محسن چاوشی رکورد فروش را شکست/ دال در رتبه دوم

هفته گذشته آلبوم «امیربی گزند» محسن چاوشی در صورتی منتشر شد که قرار بود در ابتدا 10 خرداد ماه دراختیار مخاطبان موسیقی قرار بگیرد با این وجود با انتشار این آلبوم رکورد فروش آلبوم ها جابه جا شد و این آلبوم در رتبه اول پرفروش ها قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، در هفته ای که گذشت سه آلبوم پاپ «امیر بی گزند»، «دوئل در آینه» و «حالم خوبه» با اقبال مخاطب مواجه شدند و در رده های اول، سوم و ششم پرفروش های بیپ تونز قرار گرفتند. در رده دوم فروش، آلبوم «گذر اردیبهشت» از گروه دال، «دور» ماکان اشکواری در رده چهارم و همزمان با کنسرت علیرضا قربانی و مهیار علیزاده آلبوم «دخت پری وار» در رده پنجم قرار گرفت.
در لیست پرفروش های مرکز موسیقی بتهوون نیز دو کتاب گویا «دموکراسی یا دموقراضه» سیدمهدی شجاعی و «چشم هایش» بزرگ علوی در رتبه های اول و دوم قرار گرفتند و در ادامه آلبوم های «بازی های آوازی 3» سودابه سالم، «شب، سکوت، کویر» محمدرضا شجریان، «دور» ماکان اشگواری، «روزن رفته» ناصر منتظری و «از دور تا دیر» ارژنگ سیفی زاده جز پرفروش های این مرکز است.
در ادامه توضیحاتی را درباره آلبوم های پرفروش هفته گذشته اعلام می داریم.
امیربی گزند – محسن چاوشی (پاپ)
«امیربی گزند» پس از آلبوم «من خود آن سیزدهم» دومین آلبوم چاوشی است که در آن از اشعار کلاسیک استفاده شده است و این نشان دهنده رویکرد جدید این خواننده به آثار ادبی عرفانی و کلاسیک ایران است. چاوشی سعی دارد بیانی جدید از این اشعار به مخاطبانش را ارائه دهد.
تنظیم کنندگان این آلبوم «محسن چاوشی»، «بهروز صفاریان»، «فرشاد حسامی»، «کوشان حداد»، «عادل روح نواز» و «بابک نقوی» هستند. همچنین از اشعار «مولانا»، «سعدی»، «علی اکبر یاغی تبار»، «پدرام پاریزی» و «حسین صفا» در این آلبوم استفاده شده است.
گذر اردیبهشت – دال (تلفیقی)
آلبوم «گذر اردیبهشت» اولین آلبوم رسمی گروه «دال» است. فضای کلی این آلبوم به موسیقی پاپ و تلفیقی نزدیک است.
از پیانو شوپن در آهنگ بی کلام «شکوفه های زیتون» تا گام مینور هارمونیک و فضای شرقی در «هفت شهر»، از نوای ویلن سل تا ناله دودوک، همه در این آلبوم به گوش می رسد.
دال موسیقی خود را پایبند به سبکی خاص نمی داند و آزادانه به هر سو که می خواهد می رود و مخاطب را گاه در شادی اردیبهشت، گاه در غم انتظار لحظه ها و گاه در رقص آواز خود می کشاند.
اعضای گروه «دال»، «امین هدایتی» خواننده، «شایان شکرآبی» پیانیست، آهنگساز و همخوان، «غزل مهدوی» شاعر و ترانه سرا، «میلاد سعدی» و «یزدان بهمنی» سازهای کوبه ای، هستند. در این آلبوم «سالار غفار بجویی»، «داریوش آذر»، «مهدی کلانتری»، «آرش کامور»، «آرش آذر»، «مهرداد عالمی» و «آرین کشیشی» به عنوان نوازنده مهمان با دال همکاری داشتند.
دوئل در آینه – رضا یزدانی (پاپ - راک)
«دوئل در آینه» نام دهمین آلبوم رضا یزانی است. این آلبوم در حال و هوای آثار پیشین یزدانی قرار دارد. این آلبوم عصاره ای از همه سبک ها است. در آثاریزدانی همواره نوع خواندن بیشتر از موسیقی جلب توجه کرده که نشانگر اصلی سبک خاص او است. در این آلبوم هم او سبک خوانندگی مثل همیشه خود را حفظ کرده است.
«محمد خرمی نژاد»، «بهروز پایگان»، «میلاد عدل»، «بهنام شهرکی»، «آرش زمانیان»، «عمران میرزایی» و «امیر مهرپویا» تنظیم کنندگان این آلبوم هستند. اشعار قطعات را نیز «مهدی ایوبی»، «حسن علیشیری»، «پدیده نیشابوری» و «مریم شجاعی» سروده اند.
