رونق بازارتورهای  غیرقانونی ارزان قیمت در فصل تابستان / نقاط خوش آب وهوای ایران در تابستان کجاست؟

باآغاز فصل تابستان ورغبت مردم برای سفر به نقاط خوش آب و هوا بازار تورهای داخلی و خارجی بسیار گرم است اما در این میان فعالیت غیرقانونی بعضی افراد فرصت طلب و سودجو در فروش تورهای تابستانی دردسر ساز شده است.

ناهید سمیعی: معمولاً قیمت پایین بعضی تورها در فضای مجازی باعث می‌شود تا شهروندان در تور کلاهبرداران خدمات سفر گرفتار شوند و بدون استعلام از پروانه فعالیت و مکان شرکت خدمات مسافرتی اقدام به تحویل مدارک یا واریز وجه کنند. به همین منظور خبرنگار ایسکانیوز با رقیه حاتمی کارشناس گردشگری گفت وگو کرده است.

با توجه به اینکه به فصل تابستان نزدیک می شویم و تورهای زیادی در کشور فعالیت می کنند چرا قیمت بعضی از این تور ها نسبت به دیگر تورها پایین تر است؟

پدیده عجیبی که در تورهای داخلی به وجود آمده، این است که هرفرد با تبلیغ در فضای مجازی چند نفر را جذب و با یک وسیله نقلیه ساده دعوت به تور می کند.

متاسفانه این افراد، نه تنها تجربه ای در زمینه تور و گردشگری ندارند بلکه کاملا هم بی اطلاع هستند. فرض کنید در بازرس جلوی تور را بگیرد، یا اتفاقی برای افراد حاضر در تور رخ دهد. چه کسی پاسخگو خواهد بود. تور به این معنی نیست که هرفردی که خواست یک وسیله نقلیه اجاره کند، مسیری را مشخص کند و با جذب عده ای به سفر برود.

جدای از همه این مسائل سرویس هایی هم که در این تورها ارائه می شود ناقص است و امکانات رفاهی مناسبی ندارند. خدمات تور که فقط به رفت و آمد نیست. یک تور باید خدمات کاملی را ارائه دهد. مسافران با تو به گردش می روند تا آسایش داشته باشد و دغدغه تهیه خوراک ، سرپناه ،ورودی و غیره را نداشته باشند.

از طرفی هم ارزان بودن و وفور تورهای خارجی باعث شده تا تورهای داخلی قیمتشان کاهش پیدا کند. همچنین خیلی از افراد در کشور ما هم به خاطر اینکه اینگونه جا افتاده که با خانواده خود سفر کنند، تعداد مسافرین تورها کاهش پیدا کرده است. بنابراین قیمت تورها هم کاهش پیدا کرده است.

راه های مقابله با چنین تورهایی چیست؟

مشکل اصلی عدم نظارت کافی است ، متاسفانه تورهای ما نظارت کافی را ندارند . متاسفانه دیده می شود که این تورها برای جب گردشگر قرعه کشی هم می گذارند. رسانه ها می توانند در این زمینه کمک کنند تا آگاه سازی های لازم انجام شود. اگر آگاهی لازم در این زمینه انجام نشود متاسفانه اتفاقات بدی برای مسافرانی که قصد سفر با این تورها را دارند خواهد افتاد. متاسفانه خیلی از افراد فکر می کنند که این اتفاقات شامل حال آن ها نمی شود و تا آن را تجربه نکنند متنبه نمی شوند.از طرفی سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی میراث می تواند روشنگری های خوبی در این زمینه انجام دهد. همچنین آژانس های مسئول باید انقدر فعالیت خوبی داشته باشند تا جایی برای فعالیت چنین مکان های بدون مجوز باقی نگذارند.

گاهی اوقات هم شاهد هستیم که آژانسی با یک قیمت مشخص مقصدی را به عنوان تور معرفی می کند اما یک آژانس دیگر همان مقصد را نصف قیمت اعلام می کند. مشخص است که این تور نوع غذا، طریقه سفر، مکان استراحت، ورودی ها وهمینطور لیدر مجربی در اخیتار مسافر قرار نمی دهد. خود مسافر هم باید با مطالعه انتخاب درستی انجام دهد.

