسعودیه در ابهام / بنای  تاریخی خیابان ملت  هتل می‌شود یا مرکز فرهنگی؟

بنای فاخر تاریخی خیابان ملت این روزها حضور پررنگی در صفحات مجازی دارد و تهرانی‌ها در سایه تبلیغات غیر رسمی این مجموعه سعی می‌کنند هر طور شده در فرصتی مناسب راه‌شان را کج کنند و چند دقیقه‌ای در باغ این مجموعه قدم بزنند و پشت درهای بسته عمارتش عکس سلفی بگیرند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه اعتماد اما در سوی دیگر این بنا و پشت درهای چوبی و ارسی‌های زیبای آن مناقشات و بحث‌هایی بین مدیران پروژه احیای مسعودیه و صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و مسوولان میراث فرهنگی به پاست. روز گذشته بعد از بالا گرفتن این جنجال‌ها مسوولان پروژه مرمت و احیای عمارت مسعودیه به ابهامات رسانه‌ها در مورد این مجموعه پاسخ دادند.

سوالاتی از این دست که این مجموعه که از نظر وسعت و هنرهای معماری به کار رفته در آن دومین مجموعه بزرگ باقی مانده از دوره قاجار در شهر تهران است، چرا جزو نفایس اعلام نمی‌شود؟ چرا مرمت این بنا اینقدر به طول انجامید؟ چرا شرکت عظام در طول این مدت هیچ اجاره‌ای به میراث فرهنگی پرداخت نکرده است؟ و مواردی از این دست که مدتی است تبدیل به چالش بین سرمایه‌گذاران این مجموعه و صندوق احیای بناهای تاریخی شده است.

کاربری این بنا در قراردادی که شرکت عظام با صندوق احیا در سال ٨٩ منعقد کرده است مجموعه اقامتی ٥ ستاره تعریف شده، همچنین هفت سال زمان برای مرمت و بهره‌برداری عمارت مسعودیه در قبال حداقل چهار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری این شرکت در مسعودیه در نظر گرفته شده است. اما به گفته اکبر تقی‌زاده رییس پروژه مرمت و احیای عمارت مسعودیه بعد از مطالعات انجام شده کارشناسان و مشاوران این مجموعه به این نتیجه رسیدند که امکانات و معماری این بنا این اجازه را نمی‌دهد که اینجا تبدیل به هتل شود و بهتر است از آن به عنوان یک مرکز فرهنگی بهره‌برداری شود.

اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که صندوق احیا چرا قبل از واگذاری بناها این مطالعات را انجام نداده است تا به این نتیجه برسد که این بنا با امکانات و فضای موجود بهتر است چه نوع کاربری داشته باشد. اکبر تقی‌زاده در این رابطه می‌گوید: «صندوق احیا باید قبل از آنکه بناهای تاریخی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، مطالعات کاربری این کار را انجام دهد، ولی در مورد مسعودیه در دوران مدیریت قبلی صندوق چنین کاری را انجام نداده بود.

در قرارداد ما بندی وجود دارد که در آن نوشته باید مسعودیه به هتل تبدیل شود اما هر زمان در مطالبات خود خواستید تغییر کاربری انجام دهید باید به تایید صندوق احیا برسد، اما مساله این است که صندوق احیا این وظیفه را از حوزه اختیارات خود خارج کرده و به دولت (سازمان میراث فرهنگی) سپرده است تا موضوع را تصویب کند. هرچند وقتی این موضوع در کمیسیون لوایح مطرح شد هم اعضای این کمیسیون بعد از بازدید از بنا و توضیحات ما به این نتیجه رسیدند که عمارت مسعودیه را نمی‌توان به هتل تبدیل کرد.

کمیسیون لوایح با دو پیشنهاد موافق نبودند؛ نخست اینکه گفتند از کلمه «رویداد» استفاده نکنید و به جای «مرکز رویداد»، از واژه «مرکز فرهنگی» استفاده کنید؛ ما هم قبول کردیم. مورد دیگر این بود که ما پیشنهاد کرده بودیم علاوه بر کار فرهنگی، امکان آموزش هم در این فضا داشته باشیم. به این دلیل که آموزش در حوزه فرهنگ بسیار کم است. اما گفتند که با این موضوع نیز مخالف هستیم به این دلیل که مرکز آموزشی و دانشگاه به قدر کافی داریم و شما هم می‌خواهید این مجموعه را تبدیل به دانشگاه کنید، باز هم ما قبول کردیم و در نهایت قرار شد عمارت مسعودیه به مجموعه فرهنگی شهر تهران تبدیل شود.»

