حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت/ رقابت شرکت‌های هواپیماساز برای حضور در ایران

پیوستن فرودگاه شهدای ایلام به جمع فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، تلاش ایران و قبرس برای راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین دو کشور در آینده نزدیک و رقابت جدی شرکت‌های هواپیماساز دنیا برای حضور در بازار ایران از جمله اخبار حوزه حمل و نقل هوایی در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه حمل و نقل هوایی به شرح زیر است:

مصوبه هیأت وزیران:

با پیوستن فرودگاه شهدای ایلام به جمع فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، این فرودگاه نقش مؤثری در رونق و توسعه اقتصادی مناطق غرب کشور و بهبود معیشت مردم این مناطق ایفا خواهد کرد.

با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل و ارتباطات قبرس؛

برای انعقاد موافقتنامه جدید حمل ونقل هوایی بین ایران و قبرس برنامه‌ریزی شد.

در این یادداشت تفاهم مقرر شد تقاضاهای پروازهای چارتری نیز با نظر مساعد و مثبت بررسی شود.

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل و تامین مالی:

مذاکرات ما برای امضای قرارداد با شرکت ایرباس آغاز شده و امیدواریم که قرارداد به زودی به امضا برسد.

قراداد با ایرباس ۵۰۰ صفحه است که هرکدام از صفحات این قرارداد باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که موضوعات مختلف مالی، حقوقی و اجرایی در آن وجود دارد و باید دو طرف مطمئن باشند که منافع در نظرگرفته می شود.

تاکنون موضوع تامین مالی ۸۰ درصد حل شده و در حال مذاکره و بررسی برای حل تمامی موانع هستیم تا این هواپیماها از سوی ایران خریداری شود.

علی رستمی مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد

با ثبت ترمینال یک فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، به هیچ وجه این فرودگاه قابل انتقال نخواهد بود و انتقال این فرودگاه برای همیشه منتفی شد.

رکورد روزانه پروازهای فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در نوروز ۹۵ زده شد و تعداد پروازهای این فرودگاه به ۴۰۰ نشست و برخاست در روز نیز رسید.

در سال ۹۴ رکورد جابه‌جایی ۱۴ میلیون مسافر از فرودگاه مهرآباد برای اولین بار در تاریخ این فرودگاه ثبت شد.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

لغو تحریم‌های هوایی کشور و تصمیم نظام به خرید هواپیماهای ایرباس، بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)، مذاکره با شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی دنیا، علاقمندی بوئینگ برای ورود مجدد به بازار هوایی ایران و تامین پشتیبانی هواپیماهای بوئینگ موجود در کشور همچنین عرضه هواپیماهای جدید خود، رقابت فشرده شرکت‌های هواپیمایی دنیا مانند بمباردیرکانادا، امبرایر برزیل،ARJ چین،MRJ ژاپن و سوخو ۱۰۰ برای حضور در بازار هوایی ایران نشان از تحولات مثبت و افق روشن صنعت حمل و نقل هوایی کشور پس از اجرایی شدن برجام است که البته ایران باید متناسب با ناوگان مورد نیاز خود تصمیم‌گیری کند و پیش از ورود بررسی های لازم را انجام دهد.

اخیر بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی صندوق توسعه حمل و نقل راه‌اندازی شد اما درخواست ما این است که یک صندوق ویژه بخش حمل و نقل هوایی تاسیس شود تا تمرکز آن بر صنعت هوانوردی باشد.

تحمیل دریافت عوارض‌های متعدد از ایرلاین‌ها مانند عوارض فرودگاهی، عوارض شهرداری، عوارض هلال احمر، حقوق و عوارض گمرکی و ترخیص قطعات و موتور هواپیما بخشی از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی است.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

در فروردین ماه امسال چهار میلیون و ۷۹ هزار و ۳۴۲ مسافر از طریق فرودگاه‌های سراسر ایران به مقاصد داخلی و خارجی اعزام و پذیرش شدند که این آمار حاکی از رشد ۱۶ درصدی در تعداد مسافر نسبت به سال ۱۳۹۴ است.

401/601

کد خبر: 646143

وب گردی

وب گردی