آیا شکست خوردگان اصولگرا به احمدی نژاد روی می آورند؟

اردوگاه اصولگرایی در یک سال باقی مانده دولت چندان برنامه محور نیست و هنوز نمی داند در انتخابات سال آینده چه رویکرد و برنامه ای را در پیش داشته باشد و این را از صحبت جناح های درون این جریان می توان فهمید.

به گزارش ایسکانیوز؛کنش و واکنش های فعالان سیاسی برای انتخابات سال 96 رو به افزایش است و بحث مطرح شدن گزینه های مقابل روحانی و میزان رای آوری او و به نتیجه رسیدن اصولگرایان برای معرفی کاندیدای مورد نظر از جمله مواردی است که این روزها محافل سیاسی را به خود مشغول داشته است .

علی رغم انتخاب های گذشته که اصولگرایان تاکید بر ائتلاف فراگیر داشتند هنوز این بحث مطرح نشده است و اعلام موضع جامعه روحانیت برای حمایت از روحانی حکایت از این دارد که کاندیدایی که بتواند آراء را تغییر دهد برای معرفی ندارند .

البته در طرف مقابل هم موتلفه اسلامی که سعی دارد نقش میان داری اصولگرایان را ایفا کند متمایل بر معرفی کاندیدا از سوی این حزب است، محمد نبی حبیبی در این باره گفته است :ما در دوره های دیگر انتخابات نامزد داریم، اگر اصولگرایان درموقع انتخابات ائتلاف داشته باشند ما هم آن ائتلاف را بپذیریم طبیعتا نامزدی که در نظر گرفتیم به آن ائتلاف معرفی می کنیم، اما اگر ائتلافی بین اصولگرایان صورت نگیرد طبیعتا موتلفه باز مایل است که نامزد داشته باشد چون هنوز تکلیف وجود و یا عدم وجود ائتلاف روشن نیست. بنابراین نمی توانیم بگوییم که موتلفه به تنهایی کسی را معرفی می کند یا در جمع اصولگرایان به نتیجه می رسیم.

اما مسئله واضح عدم برنامه دقیق اصولگرایان برای خرداد 96 است و با توجه به اینکه برخی نظیر لاریجانی و باهنر موافق ادامه راه روحانی هستند چندان تکاپویی هم برای صرف انرژی در مسیر معرفی گزینه ریاست جمهوری ندارند، امیر محبیان به اعتماد می گوید : واقعیت آن است که برنامه خاصی در میان جریانات موجود سیاسی برای کادر سازی وجود ندارد زیرا لازم است که پیش از آن احزاب و جریانات سیاسی فراتر از وضع موجود را بنگرند و حزب فارغ از چهره‌های موجود خود را شخصیتی حقوقی بداند که قرار است سال‌های بسیار بلکه دهه‌ها و حتی سده‌ها زیست سیاسی داشته باشد. استراتژی اصولگرایان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری را باید در قالب سناریوپردازی تحلیل کرد. یک سناریو در پاسخ به این پرسش شکل می‌گیرد که با توجه به اینرسی انتخاب دوباره رییس‌جمهور دورنخست در دور دوم، آیا باید در برابر روحانی بایستیم؟.

اشخاصی که گمان می رود از سوی اصولگرایان پا به عرصه سیاسی بگذارند قالیباف، رضایی، جلیلی، ضرغامی، فتاح، حداد عادل و احمدی‌نژاد هستند که در بین این چند تن جلیلی و قالیباف و احمدی نژاد فعالیت هایی نیز دارند و گاها در اظهار نظرها و انتقادات به سیاست های دولت این انگیزه را تقویت می کنند .

آنطور که از صحبت های اطرافیان احمدی نژاد و فعالیت های او بر می‌آید با وجود اینکه همچنان دم از عدم تصمیم برای حضور در انتخابات می زند اما شواهد بیانگر تصمیم هایی مبنی بر حضور او است اما همچنان سعی دارد که با تکیه بر نقش خود در بین توده مردم ، خود را مبرا از جریان ها معرفی کند و این در حالی است که عمده اصولگرایان از او روی برگردان شدند و حاضر به حمایتش نیستند و شاید احمدی نژاد به همین علت است که بر طبل عدم نیاز به حمایت جریان اصولگرا می کوبد .

سردار احمد خورشیدی پدر داماد احمدی نژاد مدعی شده است نمایندگان مجلسی که در این دوره نیستند. خیلی از آنها با احمدی نژاد ارتباط دارند و بعضی از اصولگرایان که قبلا کمتر می آمدند الان بیشتر ارتباط دارند، ولی این را بگویم که افراد اثرگذار اصولگرا پبشقدم این موضوع شدند.

البته می توان نتیجه گرفت شکست خوردگان هفت اسفند تلاش دارند دنبال کننده جریانی باشند که بتواند خط تضعیف و تخریب دولت را دنبال کند و اهداف آنها را پیش ببرد و تمام قد جلوی روحانی بایستد.

احمدی نژاد در اظهارات اخیر خود با کنایه به سیاست خارجی دولت یازدهم بیان کرده است :اوباما کیست؟ خیال می کنند اگر از کنارش رد شدند و او نظری کرد خیلی مهم شدند! نمی دانند او خود اسیر است . و برجام مهم‌ترین هدفی است که او برای تخریب دولت روحانی در دستور کار خود قرار داده است. و سعی دارد الغاء کند که برجام مسیر ظلم و ستم غرب بر ایران را فراهم خواهد کرد او در زمان ریاستش توانسته است عزت ایرانی‌ها را در برار غرب حفظ کند.

با صحبت های پدر داماد احمدی نژاد مبنی بر روی اوری راه نیافتگان به مجلس که عمدتا غیر برجامیان لیست امید بودند چندان دور از ذهن نیست که بخواهند از ظرفیت او در این زمینه علیه دولت استفاده کنند. اما در این مسیر چیزی که این عده در نظر نمیگیرند مطالبات مردم و تغییر رویکرد جامعه است که تلاش دارند آن را نادیده انگارند که در این صورت فرجام خوشایندی از سوی مردم نخواهند دید.

البته بحث هایی هم در زمینه امکان رد صلاحیت او از سوی فعالان سیاسی مطرح است و باتوجه انتخابات گذشته و رد صلاحیت گسترده شورای نگهبان تایید صلاحیت احمدی نژاد را نوعی ظلم به مردم تلقی می کنند .احمدی نژاد در حالی به سیاست های دولت انتقاد دارد که هیچ گاه حاضر نشد چه برای عملکرد نا مطلوب خود و حلقه طرفدارانش که فساد های مالی آنها روز به روز آشکارتر میشود به افکار عمومی پاسخی دهد.

سفرهای استانی احمدی نژاد در یک سال مانده به انتخابات برنامه دار بودن او را تایید و این شایعه که وی قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارد نیز تقویت می کند اما با تمام این تلاش ها مبرهن است که احمدی نژاد در چارچوب رفتاری فعلی چندان قابل باور نیست که بتواند نیروهای اجتماعی را باخود همراه کند.

203/201

کد خبر: 656552

وب گردی

وب گردی