اعتیاد زنان بر کل نظام اجتماعی تاثیر منفی می گذارد/هشدار یک جامعه‌شناس درباره تاثیر اعتیاد مادران بر دختران

یک جامعه‌شناس با اشاره به تاثیر اعتیاد زنان بر تربیت فرزندانشان گفت: اگر زنان دچار اعتیاد شوند، اولین صدمه به دختر وارد می‌شود. با توجه به آنکه دختران، مادران آینده هستند، اعتیاد زنان بر کل نظام اجتماعی تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا امان الله قرایی‌مقدم افزود: زندگی یک خانواده به زن وابسته است. مرد از لحاظ تربیتی، آموزشی، پرورشی، اخلاقی و رفتاری نظارت و کنترل چندانی بر خانواده ندارد چون بیشتر مواقع بیرون از منزل است البته وقتی پدر سرپرستی خانواده‌ را برعهده دارد، نظارت و کنترل بر فرزندان بیشتر و در نتیجه میزان آسیب اجتماعی کمتر است.

او با بیان اینکه زن اساس خانواده است گفت: تربیت خانواده بر عهده زنان است و دوام و بقای خانواده به زن بستگی دارد. زنان نقش اصلی را در تربیت، پرورش، سبک زندگی و چشم انداز زندگی فرزندانشان دارند.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه «مادر رو ببین، دختر را بگیر» یک ضرب المثل مردم شناسی‌است،گفت: زمانی که مادر دچار آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد باشد صدمه جبران ناپذیری به بنیان خانواده می زند و تاثیر منفی بر تربیت فرزندان به ویژه دختران می‌گذارد و احتمال گرایش فرزندان به آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

او درباره راه‌های پیشگیری از افزایش آمار اعتیاد زنان گفت: فرهنگسازی و آگاه‌سازی درباره زمینه‌های موثر بر اعتیاد از اهمیت زیادی برخوردار است علاوه بر آن لازم است زنان معتاد را آموزش دهیم.

این جامعه‌شناس با تاکید بر ضرورت غنی‌سازی اوقات فراغت زنان گفت: بیشتر زنان خانه‌دار اوقات فراغت زیادی دارند و رادیو و تلویزیون می تواند در زمینه غنی‌سازی اوقات فراغت آنان عملکرد موثری داشته باشد این در حالیست که برخی زنان با همنشینی دوستان نامناسب به اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند.

قرایی‌مقدم در پایان گفت:‌ سیگار و قلیان دروازه اعتیاد است و برخی زنان به طور دسته‌جمعی قلیان می‌کشند. در این شرایط می توانیم قلیان را جمع کنیم و هزینه سیگار را بالا ببریم؛ علاوه بر آن ورود مواد مخدر به کشور را بیشتر کنترل کنیم این در حالیست که اکنون قرص‌های روانگردان مثل آسپیرین در دسترس است.

105105

کد خبر: 650852

وب گردی

وب گردی