تهران- ایسکانیوز: رئیس جمهور در جشنواره شهید رجایی با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهید رجایی و شهید باهنر از امام راحل به عنوان راهبر کاروان بزرگ انقلاب و استقلال و آزادی این سرزمین یاد کرد. رئیس جمهور همچنین یاد همه شهدا، جانبازان و ایثارگران که در راه استقلال و عزت این سرزمین تلاش و ایثار کردند را نیز گرامی داشتند.

روحانی شهید رجایی و باهنر را از دولتمردان نمونه تاریخ این سرزمین دانست و گفت: پیش از انقلاب که با این عزیزان از نزدیک آشنا بودم و بعد از انقلاب هم که بدلیل همکاری در مسئولیت های مختلف انان را می شناختم و تا روزهای پایان زندگی پرافتخارشان در خلوص و تواضع و مردمداری و فداکاری آنان روز به روز این روند رو به افزایش بود.

رئیس جمهور گفت: رجایی رئیس جمهور با رجایی مبارز تحت شکنجه در زندان تا رجایی به تعبیر امام بعنوان یک دستفروش در بازار هیچ تغییری نکرد. رجایی همان رجایی بود که سراسر زندگی او رجا و امید و پاکی و فداکاری برای این مردم بود.

وی افزود: شهید باهنر بعنوان یک روحانی مبارز اندیشمند از آن روزی که تلاش می کرد در دوران گذشته و رژیم گذشته برای آموزش و پرورش این سرزمین و تلاش در زمینه کتاب های درسی در کنار شهید بهشتی و دیگران تا روزی که بعنوان عضو جامعه روحانیت مبارز تهران پیش از انقلاب تلاش می کرد و تا بعد از انقلاب که مسئولیت های فراوان تا نمایندگی مجلس شورای اسلامی و در نهایت نخست وزیری کشور ، همواره همه کارهایش با هنرمندی انجام می شد.

رئیس جمهور افزود: بی هنری در هیچ جای زندگی این مرد بزرگ دیده نشد.او بسیار متفکر و خوش بیان بود. روزها و خاطرات فراوانی از این دو بزرگور به یاد دارم که بیان و توضیح آن شاید از حوصله این مجلس خارج باشد. ما به شهید رجایی ها و شهید باهنرها و همه شهدای بزرگ از دولت اسلامی از ابتدای انقلاب تا امروز افتخار می کنیم و به روح بلندشان درود می فرستیم و از خدا می خواهیم که راه و مسیر آنها را ادامه دهیم و اهداف و آرمانهای بلند آنها که اهداف و آرمانهای امام بود را پاسداریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برگزیدگان جشنواره شهید رجایی نمادین هستند گفت: اگر بخواهیم برگزیده ها در یک فضایی جمع کنیم هم فضای وسیعی می خواهد و هم زمان زیادی برای بیان نام و تجلیل از آنها می خواهد.

وی گفت: مقصود از دولت، تنها هیات دولت یا اعضای کابینه نیست بلکه دولت یعنی همه آنهایی که برای اجرای برنامه و مطالبات و خواست مردم به عنوان کارکنان این نظام تلاش و خدمت می کنند .حتی دولت به معنای عام اختصاصی به دستگاه اجرایی نیز ندارد. همه قوا و دستگاهها از قوه مقننه و قضائیه و نیروهای مسلح و همه نیروهای غیر دولتی در مجموع کارکنان دولت هستند.

روحانی تاکید کرد: هر کاری در این کشور انجام می گیرد نه کار رئیس جمهور است و نه کار وزرا و معاونین ، بلکه آن کار و خدمت به همه کارکنان دولت تعلق دارد و همه دست به دست هم دارند. اگر در کنار دولت قوه مقننه نباشد و قوانین لازم در اختیار ما نباشد و برنامه تصویب نشود و بودجه سالانه را تصویب نکنند چگونه ما می توانیم به مردم خدمت کنیم.