دور – ماکان اشگواری (پاپ - جز)
آلبوم «دور» کار جدیدی است از «ماکان اشگواری» و «امیر صارمی»؛ سبک موسیقی در این آلبوم را جایی بین موسیقی جاز و پاپ باید دانست. همه آهنگ ها با صدای خواننده و یک گیتار کلاسیک اجرا شده و ریتم ها و هارمونی آثار بعضی جاها به سمت موسیقی جز تمایل پیدا می کند، اما در کل سبک غالب کار پاپ است.
فضای آلبوم مخاطب را به یاد آثار «سهیل نفیسی» و فراتر از آن «ابراهیم منصفی» می اندازد. فضایی بدون تزیینات اضافی، تنها صدای خواننده با همراهی گیتارش به گوش می رسد.
در این آلبوم «ماکان اشگواری» می خواند، «امیر صارمی» گیتار می نوازد، «سردار سرمست» نوازنده پیانو الکتریک است، «سهیل پیغمبری» کلارینت و «بردیا کیارس» نوازنده ویلن آلتو و ویلن هستند. همچنین «کریستف رضاعی» تنظیم سازهای زهی را در این آلبوم به عهده داشته است.
دخت پری وار – علیرضا قربانی (موسیقی ایرانی)
«دخت پری وار» توسط مهیار علیزاده آهنگسازی شده و فضای موسیقی در این آلبوم بسیار متنوع است. از موسیقی آوازی ایرانی با همراهی تعداد محدودی ساز تا موسیقی ارکسترال غربی، تک خوانی تا کرال عظیم، همه و همه در این آلبوم شنیده می‌شوند.
«دخت پری وار» ایران است و آهنگسازی و خوانندگی در خدمت فضاسازی برای رسیدن به موضوع آلبوم است.
در این آلبوم که شامل نه قطعه باکلام و سه قطعه سازی است، اشعاری از سعدی، عراقی، عطار نیشابوری، هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، قیصر امین‌پور، محمدعلی بهمنی و علیرضا کلیایی استفاده شده است.
مهیار علیزاده در مورد این آلبوم گفته است: «ضبط آواز بادقت و وسواس بسیار بالایی انجام شده و من و علیرضا قربانی همانند آلبوم «حریق خزان»، انرژی زیادی را برای ضبط هرچه بهتر این مجموعه صرف کرده‌ایم.»
حالم خوبه – بابک جهانبخش (پاپ)
«حالم خوبه» آلبوم موسیقی به سبک پاپ به خوانندگی «بابک جهانبخش» است.
«اشکان موسوی»، «نیما رمضان»، «فیروز ویسانلو»، «پیام طونی»، «بابک یوسفی»، «رضا تاجبخش»، «هادی جداری»، «آرمین قیطاسی»، «مسعود همایونی»، «همایون پشت دار»، «بهمن میرزاده» و «میلاد بابایی» در این اثر به نوازندگی پرداخته اند. همچنین میکس و مسترینگ آن را «آرش پاکزاد» انجام داده است. این آلبوم شامل ده قطعه به نام های «حالم خوبه»، «تصمیم»، «تورو دوست دارم»، «پاییز»، «جاذبه» ، «شاید»، «خاص»، «هرگز»، «باید برم» و «می ترسم» است.
بازی های آوازی 3 – سودابه سالم (کودکانه)
«بازی های آوازی 3» سومین سری از مجموعه ای کودکانه با آهنگسازی و تنظیم «سودابه سالم» است.
بازی های آوازی بخشی از مجموعه فرهنگی شفاهی کودک و نوجوان ایران زمین است که جنبه آموزشی، تربیتی و موسیقایی دارد. مادران و مادر بزرگ ها خالق اصلی این آثار هستند. قدمت آن ها گاهی به هزاران سال رسیده و گاهی به یک صده هم نمی رسد. متاسفانه امروزه اکثر آن ها در حال فراموش شدن است. این آلبوم شامل دوازده قطعه «سلام تنم»، «عروسک جون»، «لی لی لی لی حوضک»، «بادبادک»، «هاجستم و واجستم»، «لالایی» و همین قطعات به صورت بی کلام است.
شاعران مطرح کودک و نوجوان «افسانه شعبان نژاد»، «مصطفی رحمان دوست»، «جواد شریف پور»، «مهری ماهوتی» و «رودابه حمزه» اشعار این قطعات را سروده اند. همچنین نوازندگان پرآوازه ای چون «پشنگ کامکار»، «اردوان کامکار»، «ارسلان کامکار»، «اردشیر کامکار»، «ارژنگ کامکار»، «شهریار فریوسفی»، «یمین غفاری»، «ارسلان کامکار»، «پاشا هنجنی» و «اردوان کامکار» در این اثر همکاری کرده اند.
