کیومرث پور احمد: من و  هوشنگ مرادی کرمانی را هنوز با قصه های مجید می شناسند

اختتامیه دومین دوره جایزه فرشته همراه با اهدای جوایز برگزیدگان و بزرگداشت هوشنگ مرادی کرمانی عصر پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه در شهرکتاب فرشته برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شهر کتاب فرشته، مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه فرشته با پخش سرود ملی و تلاوت قرآن آغاز شد. پیش از حضور مجری قطعاتی با نوازندگی ویولن سل اجرا شد. مسعود فروتن اجرای این مراسم را برعهده داشت، وی ضمن خوشآمدگویی به مهمانان و تبریک نیمه شعبان، گزارش اوژن حقیقی، دبیر دومین دوره جایزه فرشته را قرائت کرد: مفتخریم که مراسم اهدافی جوایز دومین جایزه فرشته در دو بخش داستان کوتاه و عکس را در کنار شما جشن می گیریم. جایزه ای که با هدف ترویج فرهنگ و کتاب خوانی و حمایت از نویسندگان و هنرمندان جوان با استعداد از شهریور 1393 توسط شهر کتاب فرشته آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: هدف اصلی آن حمایت از جوانان مستعد در حوزه فرهنگ و هنر است. پس برگزاری موفق دوره اول، مقدمات کار برای شروع دوره دوم با اضافه شدن بخش عکس به جایزه فرشته در تیرماه 1394 آغاز شد.

در بخش دیگری از این متن درباره علت انتخاب موضوع «محله کودکی» برای دومین دوره جایزه فرشته نوشته شده بود: با نظر شورای سیاستگذاری «محله کودکی» به عنوان موضوع دوره دوم جایزه فرشته انتخاب شد چون با موضوع دوره اول که «دهه شصت» بود مرتبط و هم خوانی داشت.

فروتن افزود: فرهاد توحیدی، محمد چرمشیر، ابراهیم حقیقی، پوریا عالمی، سیامک گلشیری، مهسا محبعلی و فاطمه معتمدآریا هیات انتخاب بخش داستان بودند و احمد پوری، لیلی گلستان و مصطفی مستور داوری این بخش را برعهده داشتند.

وی محمود کلاری و میترا محاسنی را داوران بخش عکس معرفی کرد و درباره تعداد آثار رسیده به هر بخش گفت: دوره دوم جایزه فرشته از دی ماه 94 آغاز و تا 15 فروردین 95 تعداد 427 داستان کوتاه به دبیرخانه جایزه فرشته ارسال شد که از این تعداد 187 نفر مرد و 240 نفر زن بودند. همچنین در بخش عکس 200 نفر شرکت کردند که از این تعداد 132 نفر مرد و 68 نفر زن بودند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده بود: امروز جایزه فرشته به عنوان تنها جایزه خصوصی که داستان های چاپ نشده را داوری می کند با سپری کردن دو دوره و کسب تجربیات ارزشمند از هیات انتخاب وداوران با افتخار اعلام می‌کند که به هدف خود که معرفی جوانان مستعد بوده، رسید.

فروتن ادامه داد: از ابراهیم حقیقی، امیر اثباتی، نادر داودی، بهرنگ تنکابنی، آرش صادقی و مدیریت شهر کتاب فرشته سید صالح بهشتی از اعضای شورای سیاست گذاری بسیار برای همراهی شان تشکر می کنم.

معرفی برگزیدگان بخش عکس

سپس عزیز ساعتی و نادر داودی برای اهدا جوایز نفرات دهم تا ششم، امیر اثباتی و حبیب رضایی برای اهدا جوایز نفرات پنجم تا سوم و میترا محاسنی برای اهدا جوایز نفرات اول و دوم بخش عکس به روی سن آمدند که اسامی برندگان بدین شرح است: (به ترتیب نفرات اول تا دهم) محمد عمارلو، سلین اسداللهی، محمدعلی میرزایی، حسین الماسی، فاطمه شریفی فرزانه، سیده نیلوفر محمودیان، مرتضی امین الرعایایی، امیر عنایتی، عطا رنجبر زیدان لو و بهار شقایق.

«قصه های مجید» از هر دو ما پیشی گرفت

فروتن با ابراز خوشحالی از این که مدت هاست مراسم های بزرگداشت پیش از درگذشت اشخاص و چهره های ماندگار صورت می گیرد توضیح داد: جامعه ما در برابر کسانی که حقی دارند، مسئول و متعهد باید باشد تا افراد متوجه خودشان، جامعه و هنرمندان اطرافشان باشند. امروز قرار است از مردی بزرگ تقدیر کنیم که برای سه نسل خاطره انگیز است. هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده ای که همه او را می شناسیم.

کارولین کراسکری، شرق‌شناس و محقق دانشگاه یو سی ال ای امریکا و مترجم نخستین سخنران مراسم بزرگداشت هوشنگ مرادی کرمانی بود. وی گفت: از سه سال پیش از طریق دوستی در فرهنگستان با هوشنگ مرادی کرمانی آشنا شدم و از همان جا بود که به من پیشنهاد دادم یکی از کتاب هایشان «خمره» را به انگلیسی ترجمه کنم.

