عسگراولادی: طرح بانکداری بدون ربا بازنگری شود/ رکود مالیات ناپذیر است

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نظام بانکداری در قرن 21 را متفاوت از نظام کنونی بانکداری در کشور دانست و خواستار بازنگری در طرح بانکداری بدون ربا شد.

اسدالله عسگری اولادی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره طرح بانکداری بدون ربا گفت: این طرح در شرایط فعلی، طرح مناسبی نیست و باید به طورحتم در آن بازنگری هایی صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در اقتصاد کشور باید تغییراتی صورت پذیرد، گفت: شرایط حاکم در سیستم بانکداری قرن21 متفاوت با سیستم فعلی بوده، به همین دلیل نمی تواند هماهنگی های لازم را با سیستم کنونی برقرار کند.

براساس طرح بانکداری بدون ربا، سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی با استفاده از عقود مشارکتی توسط موسسات سرمایه‌گذاری انجام می شود؛ بانک ها در این روند نقشی ندارند و می توانند در موسسات سرمایه‌گذاری سهام داشته باشند در نتیجه کار بنگاه‌داری از فعالیت های بانکی جدا می شود و تامین سرمایه برای فعالیت های تولیدی توسط موسسات سرمایه گذاری انجام می شود.

به عبارت دیگر تولیدکنندگان به جای بانک ها در صورت تصویب نهایی این طرح به موسسات تامین سرمایه مراجعه می‌کنند و با استفاده از عقود اسلامی این موسسات سرمایه مورد نیاز واحد های تولیدی به صورت وام یا تسهیلات داده می شود.

** مالیات حق است اما از بیکار مالیات نمی گیرند

عسگر اولادی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسکانیوز درباره علت مخالفت بخش خصوصی با اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم گفت: قانونی که جدیدا توسط مسئولان اتخاذ شده با مشکلاتی همراه است، در شرایط فعلی که رکود بر اقتصاد حاکم است فشار بر بخش های خصوصی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه مالیات حق است و باید پرداخت شود، در عین حال گفت: رکود مالیات ناپذیر است.

اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم مردادماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و دولت مکلف به اجرای آن شد. با این حال بخش خصوصی بعد از اجرایی شدن بخشی از این قانون توسط دولت، خواستار بازنگری در آن شد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در این باره افزود: مالیات باید بر درآمد باشد نه بر بیکاری؛ در حال حاضر صنوف مختلف و کارخانه ها بیکار هستند و تا زمانی که درآمدی نداشته باشند نمی توان از آنها مالیات دریافت کرد و فشاری را بر آنها ایجاد کرد.

وی تقاضای خود را از وزارت دارایی این گونه بیان کرد: در صورتی که مودیان توانایی پرداخت مالیات به صورت نقدی را ندارند باید اقداماتی صورت پذیرد تا مودیان قادر به پرداخت مالیات های خود به صورت اقساط باشند.

402/602

کد خبر: 647863

وب گردی

وب گردی