شب، سکوت، کویر - محمدرضا شجریان (اصیل ایرانی)
شب، سکوت، کویر، آلبومی در آواز دشتی بوده و حال و هوای موسیقی مقامی شمال خراسان را تداعی می کند.
این آلبوم، اثری دیگر از محمدرضا شجریان است که تاکنون در پرآوازه ترین گروه های موسیقی ایران حضور داشته است. گروه چاوش، شیدا، عارف، آوا و شهناز از جمله این گروه ها هستند. او که با بزرگ ترین هنرمندان موسیقی ایران، چون «جمشید عندلیبی»، «پرویز مشکاتیان»، «داریوش پیرنیاکان»، «مرتضی اعیان»، «حسین علیزاده» همکاری داشته است، در این آلبوم با ساز کیهان کلهر دم می گیرد و این همکاری بعدها در آلبوم هایی چون «ساز خاموش»، «زمستان است»، «بی تو به سر نمی شود»، «سرود مهر» نیز ادامه می یابد.
کیهان کلهر که می توان او را در زمره بین المللی ترین هنرمندان موسیقی ایران قرار داد، به جز کار با هنرمندان طراز اول ایران و ساخت چندین موسیقی فیلم، با ارکستر فیلارمونیک نیویورک، بروکلین رایدر از آمریکا، عالیم قاسم اف از جمهوری آذربایجان و گروه سازهای بادی هلند، کار کرده است.
کلهر تاکنون چهار بار به عنوان نوازنده و آهنگساز با آلبوم هایی چون «بی تو به سر نمی شود»، «فریاد» و «باران» نامزد دریافت جایزه ی گرمی شده است. از جمله آثار به یاد ماندنی او در سینمای جهان، نوای ناب کمانچه ایرانی در فیلم «جوانی بدون جوانی» ساخته ی فرانسیس فورد کاپولا است.
موسیقی شب، سکوت، کویر در سال ۱۳۷۳ ضبط شد و در سال ۱۳۷۶ آواز بر آن افزوده شد، در نهایت در سال ۱۳۷۷ منتشر و در دسترس قرار گرفت و از جاودانه های موسیقی کلاسیک ایرانی شد.
روزن رفته (ترانه های ابراهیم منصفی) – ناصر منتظری (پاپ)
آلبوم «روزن رفته» با محوریت اشعار ابراهیم منصفی، ترانه سرای مشهور جنوب شکل گرفته است. این آلبوم هشت قطعه دارد و توسط موسسه فرهنگی هنری نغمه حصار منتشر شده است. آهنگ های آن «دربند تو»، «راز دل»، «مُردن مَردُنه»، «سرنوشت»، «فریاد»، «مبتلا»، «وا کَس چه» و «عزل سُلِیمُن» نام دارند.
خواننده و آهنگساز «روزن رفته» ناصر منتظری است که در تنظیم قطعات نیز با محمدرضا اصغری و حسین کمانی همراهی کرده و به همراه آرین کشیشی، حسین کمانی، محمد آزمند، سهیل پیغمبری، آیدا نصرت و محمدرضا اصغری با گیتار، لاعود، کلارینت، ویلن، پیانو و گیتار باس در این آلبوم به نوازندگی پرداخته اند.
ترانه های آلبوم «روزن رفته» همه سروده «ابراهیم منصفی» است، به ویژه آن ها که «رامی» خود به آن ها نپرداخته و موسیقی آلبوم، برداشت شخصی ناصر منتظری از ترانه های شاعر پرآوازه جنوب است.
«روزن رفته» آلبومی به سبک موسیقی پاپ با رگه هایی از موسیقی فلامنکو و لاتین با محوریت گیتار است که سازهایی مثل گیتار باس، سازهای زهی، کلارینت برای همراهی با گیتار به سازبندی آلبوم اضافه شده اند.
دور تا دیر – ارژنگ سیفی زاده (اصیل ایرانی)
آلبوم «از دور تا دیر» دو نوازی حاصل تار «ارژنگ سیفی زاده» و تمبک «نوید افقه» است.
«ارژنگ سیفی زاده» درباره این آلبوم می گوید: در این اثر سعی شده نشانه های ردیفی که نقطه قوت موسیقی ایران است با تعاریف نوپردازانه ویژه امروز در هم آمیخته شود. کاری که هم بتواند اصالت داشته باشد هم توقع شنوندگان موسیقی حال حاضر را برآورده سازد.
این آلبوم شامل هشت قطعه به نام های «گرد گردون»، «ساز سامان»، «مینوی نوا»، «نغمه تر»، «پی خجسته»، «نو آیین»، «نهانسو» و «پنجه در پرده» است. «حامد حقیقی» میکس و مسترینگ این کار را انجام داده است.

502

کد خبر: 652764

وب گردی

وب گردی