وی افزود: من از ترجمه و انتشار این کتاب به زبان انگلیسی بازخوردهای بسیار خوبی گرفتم، بعد از آن کتاب «مرباهای شیرین» و «شما که غریبه نیستید» از آثار او راترجمه کردم و قصد دارم تمام مجموعه آثار او را به انگلیسی برگردانم.

کیومرث پوراحمد کارگردان مجموعه قصه های مجید سخنران بعدی این مراسم بزرگداشت بود و با اشاره به بزرگداشتی که 10 سال پیش برای هوشنگ مرادی کرمانی در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برگزار شده عنوان کرد: در آن مراسم که به همت مرحوم زاون قوکاسیان تدارک دیده شده بود، ما کتابی با همکاری هم درباره مرادی کرمانی رونمایی کردیم. برایم بسیار جالب بود که زاون قوکاسیان در بخشی از این کتاب نوشته است: «بعد از گفت و گو با مرادی کرمانی در میان آن همه صمیمت و مهربانی دانستم اگر روزی نباشم در میان آثار مرادی کرمانی که از همه ایرانیان نشانی دارد همچنان زنده خواهم بود.»و امروز زاون قوکاسیان از بین ما رفته و این متن را به یادگار گذاشته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما درباره مجموعه قصه های مجید بسیار صحبت کرده ایم. نکته جالب این است که هم من بعد از قصه های مجید، فیلم ها و سریال های دیگری کارگردانی کردم و هم مرادی کرمانی داستان های دیگری نوشت اما قصه های مجید از هر دو ما جلوتر بود چون هنوز هم ما را با این مجموعه به یاد می آورند.

این کارگردان در ادامه تاکید کرد: بارها برای هر دو ما اتفاق افتاده که ما را با همدیگر اشتباه بگیرند. به نظر من «شما که غریبه نیستید» بهترین اثر مرادی کرمانی است که تاکنون نوشته است. واقعا امیدوارم که بخش هایی از آن به کتاب های درسی اضافه شود.

کیومرث پوراحمد بخش هایی از این کتاب را خواند. سپس به همراه سیدمحمد بهشتی و حسن فتحی لوح تقدیر از این نویسنده را به او اهدا کردند.

مرادی کرمانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان جایزه فرشته گفت: امیدوارم این جایزه به سرنوشت دیگر جوایز خصوصی دچار نشود و با همت دوستان برگزارکننده ادامه پیدا کند. از دوست عزیزم سیدمحمد بهشتی و از کیومرث پوراحمد تشکر می کنم.

وی افزود: بارها پیش آمده که مراه هم با کیومرث پوراحمد اشتباه بگیرند در سفری به شیراز در حال رفتن به فرودگاه بودم که خانمی مرا پوراحمد صدا زد و خواست تا تازه ترین کتابم را امضا کنم. من هم برایش نوشتم «با عشق به یاد کیومرث پوراحمد از طرف هوشنگ مرادی کرمانی».

معرفی برگزیدگان بخش داستان نویسی

فروتن با اعلام این که کتاب دور نخست جایزه فرشته در مرحله چاپ قرار دارد و علی رغم تلاش مسئولان این جایزه به این مراسم نرسیده است از فرهاد توحیدی، ابراهیم حقیقی، سیامک گلشیری دعوت کرد تا برای اعلام برندگان نفر دهم تا ششم بخش داستان نویسی به جایگاه بیایند. مهسا محبعلی، محمد چرمشیر و پوریا عالمی برای اعلام برندگان نفر پنجم تا سوم و مصطفی مستور و احمد پوری برای اعلام برندگان نفر دوم و اول به جایگاه آمدند. سروش طلایی، مریم زراعت کار، پگاه ارشد، الهه زینلی، حمیدرضا حافظی، نیلوفر انسان، نادیا کمالی، لیلا باقری، ندا نوبخت و بیتا ترابی(به ترتیب از نفر دهم تا اول) برندگان بخش داستان بودند.

بازدید از 29 عکس برگزیده این جایزه که در گالری شهر کتاب فرشته به نمایش درآمده بود، بخش پایانی این مراسم بود.

مراسم اهدای جوایز دومین دوره جایزه فرشته با حضور سیدمحمد بهشتی‏‏‏‏‏، ابراهیم حقیقی، فرهاد توحیدی، عزیز ساعتی، امیر اثباتی، مهدی کرم پور، حبیب رضایی، کیومرث پور احمد، فرشته طائرپور، پوریا عالمی، محمد چرمشیر، هوشنگ مرادی کرمانی، میترا محاسنی، سیامک گلشیری، احمد پوری، مهسا محبعلی، غزل شاکری، حسن فتحی، امید روحانی، نادر داودی، مصطفی مستور، و... عصر پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه در شهر کتاب فرشته برگزار شد.

کد خبر: 646113

وب گردی

وب گردی