نقش مهم و ارزنده زنان در مدیریت و حفاظت محیط زیست

مدیر کمیته آموزش شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان از نقش مهم و ارزنده زنان در مدیریت و حفاظت محیط زیست گفت و بر جدی گرفتن این نقش تأکید فراوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز، مهناز نصرآبادی با بیان این مطلب افزود: افزایش آلودگی حاصل از صنعتی شدن جوامع و مشکلات ناشی از عدم بهره برداری بهینه، لزوم بهره وری مناسب را جهت حفاظت کمی و کیفی منابع محیط زیست تشدید می نماید.

عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان گفت: در این راستا با توجه به محدودیت توان و کارایی دستگاه‎های دولتی جهت دستیابی به اهداف مدیریت محیط زیست، حفاظت و بهره برداری از محیط زیست و جلوگیری از تخریب محیط زیست با بهره‎گیری بهینه از پتانسیل‎های اجتماعی و مشارکت مردمی از طریق توسعه آگاهی‎های عمومی قابل بررسی است.

او ادامه داد: در این میان با عنایت به جایگاه ارزنده زنان به عنوان نیروی کارآمد در سطح فعالیت‎های اجتماعی و همچنین ارتباط نزدیک و تنگاتنگ این قشر با بسیاری از گروه های سنی و گستردگی دامنه تاثیر فعالیت های این گروه در ترویج و انتقال فرهنگ محیط زیستی و توجه به چگونگی مشارکت بانوان در حفاظت محیط زیست و تعیین الگو های مناسب محیط زیست و انر‍ژی و کاهش زائدات از جایگاه بالایی برخوردار است.

نصر آبادی تأکید کرد: با بررسی مطالعات و طرح‎های انجام شده در کشور در خصوص صرفه‎جویی و نقش مشارکت زنان در جهت مدیریت و حفاظت کمی و کیفی منابع محیط زیست کشور می بایست با تحلیل این تحقیقات اهمیت افزایش سهم زنان در تصمیم گیری، طرح‎ریزی، مدیریت و گسترش خدمات در عرصه مدیریت و حفاظت محیط زیست و تدوین استراتژی‎های لازم برای از میان برداشتن موانع فرهنگی، اقتصادی، اداری و قانونی بیش از پیش آشکار گردد.

او با اشاره به نظریه‎های گوناگونی که در زمینه نقش زن در حفاظت از محیط زیست مطرح شده است،افزود: برخی معتقدند که زنان به دلیل زن بودن بهتر از مردان از محیط زیست خود محافظت می‎کنند، گروه دیگری معتقدند که زنان نه به عنوان زن بودن، بلکه به علت تجربه‎هایی که در زمینه استفاده از منابع طبیعی و مدیریت آن دارند بیش از مردان در حفاظت محیط زیست نقش داشته‎اند و سرانجام برخی نظریه‎پردازان بر این باورند که زنان دارای نیروهایی هستند که هنوز کشف نشده است و از این رو لازم است برنامه‎ریزان توسعه برای شکوفایی چنین نیروهای بالقوه‎ای، بستری مناسب فراهم نمایند.

او با بیان اینکه زنان که نقش مهمی در مدیریت خانه دارند می‎توانند برنامه‎ریزان اصلاح محیط زیست در خانه و محله باشند، گفت: در فرهنگ‎های مختلف، زن مسئول اصلی سلامت خانواده و تأمین محیطی پاک برای آنان بوده است. لذا حساسیت وی نسبت به رفع آلودگی‎ها بیشتر از سایرین است.

20106

کد خبر: 653450

وب گردی

وب گردی