عزت سینمای ایران 93ساله شد/از «گاو» تا پیشنهاد هجرت به ایتالیا

امروز 31 خرداد هم زمان با سالروز تولد عزت الله انتظامی است.

به گزارش ایسکانیوز،عزت الله انتظامی پس از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت. انتظامی از حدود 13سالگی تئاتر را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه های لاله زار آغاز کرد پس از یک سال به تماشاخانه های هنر و تهران رفت؛ همزمان در سال 1320 نخستین نمایش حرفه ای خود را با عنوان «التیماتوم» نوشته پرویز خطیبی و به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پارس لاله زار اجرا کرد. در سال ۱۳۲۶ وارد عرصه هنر گردید و با اندک دست‌مایه‌های هنر نمایش و تئاتر به آلمان سفر کرد و در شهر هانوفر آلمان وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر گردید.

او در سال ۱۳۴۸ با فیلم سینمایی گاو وارد عرصه حرفه‌ای سینما شد.

فیلم گاو و درخشش انتظامی

داریوش مهرجویی کارگردان گاو در سال 1348 استعداد انتظامی را کشف کرد و پروراند. گاو جز اولین فیلم‌های ایرانی بود که در سینمای غرب و اروپا مورد توجه و تحسین قرار گرفت و جایزه فیپرشی جشنواره فیلم ونیز ۱۹۷۱ را به دست آورد. عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، پرویز فنی‌زاده و علی نصیریان بازیگران اصلی این فیلم هستند.فیلم گاو بر اساس داستان عزاداران بیل اثر غلام حسین ساعدی ساخته شده‌است. گاو نخستین بار در سال ۱۹۷۱ در جشنواره فیلم ونیز، بدون زیرنویس انگلیسی روی پرده رفت و همچنین در جشنواره‌های کن،برلین،مسکو، لندن،لس آنجلس و دیگر جشنواره‌ها به نمایش درآمده‌است. در سال‌های بعد نیز گاو با نسخه ترمیم شده در جشنواره ایل چینما ریترواتو ایتالیا، موزه فیلم اتریش و سینما رُفله فرانسه به نمایش گذاشته شد. در رأی‌گیری منتقدان سینمای ایران در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۶۷ و ۱۳۷۸ گاو، به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران برگزیده شد. همچنین بازی های او در دیگر آثار مهرجویی همچون آقای هالو، دایره مینا، پستچی، اجاره نشین ها، هامون و بانو باعث بروز توانایی های بسیار او شد.

همکاری با بهترین های سینما، حضور در 400 نمایش تلویزیونی

انتظامی علاوه بر نقش‌آفرینی در آثار مهرجویی، در فیلم‌های کارگردانان مطرح دیگری چون علی حاتمی، مسعود کیمیایی و... نیز بازی کرده است. او در فیلم مستند عشق پرداز به کارگردانی محمدهادی کاویانی در کنار محمود فرشچیان حضور داشته است. انتظامی پس از انقلاب و به خصوص در دهه شصت در انواع و اقسام نقش‌ها به بهترین نحو ممکن ظاهر شد. بازی او در فیلم‌های حاجی واشنگتن، اجاره نشین‌ها، گراند سینما، هامون، بانو، گاو، ستارخان، صادق کرده، خانه خلوت، ناصرالدین شاه اکتور سینما، روز فرشته، روسری آبی، دیوانه از قفس پرید، خانه‌ای روی آب و راه آبی ابریشم اوج هنرنمائی او و فیلم‌های ماندگار او در کارنامه سینمائی اش است. او در گاوخونی دومین همکاری اش با بهروز افخمی را تجربه کرد و جائی برای زندگی چهارمین تجربه اش با محمدرضا بزرگ نیا بود. عزت‌الله انتظامی در مصاحبه‌ای با ماهنامه فیلم در شهریور ۱۳۶۷، اظهار داشت که در چهارصد نمایش تلویزیونی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشته است.

جایزه هایی که آقای بازیگر از آن خود کرد

انتظامی در سال های فعالیت خود در عرصه هنر جوایز زیادی دریافت کرده است. وی در سال 1350 برنده مجسمه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم هالو از جشنواره سینمایی سپاس شد. درسال های 1367 و 1372 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به ترتیب برای فیلم های گراند سینما و روزفرشته از هفتمین و دوازدهمین جشنواره فیلم فجر کسب کرد. آقای بازیگر در سال های 1370 و ۱۳۸۵ لوح تقدیر بهترین نقش اول بازیگر مرد و در سال 1380 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد و در سال 1382 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر را به خانه برد. وی همچنین برنده جایزه دوم بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم گاو از جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو ۱۹۷۱ شده است.