وی گفت: اگر دستگاه قضایی در کنار دولت نباشد و عدالت را مستقر نکند و پناهگاه همه مظلومین نباشد نمی توان خدمتی را به مردم ارائه داد. و اگر نیروهای مسلح ایثارگر از مرزها دفاع نکنند مگر بدون امنیت ملی کاری را می توان در این کشور به سامان رساند و همه کسانی که به هر نحو در این کشور مشغول خدمت و تلاش هستند در این امور حائز اهمیت هستند.

رئیس جمهور گفت: اگر در این جشنواره از سه وزارتخانه تجلیل شد به این معنا نبود که بقیه دستگاه ها و وزارتخانه ها از تلاش و وظیفه خود چیزی کم گذاشته اند همه دستگاه ها تلاش و خدمت کرده اند اما در این یک سالی که گذشت یک برنامه ویژه و بار خاصی را بر دوش این سه وزارتخانه به دلیل شرایط کشور گذاشتیم .

وی افزود: ما برای آرامش در منطقه و برای اینکه صدای ملت رساتر به گوش جهانیان برسد و برای اینکه از حقوق مردم در صحنه های بین المللی بهتر دفاع کنیم و برای اینکه ظلم ها و تجاوز ها و تعدی هایی که در کشور به ناروا آمده است برای مهار آن و جلوگیری از آن رسالت و وظیفه بس سنگینی را بر دوش دیپلماسی کشور گذاشتیم.

روحانی با اشاره به شرایط  کشور، روابط با دنیا و ظلم های ناروایی که بر ما شده بود، تحریم ها را غیرقانونی و غیر انسانی دانست و گفت:  افسران و سربازان دیپلماسی کشور باید شب و روز کار می کردند و به آنها خداقوت می گوییم، کار بزرگی را تا امروز انجام داده اند و کار بزرگتر و بار بزرگتری پیش رو دارند که همه باید آنها را تشویق کنیم و به کمک آنها برخیزیم.

وی افزود: بی تردید حمایت مردم و هدایت رهبری توشه ای بزرگ است ، این کار به حول و قوه الهی ادامه خواهد یافت و آنی از فرصت و وقت را در این مسیر تلف نخواهیم کرد و همه توان و قدرت خود را در این راه بکار می گیریم، این به آن معنا نیست که از تحریم ترسیده ایم یا می ترسیم ، به این معنا نیست که با تحریم نمی توانیم زندگی کنیم خیر، چرا که در این یکسال با تحریم کارها پیش رفته است. اما تحریم ظلم و تجاوز به حقوق یک ملت است و ما باید جلوی این تجاوز بایستیم و تجاوز گران را به سر جای خود بنشانیم.

رو حانی گفت: نباید بگذاریم تجاوز نسبت به این ملت و کشور ادامه یابد یا تکرار شود.

وی تاکید کرد: ظریف وزیر امورخارجه ، همه معاونان او تلاشی بس گسترده انجام دادند و من به خوبی می فهمم که این کار بسیار سخت است و هرجا لازم بوده اینجانب شخصا هم مسئولیت کار را بر عهده گرفته ام و هم اگر لازم بوده است در این مسیر کمکی انجام دهم مستقیما ورود کرده ام و عنوان می کنم  که رییس جمهور به شخصه بار این مسئولیت را بر دوش گرفته و تا پایان بر دوش خواهد گرفت.

رئیس جمهور گفت: می دانیم که حمایت مردم همواره ادامه خواهد یافت و می دانیم که راهبر دلسوز این انقلاب که تا امروز در کنار این حرکت بوده است مستمرا تا رسیدن به هدف نهایی در کنار ما خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به معضلات سلامت گفت: همه شما کم و بیش در طول زندگی خود یا نزدیکان به تخت بیمارستان و مراجعه به پزشک مبتلا بودید و می دانید که تحمل بیماری و امید به شفا و ادامه زندگی سخت است. و این تحملات با هزینه های گزاف همراه می شود.

وی گفت: بار سنگین روحی و روانی اطرافیان بیمار را پزشکی که با روحیه هست کم می کند و یک بار مادی هم وجود دارد که بسیار سنگین است و دولت این تصمیم را گرفت و در عین حال به دیگر بخش ها نیز توجه داشت که به آنها فشار نیاید و از سویی نیز وزارتخانه بهداشت درمان و آموزش پزشکی این بار را بر دوش گرفت که بار سنگینی بود.

