نامزد اصولگرایان برای رقابت با روحانی در‌ انتخابات‌۹۶ کیست؟

تقریبا هیچ. این جمله دوکلمه‌ای بدون ساختار نتیجه بررسی رقبای روحانی درانتخابات سال آتی ریاست‌جمهوری است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آرمان، اصولگریان به دلیل فقدان حزبی واحد یا ستادی برای ائتلاف‌درانتخابات سال ۹۲ با شکاف عظیمی در آن انتخابات حاضر شدند. آنها براین گمان بودند که عدم وجود کاندیدای جدی اصلاح‌طلب درمیان تایید صلاحیت‌شدگان در هرصورت گرودنه پیروزی انتخابات را به سمت آنها می‌چرخاند. لذا تصمیم گرفتند شکاف‌های درونی خود را به مردم سپرده تا شاید قالیباف باگرایشات اصولگرایی و یاسعید جلیلی پیشرو دراندیشه اصولگرایی مورد پذیرش مردم قرار گرفته و با رای مردم به گونه‌ای تسویه حساب درون جناحی در اصولگرایان صورت پذیرد. اما آیت ا... هاشمی پا به میدان گذاشت و با رهبری جریان اصلاحات و قبولاندن روحانی به عنوان یک شخصیت تحول خواه به مردم و اصلاحات رویای شیرین اصولگرایان را هم نقش بر آب کرد و هم تمامی مهرهای اصلی آنها را در انتخابات۹۶ سوزاند. استراتژی‌ای که امروز هم بازتاب آن را شاهد هستیم زیرا کمتر از یک سال به رقابت‌های خرداد ۹۶ باقی مانده است و اصولگرایان هیچ گونه تحرکی در جهت ائتلاف‌های درون تشکیلاتی خود انجام نداده اندو بعید است در مدت باقیمانده هم بتوانند هم تصمیم به رقابت با روحانی بگیرند و هم به اجماع رسیده و ائتلاف کنند. در نتیجه پذیرش شکست از روحانی از هم‌اکنون در میان اصولگرایان شنیده می‌شود.
میدان برای روحانی خالی نمی‌ شود؟
هر چند برجام دست روحانی را برای پیروزی قاطع در۹۶ کاملا بازگذاشته اما اصولگرایان میدان را برای تحرک روحانی در ۹۶ خالی نخواهند کرد. مشخصا آنها درپرونده هسته‌ای نیز چه در دوران مذاکرات و چه بعد از مرحله اجرایی شدن برجام اجازه ندادند که روحانی از پرونده هسته‌ای زره پیروزی بسازد و تا این لحظه به بهانه اجرا نشدن برخی از تعهدات آمریکا به روحانی می‌تازند. هرچند که بعید است در رقابت با روحانی درسال ۹۶ نیز به زمین هسته‌ای وارد شوند، زیرا به خوبی می‌دانند با وجود کاستی در اجرایی شدن برجام عملکرد روحانی در به نتیجه رسیدن پرونده هسته‌ای رفراندومی در برابر عملکرد آنها درطول مدیریت آنها در پرونده هسته‌ای است.
باهنر، جدی‌ترین گزینه؟
اصولگرایان برای شکست آرای روحانی احتمالا از مهره‌های سوخته در انتخابات گذشته استفاده نخواهند کرد. احتمالا همه کسانی که روحانی و اصلاح‌طلبان آنها را نقره داغ کردند از یک شخص شناخته شده استفاده خواهند کرد؛ شخصی که اولا در کنار احمدی‌نژاد بود و در دولت دوم وی منتقد وی شد و ثانیا در مقام یک اصولگرای جدی در طول سال‌های گذشته شناخته شده است. لذا احتمالا جدی‌ترین گزینه اصولگرایان باهنر است. در این رابطه«احمد شیرزاد» فعال سیاسی اصلاح‌طلب به«آرمان» گفت: اصولگرایان اگر قصد رقابت با روحانی را داشته باشند حول محور محمدرضا باهنر اجماع خواهند کرد. زیرا او تا به امروز کاندیدای ریاست‌جمهوری نبوده و شکستی در کارنامه خود ندارد. همچنین مهندس باهنر از مشکلات کشور به خوبی آگاه است و تجربه اجرایی بالایی دارد. شیرزاد در این باره توضیح داد: اگر باهنرکاندیدا شوند انتخابات دو قطبی خواهد شد. البته باهنر یک اصولگرای جدی است اما به هیچ‌وجه تندرو نیست و قدرت مدیریت قوی دارد . وی در مقام قیاس باهنر با احمدی‌نژاد گفت: رئیس جمهور شدن باهنر به معنی بحران در معنای دولت های نهم و دهم نیست. اگر چنین انتفاقی بیفتد و باهنر قبول کند که در مقابل روحانی کاندیدا شود فضای انتخابات مانند ۷۶ خواهد شد. دو جناح با تمام قوا رقابت خواهند کرد. در هر صورت شانس روحانی بالاست. زیرا برنامه‌های روحانی دارای بدنه اجتماعی است و باهنر و هر اصولگرای دیگری فاقد این مولفه است. در همین خصوص، محمدنبی‌حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه‌اسلامی، بااشاره به اینکه هنوز در ابتدای کار انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم اظهار کرد: با وجود برگزاری جلسات، هنوز درباره موضوعی تصمیم گرفته نشده است. وی افزود: هنوز فرصت کافی درباره انتخابات وجود دارد. درحال حاضر اصولگرایان کم و بیش مشغول بحث و تبادل نظر درباره انتخابات هستند، اما هنوز به هیچ جمع‌بندی راجع به افراد نرسیده‌اند. و در این روزها نقل قول هایی مانند «اصولگرایان بین روحانی و احمدی‌نژاد، روحانی را انتخاب می‌کنند»، « امکان بازگشت به احمدی‌نژاد صفر است»، «اصولگرایان به چاه نخواهند افتاد»، « اگر روحانی در ۹۶ محبوبیت داشته باشد، اصولگرایان مهره اول خود را رو نمی‌کنند» نشان از سرگشتگی این جریان دارد.

201/201

کد خبر: 654362

وب گردی

وب گردی