تهران ایسکانیوز: در حالی که بیش از چهار ماه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها می گذرد، سخنگوی دولت وعده حذف ثروتمندان از فهرست دریافت کنندگان یارانه را تکرار کرده است.

پرداخت یارانه به تمام ثبت نام کنندگان در مرحله دوم هدفمندی ، در شرایطی صورت گرفت که انتظار می رفت برنامه دولت برای پالایش فهرست یارانه بگیران اجرایی شود .

محدود شدن فاز دوم هدفمندی به انصراف خودخواسته از دریافت یارانه انتقاد بسیاری از کارشناسان را برانگیخت چرا که معتقد بودند باید دولت اقداماتی برای پرداخت یارانه غیرنقدی با هدف بالا بردن سطح رفاه عمومی و بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی را در دستور کار قرار دهد.

با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تنها 2 میلیون و 400هزار نفر از جمعیت یارانه بگیر کشور از دریافت یارانه انصراف دادند. حجم انصراف ها در حالی بود که دولت به کاهش حداقل 10 تا 20 میلیونی تعداد یارانه بگیران امیدوار بود .

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی ، اگر 10 میلیون ثروتمند در میان یارانه­ بگیران حضور داشته باشند، این افراد در چهار ماه گذشته با دریافت یارانه هزار و 820 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل کرده­ اند ، با این حال همچنان پرداخت یارانه نقدی به تمامی ثبت نام­ کنندگان از سوی دولت ادامه دارد .

طیب نیا بعدها محاسبات خود در خصوص شناسایی 10 میلیون ثروتمند را مورد اصلاح قرار داد و گفت: ما بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه ­های اطلاعاتی قادریم تنها 200 هزار نفر را بدون خطا شناسایی کنیم و معتقدیم تبعات اجتماعی هر حرکت اشتباهی در این حوزه می تواند هزینه های بیشتری از پرداخت یارانه به کشور تحمیل کند.

این در حالی است که چهار سال از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها می گذرد و معلوم نیست 40 پایگاه اطلاعاتی مورد استفاده دولت برای اجرای طرح هدفمندی یارانه­ ها چه ویژگی هایی دارند و چرا در این دوره طولانی تکمیل نشده اند .

پرداخت یارانه نقدی با هدف جبران بخشی از افزایش قیمت حامل های انرژی و کالاهای اساسی در فاز اول هدفمندی یارانه ها در دستور کار قرار گرفت اما دو سال بعد با در رفتن لنگر قیمت ارز و افزایش سه برابر نرخ دلار، پرداخت یارانه نقدی نه تنها نتوانست تاثیری در جبران هزینه های ناشی از افزایش قیمت ها داشته باشد بلکه به رشد قابل توجه نقدینگی کمک کرد .

در فاز دوم هدفمندی یارانه ها تنها دو سئوال در خصوص میزان درآمد و مالکیت واحد مسکونی از متقاضیان دریافت یارانه نقدی پرسیده شده بود .این در حالی است که مقرر بود دولت شرایطی را برای شناسایی برخورداران اعلام کند .

پیش از این تاکید شد افراد غیر نیازمند در صورت دریافت یارانه، به پرداخت جرایمی تا سه برابر یارانه نقدی دریافت شده محکوم شوند اما هر چند هر از گاهی مقامات اجرایی کشور از عزم دولت برای حذف ثروتمندان از فهرست یارانه بگیران خبر می دهند، برنامه خاصی را برای عملیاتی شدن این طرح اعلام نمی کنند . نوبخت، سخنگوی دولت تاکید کرده است مقید هستیم به تمام افراد جامعه یارانه یکسان ندهیم ، این سیاست از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی ، رییس کل بانک مرکزی و سایر مقامات اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است اما هنوز هیچ برنامه مدونی از سوی دولت تدوین نشده است .
کد خبر: 64383

وب گردی

وب گردی