ایسکانیوز: اعضای اتحادیه اروپا خانم «فدریکا موگرینی» وزیر امور خارجه ایتالیا را جانشین «کاترین اشتون» کردند تا وی از اواخر سال جاری میلادی «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا» شود.

اعضای اتحادیه اروپا در نشست روز گذشته خود همچنین «دونالد توسک» نخست‌وزیر کنونی لهستان را به عنوان رئیس شورای عالی اتحادیه اروپا برگزیدند.

ماه میلادی گذشته برخی اعضای اتحادیه اروپا تلاش کردند تا موگرینی را جانشین اشتون کنند اما به دلیل انتقادهای زیادی که متوجه این سیاست‌مدار ایتالیایی بود، آن‌ها نتوانستند موفقیتی به دست آوردند. مخالفان انتصاب او می‌گفتند که این سیاستمدار ایتالیایی کم‌تجربه است و نسبت به روسیه مواضع نرمی دارد.

نخست‌وزیر ایتالیا اما در یک ماه گذشته تلاش‌های بسیاری کرد تا نظر اکثریت اعضای اتحادیه اروپا را به انتخاب موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جانشین کاترین اشتون جلب کند و دست آخر در این کار پیروز شد.

فدریکا موگرینی کیست؟

فدریکا موگرینی دختر «فلاویو موگرینی»، كارگردان نام آشنای ایتالیایی است كه در جوانی با گروه‌های ضدنژادپرستی همکاری بسیاری داشت. وی حضوری فعال در شبكه‌های اجتماعی دارد و چهار زبان را روان صحبت می‌كند. در مقابل دونالد توسك، نخست‌وزیر لهستان كه رییس شورای عالی اتحادیه اروپا شد، انگلیسی را خوب صحبت نمی‌كند و به هیچ آشنایی با زبان فرانسوی ندارد.

موگرینی به ارتباط صمیمانه با دموكرات‌های آمریكا معروف است. این سیاستمدار ایتالیایی با اسلام هم آشنایی علمی دارد. پایان‌نامه لیسانس علوم سیاسی موگرینی درباره رابطه اسلام و سیاست است. او نگاه ویژه‌ای به خاورمیانه دارد و به ویژه با چهره‌های سیاسی در خاورمیانه ارتباطاتی برقرار کرده است.

وزیرامور خارجه ایتالیا از نظر سیاسی متعلق به سوسیالیست‌های ایتالیایی است. از طرفی او نامزد كل جناح سوسیالیست‌های اروپا بود و در ازای واگذاری ریاست كمیسیون اروپا و ریاست شورای اتحادیه اروپا به محافظه‌كاران، «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا» سهم سوسیالیست‌ها و سوسیال دمكرات‌ها شد.

رابطه با ایران در دوران موگرینی

یکی از مهمترین وظایفی که موگرینی از اشتون به ارث خواهد برد، پرونده هسته‌ای ایران است. مجموع سوابق و نظرگاه‌های سیاسی این سیاستمدار ایتالیایی به ویژه علاقه‌ای که به منطقه خاورمیانه دارد نشان می‌دهد که ایران اگر به نسبت دوران کاترین اشتون تعامل بیشتری با وزیر امورخارجه جدید اتحادیه اروپا نداشته باشد، قطعا این تعامل کمتر نخواهد بود.

نباید فراموش کرد که یکی از جدی‌ترین انتقادهای وارد بر موگرینی، نرمشی است که در مواضعش نسبت به روسیه دیده می‌شود. مسکو جدی‌ترین متحد تهران در مذاکرات هسته‌ای 1+5 به شمار می‌رود. از این منظر هم، انتخاب موگرینی نمی‌تواند انتخاب بدی برای مناسبات تهران و اتحادیه اروپا به شمار رود.

 
کد خبر: 65605

وب گردی

وب گردی