عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات: دانشگاه آزاد اسلامی در صورت بازتعریف مدل درآمدی خود در ارتباط با صنعت موفق و منتفع خواهد شد

عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر واحد علوم و تحقیقات گفت: دانشگاه آزاد با بازتعریف مدل درآمدی خود، اعتماد سازی و حمایت همه جانبه از فارغ التحصیلان ، اعضای هیأت علمی  و نام و برند خود می تواند در حوزه صنعت کشور با توان بیشتری نقش آفرینی کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید محسن هاشمی عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر واحد علوم و تحقیقات به ظرفیت سازی قابل توجه این گروه برای پاسخگویی به نیازهای کشور و حتی منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: از نظرکمی ظرفیت دانشجویان ارشد و دکتری واحد علوم و تحقیقات بی نظیر است و سالهاست که صنایع کشور به طور کامل از این ظرفیت بهره می برد.

عضو حرفه ای سازمانISACA و عضو رسمی سازمان جهانی پردازش اطلاعات IFIP، رویکرد جدید ریاست واحد علوم و تحقیقات را رویکردی صحیح درجهت شناسایی نقاط قوت و ضعف برای دستیابی به تولید علم و فناوری موثر ارزیابی کرد و گفت: مدیریت دانشگاه رویکرد مناسبی برای برقراری ارتباط با صنعت برقرار کرده اما تحقق این امر نیازمند زمان و برخورداری از تمام مولفه های رقابت برای پیدا کردن مشتری در بازار است.

وی عمده مشکل دانشگاه در در رقابت در بخش صنعت را کمبود بودجه تحقیق و توسعه معین، عدم حمایت مدیران ارشد کشور از دانشگاه آزاد و تکراری شدن مدل درآمدی آن در سالهای گذشته دانست.

به گفته این عضو هیأت علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید از سوی دانشگاه حمایت همه جانبه شوند تا بتوان در صنعت بر روی آنها سرمایه گذاری کرد. نویسنده کتاب "نسل آینده خدمات الکترونیکی" در آمریکا و انگلستان به نام واحد علوم و تحقیقات در سال 2011 (www.amazon.com)، تعیین جایگاه و نام دانشگاه (برند) اشاره کرد و افزود: نمونه های بسیاری وجود دارد که فکر و ایده و اجرا متعلق به هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات بوده اما ، بهره وری نصیب سایر سازمان ها و دانشگاه های دولتی شده است.

عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر واحد علوم و تحقیقات بیان داشت: دانشگاه آزاد با تعریف و تقویت نام خود می تواند بدون روابط سیاسی و حزبی برای تولیدات خود مشتری پیدا کند.

وی با روند کنونی ، طرح شرکت های دانش بنیان را محکوم به شکست دانست و افزود: در حالی که دانشگاه های دولتی با توجه به بودجه مصوب می توانند بدون دغدغه ، حیطه ی ارتباط با صنعت خود را تقویت کنند. اما در دانشگاه آزاد نسبت ارتباط با صنعت از درآمد کل بدون بودجه مصوب آن ها کمتر از 30 درصد است. و عمده درآمد آنها از شهریه دریافتی از دانشجویان تامین میشود، که مدل درآمدی دانشگاه آزاد از گذشته بوده است.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های دانش بنیان مدلی از همین نوع هستند ؟گفت: شرکت های دانش بنیان جنبه شعاری پیدا کرده اند و دولت برای آن ها تصمیم گیری می کند ، بنابراین به مرور زمان از مسیر تحقیق و توسعه خارج می شوند، چراکه وابسته به ارتباطات خاص و دولت می شوند و با تغییر دولتها، توسعه آنها در تلاطم قرار میگیرد.

دکتر هاشمی ادامه داد: باید از دولت حمایت معنوی گرفت، نه اینکه مستقیم دخالت کند و صنعت و دانش هم نباید به طور مستقیم به دولت وابسته باشد . وظیفه ی دولت تنها نهادینه سازی و تسهیل امور است.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان هیچ ارتباطی با علم و دانش ندارند، تصریح کرد: دانش بنیان به شرکت هایی گفته می شود که در لبه فناوری در سطح جهان فعالیت می کنند. اما در ایران به شرکت هایی دانش بنیان گفته می شود که فعالیت های 30 سال گذشته کشور های دیگر را از نو تکرار و مورد آزمون و تولید صنعتی قرار می دهند.

دکتر هاشمی با تاکید بر کاربردی کردن تحقیقات دانشگاهی در این حوزه ها با توجه به ظرفیت موجود در آن ها افزود: دانشگاه آزاد با مدل درآمدی (Revenue Model) دریافت شهریه از دانشجویان ایجاد شده و در حال حاضر نیازمند تغییر مدل درآمدی است. مدل های درآمدی کارآمدی وجود دارد که از دانشجویان به جای دریافت شهریه، در قبال مشارکت در کار آفرینی و تبدیل آنها به مولد در صنعت و فکر، ده ها برابر برای دانشگاه درآمدزایی ایجاد می کنند که بخشی از آن درآمد میتواند به دانشجویان موثر در طرحها اختصاص یابد.

دکتر سید محسن هاشمی، استادیار و عضو هیات علمی گروه تحصیلات تکمیلی مهندسی نرم افزار و هوش مصنوعی واحد علوم و تحقیقات، تاکنون راهنمایی بسیاری از پایان نامه ها و رساله های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در موضوعات کاربردی مثل بانکداری مجازی ، استراتژیهای تجارت الکترونیکی ، حسابرسیIT در بازار سرمایه و مالی ، محاسبات ابری، امنیت و شهر هوشمند را در 13 سال گذشته در دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تربیت مدرس برعهده داشته است.

20101

کد خبر: 641855

وب گردی

وب گردی