چه عاملی بر قیمت خودرو تاثیر می گذارد؟

مدیر عامل کارگزاری پارس ایده بنیان گفت: در اوراق سلف با توجه به وضعیت حاکم در بازار هرچه زمان سررسید اوراق نزدیک تر باشد بر قیمت خودرو تاثیر می گذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، طی چند روز گذشته خبری مبنی بر انتشار اوراق سلف خودرو در بورس کالای ایران زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد که براساس گزارشات انجام شده این اوراق کمک بسزایی را به تامین سرمایه در گردش خودروسازان خواهد کرد.

راه اندازی بازار اوراق سلف و گواهی خودرو در بورس کالای ایران بازار شفافی را پیش روی خریداران ایجاد خواهد کرد و همچنین مشتریان زیادی در این خصوص جذب بازار سرمایه خواهند شد.

هاشم باروتی، مدیر عامل کارگزاری پارس ایده بنیان در گفت و گو با ایسکانیوز درباره انتشار اوراق سلف خودرو در بورس کالای ایران، گفت: اوراق سلف که اخیرا در بورس کالای ایران مطرح شده، توسط آقای سلطانی مدیرعامل بورس کالا پیشنهاد شده که در راستای بهبود برخی از مسایل مربوط به خودرو است.

وی در ادامه گفت: فعالیت این اوراق بدین گونه است که شرکت های تولیدکننده خودرو قادر به پیش فروش کالاهای خود از طریق بورس کالا خواهند بود، همچنین تولیدکنندگان در رابطه با تعداد فروش خودرو زمان مشخصی را در نظر می گیرند و از زمان ورود پول در بورس، حواله ها به صورت سلف در بورس معامله خواهند شد.

باروتی در پاسخ به این سوال که آیا اوراق مطرح شده در بورس کالا تغییراتی را در قیمت خودرو ایجاد خواهد کرد، گفت: به طور قطع این اوراق منجر به تغییراتی در قیمت خودرو خواهد شد، دلیل این تغییرات قیمتی به پیش فروش خودروهای ایران خودرو که می بایست به صورت 3 ماهه و پایین تر از قیمت نقدی انجام دهند، باز می گردد.

مدیر عامل کارگزاری پارس ایده بنیان خاطرنشان کرد: کسانی که اقدام به خرید چنین اوراقی می کنند در صورت عدم تمایل به تحویل خودرو و تمایل به دریافت پول نقد، قادر خواهند بود تا پس از یک دوره سپری شده اوراق خریداری شده را وارد بورس کنند و اقدام به فروش آن کنند.

او گفت: در اوراق مطرح شده با توجه به وضعیت حاکم در بازار هرچه زمان سررسید اوراق نزدیک تر باشد بر قیمت خودرویی که فروخته خواهد شد تاثیر می گذارد.

باروتی با اشاره به کمک اوراق سلف در شفافیت بازار خودرو، گفت: با توجه به اینکه شرکت های تولیدکننده خودرو پیش فروش محصولات خود را در چند مرحله انجام می دهند به نظر می رسد که شرکت ها چندان تمایلی برای ورود به بازار سرمایه نخواهند داشت.

مدیر عامل کارگزاری پارس ایده بنیان از مزیت های انتشار اوراق سلف در بازار سرمایه اینگونه گفت: از این طریق می توان به تعداد پیش فروش های که برای سال آینده از طریق بازار سرمایه انجام شده است مطلع شد و همچنین قادر خواهد بود تا برای تعداد پیش فروش ها برنامه ریزی هایی را انجام دهند.

باروتی دیگر مزیت های انتشار این اوراق را اینگونه بیان کرد: برای فروشنده این امکان را فراهم خواهد کرد تا بتواند از طریق پیش فروش هایی که انجام می دهند میزان تولید خود را متناسب با این پیش فروش ها کند.

وی در پایان گفت: فروشنده براساس این مبنا می تواند اقدام به افزایش ظرفیت تولید کند که این اوراق می تواند کمک عمیقی را به مدیریت فروش در بخش خودرو کند.

401/602

کد خبر: 641034

وب گردی

وب گردی