روحانی گفت: آقای قاضی زاده هاشمی با سختی این بار سنگین طرح تحول سلامت را بر دوش گرفت و همکاران نیز با او همراه شدند و همه کسانیکه در این بخش حضور دارند و امروز این بار مادی را کاهش داده ایم و امیدواریم بتوانیم این کار را تا پایان ادامه دهیم و همه بخش های دولت تلاش می کنند تا این راه ادامه پیدا کند و مردم بتوانند یک مقدار خیالشان راحت باشد.

رییس جمهور گفت: در شرایط فعلی در مردم دیده می شود که این بار سنگین تا حدودی از دوش آنها برداشته شده است. لبخند یک بیمار برای همه ما بس است و نمی دانید که خدمت به مردم در پیشگاه خداوند چه اجری دارد. گاهی اوقات افراد از کار زیاد  و از نقدهای غیرمنصفانه خسته می شود اما وقتی با خدای خود حرف می زند و می گوید که توانستم مشکل یک قشر را امروز حل کنم به انسان روحیه ای مضاعف می دهد و امیدواریم خداوند همه خادمان ملت را طوری موفق کند که پایان روز کاری یک خوشحالی معنوی داشته باشند و خوشحالی معنوی بسیار مهم است و آن مزایا و حقوق نیست. شما مشکل یک نفر را که بیش از وظیفه اداری حل می کنید مهم است و در حد اداری مهم است اما وقتی بیشتر فعالیت می کنید ان مهم است.

روحانی تصریح کرد: همه باید این را باور کنیم که این کشور برای ملت ایران است.

وی افزود: اگر ظلم کرده باشیم باید عذاب الهی را بچشیم و کار بسیار بزرگ و سنگینی بود که این وزارتخانه بر دوش گرفت و امیدواریم این راه ادامه پیدا کند.

رئیس  جمهور از همه افراد حاضر در بخش بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تشکر و سپاسگذاری کرد.

روحانی به معضلات انرژی نیز اشاره کرد و گفت: از یک طرف دنیا فروش نفت ما را تحریم کرده بود که هنوز نیز در شرایط تحریم هستیم و از یک طرف ظرفیت های تولید نیز پایین آمده بود.

روحانی گفت: در این راستا لازم بود ابتدا نفت را به شکل سالم بفروشیم نه اینکه به یک آقایی بدهیم برود نفت را بفروشد و بعد نفهمیم این پول چه شد، دو میلیارد پول این مردم کجا هست و چه شد، البته الان قوه قضائیه در حال پیگیری است و امیدواریم که این پول برگردد. مهم این بود که نفت را بیش از آن حدی که قدرت های استکباری بر ما تحمیل کرده بودند بفروشیم .

وی افزود: باید نفت را حساب شده می فروختیم که در این زمینه ما قدم های خوبی برداشتیم که برخی از این گام ها در ماه های آینده به ثمر می رسد و بعد از آن نیز تولید نفت بود که باید ظرفیت را بالا می بردیم که در این راه نیز قدم های خوبی برداشته شد و در نهایت باید سرمایه گذاری لازم را در منابع مشترک انجام می دادیم.

روحانی گفت: در زمستان سال گذشته مشاهده می کردیم که با افزایش سرما چهره آقای زنگنه گرفته تر می شد و مدام پیگیر می شد که هفته های بعد دمای هوا به چه شکلی می شود چون بیم آن داشت که منازل مردم با سرما مواجه نشوند.

روحانی تاکید کرد: انشاالله امسال تا ابتدای زمستان روزانه صد میلیون متر مکعب گاز بر تولید افزوده می شود. امیدواریم سال 94 نیز 100 میلیون دیگر اضافه شود تا در زمینه نفت نیز دیده می شود که در چاه های نفتی دکل ها در حال افزوده شدن هستند که علامت هایی مبنی بر حرکت در زمینه تولید است.