اگر قرار باشد به فردی پیشنهادی برای سفر در تابستان دهید، چه مکانی را در کشور انتخاب میکنید؟

تور های دارای تجربه به خوبی می دانند که چه مقصدهایی مناسب مسافران است و چه چیزهایی مورد توجه مسافران است.

اما مکان هایی که می توان پیشنهاد کرد، مقاصد خوش آب و هوایی است که در استانهای مختلفی مانند استان لرستان، چهارمحال بختیاری،کهکیلویه و بویر احمد است که دارای فضاهای بکر با آب و هوای سرسبز است. همچنین در کردستان منطقه اورامانات، مازندران ،گیلان ،گلستان و غیره برای فصل تابستان از مقاصد پر مسافر و دیدنی هستند.

اگر بخواهیم مردم را به سفرهای داخل کشور جذب کنیم چه راه کارهایی ارائه می دهید؟

در ابتدا موضوعی که اهمیت دارد این است که برای سفرهای داخلی جذابیت تعریف کنیم. بدین معنا که با استفاده از موضوعات مختلف فرهنگی و معرفی آن ها، گردشگران را به مناطق مختلف جذب کنیم. به طور مثال جشن انار، جشن گردو و...در کشور داریم که می توانیم آن ها را معرفی کنیم. در مقصد باید جذابیت ایجاد کرد. نباید فقط مسیر را جذاب کرد و وقتی به مقصد رسیدیم گردشگر را فقط در هتل حبس کنیم.

اگر کسی قصد استراحت داشته باشد، می تواند در خانه خود استراحت کند و به سفر نمی آمد. اگر تورهای خارجی مورد توجه مردم قرار می گیرند به این دلیل است که جذابیت های مقصد بسیار پر رنگ است. به طور مثال وقتی در جزیره کیش غواصی راه اندازی شده است،می توانیم با اهدا یک گواهی پایان دوره گردشگر را ترغیب کنیم تا باز هم به سفر برود. بحث قایق رانی در آب های خروشان موضوعی است که در آب های کشور ترکیه و آنتالیا علاقه مندان زیادی را جذب کرده است.

ما هم می توانیم این موضوع را در کشور دنبال کنیم. همچنین موضوعی که به تازگی همه گیر شده است، جامپینگ ها است. این فعالیت ها، ورزش های فرح بخشی است که در فضاهای جذاب تعبیه شده است. ما هم می توانیم این کار را در کوه ها، دشت ها و... انجام دهیم و از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

متاسفانه اگر کسی هم می خواهد کاری در این زمینه ها انجام دهد انقدر درگیر بروکراسی کمرشکن اداری می شود که از این کار منصرف می شود.در همه جای دنیا وقتی فردی در زمینه گردشگری داوطلب می شود تا سرمایه گذاری کند، همه ادارات، سازمان ها و نهاد های مربوط به او کمک می کنند وتمام امکانات را در اختیار او قرار می دهند.

امروز مشاهده می شود که کشور های همسایه ما که امکانات و ظرفیت های کمی دارند با باور گردشگری و امتیاز دادن به فعالانیکه در این حوزه ورود کرده اند به این مرحله رسیده اند. همچنین می بینیم که از طریق گردشگری درآمد ملی این کشور ها هم افزایش پیدا کرده است. این در حالیست که در کشور ما فقط گفته می شود که گردشگر بیاوریم به اما باید ببینیم که ما بعنوان میزبان قادر به پذیرایی به نحو احسن از مهمان خود هستیم یا خیر؟. متاسفانه خیر. زیرا ما هنوز زیرساخت های لازم را فراهم نکرده ایم. ما باید بتوانیم آن چنان گردشکر را جذب کنیم که به نوعی مبلغ گردشگری کشور در میان دیگر گردشگران باشد.

20103

کد خبر: 654669

وب گردی

وب گردی