نجفی منش: قیمت دنا و ال 90 را  بازار مشخص می کند/ امکانات لازم برای همکاری با تویوتا  وجود دارد

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو و عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد قیمت خودروهای دنا و ال 90 که از سوی شورای رقابت آزاد شده است را بازار تعیین خواهد کرد.

محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو و عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با ایسکانیوز درباره اینکه قیمت خودروهای دنا و تندر 90 پس از آزادسازی افزایش خواهد یافت یا کاهش، گفت: قیمت این 2 خودرو را تنها بازار تعیین خواهد کرد و نمی توان قیمتی برای آن پیش بینی کرد.
وی در پاسخ به این سوال که نرخ این خودروها به دلیل عدم ثابت قیمت در بازار با افزایش نجومی همراه نخواهد شد، گفت: بسیاری از کالاها در بازار مانند نرخ ارز، نفت و طلا وجود دارند که قیمت ثابتی ندارند و تنها بازار تعیین کننده نرخ آنهاست.
دبیر انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: در صورتی که قیمت این خودروها به دلیل همراه نبودن با قیمت ثابت در بازار، با افزایش روبرو شوند تا حدودی مشتریان خود را از دست خواهند داد و همچنین می توان گفت به دلیل اینکه انواع و اقسام متعددی از خودروها در بازار وجود دارد نمی توان شاهد افزایش قیمت نجومی این خودروها در بازار بود.
عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در تلاش هستیم تا چنین سیاستی برای باقی خودروها اعمال شود و قیمت خودروها از طریق بازار تعیین شود.

** امکانات لازم برای همکاری تویوتا با ایران وجود دارد/ اطلاعی از رقم سرمایه گذاری سیتروئن در ایران ندارم
نجفی منش در پاسخ سوال دیگر ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا امکان همکاری شرکت تویوتای ژاپن با قطعه سازان ایرانی با توجه به در پیش بودن سفر نخست وزیر این کشور به تهران وجود دارد یا نه، گفت: امکانات و زمینه های لازم در این راستا وجود دارد ولی به شرط اینکه مسئولان شرکت تویوتا قدم پیش گذارند و پیشنهاد همکاری مشترک را به خودروسازان ایرانی بدهند.
دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه ژاپنی ها در زمینه همکاری بسیار محافظه کار هستند، گفت: ژاپنی ها بسیار دیر به بازارها ورود پیدا می کنند اما در صورتی که وارد بازار ایران شوند، کار خود را بدرستی انجام خواهند داد.
قرار است طی هفته های آینده "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کند و برای اولین بار قرار است مسئولینی از شرکت بزرگ خودروسازی تویوتا نیز وی را در این سفر همراهی کنند.
وی درباره وضعیت قرارداد شرکت سایپا با سیتروئن و همچنین انتشار خبری مبنی بر سرمایه گذاری 500 میلیون دلار از طریق شرکت سیتروئن به تهران، گفت: قرارداد سایپا با سیتروئن منعقد شده اما درباره اینکه شرکت سیتروئن تا چه میزان وجه نقد وارد کشور خواهد کرد اطلاعی ندارم.

** قیمت گذاری دولتی؛ بزرگترین چالش صنعت خودرو و قطعه سازی
نجفی منش درباره چالش هایی که در صنعت قطعه سازی و خودروی کشور وجود دارد، گفت: قیمت گذاری دولتی بزرگترین چالش در صنعت قطعه سازی و خودروست که خلاف منطق اقتصادی و عرف جهانی است زیرا که در هیچ کشور دیگری دولت در قیمت گذاری دخالتی نمی کند.
وی با بیان اینکه مشکل نقدینگی گریبانگیر تولیدکننده و خریدار در صنعت خودروست، اظهار داشت: اقدام به تولید و خرید از سوی تولیدکننده و خریدار نیازمند نقدینگی است و می بایست خریدار خودرو قادر به دریافت وام هایی با بازپرداخت 5 ساله و سود پایین باشند.
دبیر انجمن قطعه‌سازان اعطای تسهیلات را برای افزایش خرید خودرو از سوی خریداران ضروری دانست، گفت: سال گذشته وام هایی که به خریداران تعلق گرفت باعث رونق بازار خودرو شد به گونه ای که طی 6 روز نزدیک به 30 هزار خودرو به فروش رفت.
نجفی منش در پاسخ به این سوال که وضعیت صنعت خودروسازی در سال جاری بهتر است یا سال گذشته، گفت: سال گذشته نزدیک به 1 میلیون خودرو به تولید رسید در صورتی که براساس برنامه های سال جاری خودرو در سال جاری حدود یک میلیون و 300 هزار خودرو تولید خواهد شد.
وی در پایان درباره خودروهای دپو شده در انبار شرکت های خودرویی گفت: تمام خودروهایی که در داخل تولید شده اند به فروش رفته است.

401/601

کد خبر: 645756

وب گردی

وب گردی