طبق قرار دادی که بین صندوق احیا و شرکت عظام منعقد شده است این شرکت می‌تواند طی سه سال پروژه مرمت این بنا را مدیریت کند و بعد از پایان یافتن مرمت بنا فرصت بازگشت سرمایه داشته باشد و بعد از آن می‌تواند از مجموعه بهره‌برداری کند، اما در سال‌های گذشته شاهد اجرای برنامه‌های مختلف در این مجموعه بوده‌ایم که شایبه این را ایجاد کردند که شرکت عظام قبل از فرا رسیدن موعد مقرر آن و پیش از اتمام مرمت مجموعه در حال بهره‌برداری از این مجموعه است. تقی‌زاده در این رابطه گفت: «برپایی نمایشگاه‌ها و یا داشتن عکاسخانه و کافی‌شاپ جزو بهره‌برداری محسوب نمی‌شود بلکه این کارها در راستای معرفی ظرفیت‌های بنا است. هزینه‌های جاری این عمارت بیشتر از درآمد آن است.
تا نوروز ۹۴ همه کسانی که در عمارت مسعودیه، غرفه‌ای داشتند ریالی بابت فعالیت در آن پرداخت نکرده‌اند چون صندوق احیا دستور داده بود که درِ این عمارت به روی مردم باز شود.» تقی‌زاده همچنین در مورد این خبر که چندی پیش توسط مسوولان صندوق احیا اعلام شده بود که این شرکت در پنج سال گذشته هیچ اجاره‌ای به میراث فرهنگی پرداخت نکرده است گفت‌: «هنوز بهره‌برداری از عمارت مسعودیه شروع نشده که سال‌های خواب سرمایه آغاز شود. قرارداد ما به این ترتیب است که وقتی عمارت مسعودیه به بهره‌برداری رسید، پس از آن اجاره‌ای به صندوق احیا بپردازد.

در بند دیگر قرارداد نوشته شده «اگر مبلغ هزینه‌هایی که در عمارت مسعودیه برای مرمت انجام شده، کمتر یا بیشتر شود، گروه کارشناسی مرضی‌الطرفین نسبت به ارزیابی سنوات واگذاری اقدام می‌کند»، قرارداد ما همزمان شد با دوران افزایش قیمت‌ها، ما تا به حال هشت میلیارد تومان در این عمارت هزینه کرده‌ایم و همه این اعداد و ارقام نیز به گروه کارشناسی صندوق احیا داده شده است.»

با این توضیحات مسوولان میراث فرهنگی نظر دیگری دارند، اواخر فروردین ماه محمدرضا پوینده مدیرعامل صندوق احیا در نشست رسانه‌ای خود در مورد خلف وعده‌های شرکت عظام و پایبند نبودن این شرکت سرمایه‌گذاری به تعهداتش گفته بود: «در ٩ ماه گذشته این بهره‌برداری‌ها توسط این بخش خصوصی انجام می‌شود، در صورتی که باید این اقدامات توسط آن شرکت متوقف شود. باید مکاتبات فنی و حقوقی لازم را برای مسعودیه انجام دهیم و تا حدود دو ماه آینده امیدواریم به نتیجه مورد نیاز برسیم.»

با وجود اینکه پنج سال از شروع فعالیت شرکت عظام در مسعودیه می‌گذرد، مرمت بخش‌های مختلف این مجموعه روند قابل قبولی نداشته، اکبر تقی‌زاده در مورد کند بودن روند مرمت این بنا می‌گوید: «ما ابتدا باید در مورد کاربری بنا به توافق برسیم چرا که نوع کاربری و بهره‌برداری در نوع مرمت و تاسیسات به کار رفته در بنا تاثیرگذار است، این بنا اگر قرار باشد به هتل تبدیل شود که ما با آن موافق نیستیم یک نوع مرمت و تجهیز می‌طلبد و چنانچه بخواهد به عنوان یک مجموعه فرهنگی و سالن کنفرانس و تجمع مورد استفاده باشد نوع دیگری از مرمت و تجهیز نیاز دارد.»

105105

کد خبر: 640697

وب گردی

وب گردی