تهران- ایسکانیوز:عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: ارائه تسهیلات کم بهره بانکی به تولیدکنندگان هنوز اجرایی نشده است.

جمشید عدالتیان شهریاری با اشاره به دستور دولت یازدهم مبنی بر ارائه وام و تسهیلات کم بهره به تولید کنندگان افزود: پیشنهاد اعطای تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان به صورت یک لایحه قانونی درآمده و سریعا به بانک ها ابلاغ شده است.

او ادامه داد: امتناع بانک ها از پرداخت تسهیلات کم بهره در حالی است که این موضوع به صورت یک فوریتی تصویب و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به سخنان رئیس بانک مرکزی مبنی بر توقف بنگاه داری در بانک ها ادامه داد: تولید در ایران نفس های آخر خود را می کشد؛ زیرا نهادهای مالی قدرتمند به جای حمایت از این بخش به سراغ کسب سودهای آنی از طریق دلالی، ساخت و ساز، واردات کالا و غیره رفته اند و خود آنها به رکود بیشتر تولید، دامن زده اند.

این تولید کننده گفت: در چند سال اخیر بانک ها نبود اختیار پرداخت وام به تولید کنندگان را بهانه می کردند اما اکنون با ابلاغ این قانون، نبود اعتبار و منابع، دلیل تازه ای شده که بانک ها باز هم از پرداخت تسهیلات خوداری کنند.

عدالتیان با تاکید بر شیوه پرداخت وام به تولید کنندگان افزود: با توجه به تصمیمات اخیر بانک مرکزی مبنی بر نظارت بیشتر به شیوه و میزان پرداخت تسهیلات، مشکلات و موانع تازه ای را در تولید شاهد شده ایم.

وی گفت: برای دریافت تسهیلات خرید مواد اولیه، تا زمان ارائه فاکتور خرید، وامی پرداخت نمی شود و این وام زمانی به دست متقاضی می رسد که ابتدا تولید کننده مبلغ مورد نظر را به حساب فروشنده مواد اولیه واریز کند و فاکتور صادر شده را بانک مربوطه ارجاع دهد تا بتواند مبلغ مرود نظر را تحت عنوان تسهیلات دریافت کند . در حقیقت تولیدکننده باید ابتدا پول را پرداخت کند تا بتواند از بانک تسهیلات بگیرد که این خود مشکل ساز است.

عدالتیان ادامه داد: این وضعیت مشکلاتی را ایجاد می کند ، در برخی موارد مشاهده شده است که بانک مبلغ وام را پس از ارائه فاکتور دوباره به حساب فروشنده واریز کرده است و پولی به تولیدکننده نرسیده است . حالا تولیدکننده و فروشنده مواد اولیه باید با یکدیگر بر سر پولی که دوبار پرداخت شده است به توافق برسند.

عدالتیان گفت: این شیوه ارائه تسهیلات با اشکالاتی رو به رو است که تولید کنندگان را به واسطه گری و دلالی سوق می دهد و به آسانی، هر تولید کننده ای می تواند با فروشنده مواد اولیه هماهنگی کند و به واردات، خرید و فروش کالا و مواد مورد نظر روی بیاورد.

در هفته گذشته ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی با ابلاغ قوانینی به تمامی بانک های دولتی و خصوصی بر خروج این نهاد پولی و مالی از بنگاه داری تاکید کرد و ارائه تسهیلات کم بهره به تولید کنندگان را خواستار شد.
کد خبر: 64463

وب گردی

وب گردی