رئیس جمهور افزود: امسال هوای تهران و شهرهای بزرگ نسبت به سال گذشته تغییر کرده البته نه اینکه سالم شده است اما قدم بزرگی برداشته شده و ادامه پیدا می کند و علت انتخاب این سه وزارتخانه در جشنواره شهید رجایی بدلیل بار سنگینی بود که امسال به دوش آنها بود و این به معنای این نیست که دیگران بار سنگین بر دوش ندارند.

روحانی گفت: خدمتی که به مردم ارائه می کنیم باید با تعداد کارمندان ما متناسب باشد. بر اساس یک تحقیقی که من هنوز از دقت و صحت آن باخبر نیستم می گوید که خدمتی که امروز در ایران ارائه می شود با یک پنجم نیروها نیز می توان انجام داد اما آنچه مسلم است عدد خدمات با کارمندان ما نمی خواند. اندازه دولت با خدمت ارائه شده با تعداد کارمندان باید متناسب باشد. ومتناسب سازی دولت باید در دستور قرار گیرد.

وی گفت: اینکه کسی پای میز کارمند می رود بعد نگاه می کنند که از کدام جناح است یا در انتخابات به چه کسی را ی داده است به کارمند چه ربطی دارد؟ یا قومیت و مذهب و دین افراد به کارمند چه ارتباطی دارد؟ تمام مردم ایران و شهروندان ایرانی برای خدماتی که دولت باید به آنها عرضه کند یکسان هستند.

روحانی گفت: ایرانی ، ایرانی است. همه را باید بر اساس عدالت یکسان و برابر ببینیم چرا که ما خادمان کل ملت ایران هستیم.

وی افزود: شب انتخابات چگونه مردم را از همه قومیت ها صدا می کنیم و همه لباس ها در تلویزیون می آوریم از این جناح و آن جناح همه را می آوریم، چادری و بد حجاب همه را می آوریم . اینکه نمی شود شب انتخابات کل ملت ایران را دعوت کنیم و بعد که انتخابات تمام شد ما باشیم و یک قبیله ، این نمی شود، چرا که بر اساس قانون اساسی و عدالت و توصیه های امام(ره) و رهبری است و همه را باید خالصانه و عادلانه ببینیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به گزارش معاونت نیروی انسانی رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: این نکته ای که حدود 4 میلیون کارمند داریم عدد بالایی است. آقای عسگری آزاد نیز گفتند که در هشت سال گذشته چیزی حدود 500 هزار نفر استخدام شده اند ، امیدواریم از این 500 هزار نفر که برخی از آنها با تخلف استخدام شده بررسی شود و این رقم کاهش یابد.

روحانی خطاب به دولتی ها گفت: اگر کسی امروز، دیروز یا پریروز به حقوق مردم تعدی کرده ، تلاش کند با محاسبات قانونی موارد تخلف را به دست عدالت بسپارد چرا که این حق مردم است و باید دستگاه های مختلف برای بررسی ورود کنند.

رئیس جمهور گفت: باید در چارچوب قانون و مقررات فعالیت ها را انجام دهیم، البته راه حل نهایی دولت الکترونیک است و ارتباط مردم با کارمندها باید به حداقل برسد، از آقای نوبخت می خواهم که در بحث اداری و استخدامی که مسئولیت مستقیم ان بر عهده رئیس جمهور است همه تلاش خود را انجام دهیم تا رابطه مردم با کارمند کاهش یابد. و کارها تا آنجا که می شود با پست و ایمیل انجام شود.

روحانی افزود: اگر کسی در اداره کاری دارد با یک نفر هماهنگ شود. محیط اداری ما باید سالم و سلامت باشد تا بتوانیم خدمت قانونی و درست را به مردم ارائه کنیم و راه ما باید راه شهید رجایی و شهید باهنر و حتی انشالله بالاتر از آن راه حکومت امیرالمومنین باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: آنچه امروز در اینجا بعنوان تشویق انجام شد کاری نمادین بود و ما از همه خادمان ملت تشکر و سپاسگذاری می کنیم.
کد خبر: 64257

وب گردی

وب گردی