تضاد زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای آقای بازیگر

انتظامی در یکی از مصاحبه های خود در مورد زندگی شخصی‌اش گفته است: چیزی که بیرون تماشاگر می‌بیند با چیزی که در زندگی شخصی ما وجود دارد تفاوت عمده‌ای دارد و این تنها مختص من نیست و در مورد همکاران دیگرم هم این چنین است. اگر بخواهیم هنرمندان ایران را با هنرمندان خارج از ایران مقایسه کنیم تفاوتشان زیاد است. هنرمندان در خارج خیلی راحت‌تر و بهتر از هنرمندان ایرانی زندگی می‌کنند. یکی از دلایلی که عزت الله انتظامی پیشنهاد غزاله سلطانی را برای ساخت مستندی از زندگی‌اش پذیرفت، این بود که در طرح اولیه این مستند تضاد زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای آقای بازیگر نشان داده شد.

حاشیه های سیاسی، وقتی از وجهه هنری سواستفاده می شود

عزت الله انتظامی در زمان ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به وزارت کشور رفته بود. عکس هایی که از او در کنار محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی در وزارت کشور، منتشر شده بود، این تصور را برای بسیاری ایجاد کرده بود که او رئیس جمهور و مشاورش را برای ثبت نام آقای مشایی همراهی کرده است.

انتظامی چند روز بعد با انتشار یادداشتی دربارهٔ چگونگی حضورش در وزارت کشور نوشت که ماه‌هاست برای ثبت بنیاد فرهنگی و هنری عزت الله انتظامی تلاش می‌کند و آن روز از دفتر ریاست جمهوری با او تماس گرفتند که کارهای ثبت بنیاد دارد به سرانجام می‌رسد. سپس به سرعت ماشینی برایش فرستادند که او را به کاخ ریاست جمهوری بُرد. انتظامی نوشت:

ناگهان آقای مشایی سمت ماشین ما آمد ... گفت با ما بیایید همین امروز انجام می دهم. آقای مشایی سوار ماشینِ بزرگِ سفید رنگی شد و ما بلافاصله پشت سر او حرکت کردیم... ناگهان دیدم میدان فاطمی هستم... تازه فهمیدم اینجا وزارت کشور است! ... آقای رییس جمهور و مشایی و عده ای دیگر، همه آنجا بودند. مرد جوانی آمد و مرا همراه خودش باز به راهروهای تودرتو دیگری برد. واقعا خسته شده بودم... مجبور بودم با عصا پا به پای او راه بروم. به سالن بزرگی رسیدیم. آنجا یک صندلی سه نفره فلزی آبی رنگ دیدم خودم را به آن رساندم و روی صندلیِ وسط نشستم. ناگهان دیدم آقای مشایی و آقای رییس جمهور و چند نفر دیگر که همراه آنها بودند از روبرو به طرف من می آیند. آقای مشایی طرف چپ من و آقای رییس جمهور طرف راست من نشستند. ناگهان اطرافمان پر شد از دوربین های عکاسی. آقای مشایی گفت "چی شده؟ یه خرده شاد باشین! " من حرفی نداشتم که بزنم. عکاس ها تند و تند عکس می گرفتند. عکسشان را که گرفتند محل را ترک کردند و من بازهمان جا بهت زده وسط آن صندلی سه نفره تنها ماندم. مرد جوان که آمد مرا ببرد خانه، گفتم چه شد؟ گفت امروز که دیگه نمیشه بعدا انشاالله اوراق رو براتون میاریم."

سینمای هالیوود

انتظامی در یکی از مصاحبه های خود در جواب این سوال که آیا به بازی در سینمای هالیوود فکر کرده است اینگونه پاسخ داد: وقتی رفتم در ایتالیا «حاجی واشنگتن» را با علی حاتمی‌بازی کنم، ریچارد هریسون آمد و با هم کار می‌کردیم و البته او کار خودش را می‌کرد و ما کار خودمان را می‌کردیم. من دوست دارم برای این مملکت کار کنم. چون رفتم و ریچارد هریسون خواست که من آنجا در باشگاهش که «هریس» نام دارد کار کنم و سالی چند فیلم هم ‌بازی کنم. قرار شد فکر کنم. فکر کردم نمی‌توانم. در ایتالیا که همه هنرپیشه‌هایش قدبلند و خوشگل هستند من با این قد یا باید طیاره ‌دزد باشم یا آدمکش باشم اما در کشورم می‌توانم وزیر و شاه‌بازی کنم، دزد هم می‌توانم بازی کنم. آنجا برای من سخت است. به هر حال دوست دارم در تهران باشم.

پدر هنرمند؛ پسر هنرمند

عزت الله انتظامی پدر مجید انتظامی آهنگ‌ساز و نوازنده معروف است.مجید انتظامی (متولد ۱۸ اسفند ۱۳۲۶ در تهران) آهنگساز، نوازنده ابوا و مدرس موسیقی است و از آهنگسازان برجستهٔ سینمای ایران به شمار می‌آید.او از دههٔ ۱۳۵۰ برای بیش از ۸۰ اثر سینمایی موسیقی متن نوشته است و با دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم‌های بای سیکل ران، روز واقعه، آژانس شیشه‌ای و دیوانه‌ای از قفس پرید مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی برندهٔ بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر می‌باشد. انتظامی از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است و در سال ۱۳۹۳ به عنوان جهادگر عرصهٔ فرهنگ و هنر نشان افتخار دریافت کرده است.

508502

کد خبر: 654175

وب گردی

وب گردی