اردوغان به محمود عباس و خالد مشعل درباره توافق با اسرائیل توضیح داد

رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، درباره توافقات ترکیه و رژیم صهیونیستی در خصوص عادی سازی روابط دوجانبه بحث و گفت وگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شب گذشته در تماس تلفنی با محمود عباس، وی را در جریان توافقات ترکیه با اسرائیل به خصوص در زمینه بهبود اوضاع انسانی در غزه قرار داد.

بر اساس این گزارش، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از این تحولات استقبال کرد.

دو طرف همچنین به بررسی مسئله آشتی داخلی فلسطینیان پرداخته و درباره استمرار ارتباط دو جانبه توافق کردند.

بر پایه این گزارش، اردوغان روز جمعه نیز با «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دیدار کرد و وی را در جریان تحولات مربوط به مذاکرات ترکیه و اسرائیل قرار داد.

یک مقام اسرائیلی اعلام کرد، ترکیه و اسرائیل، روز یکشنبه به توافقی در جهت عادی‌سازی روابط دوجانبه دست یافته‌اند.

این مقام اسرائیلی، که نخواست نامش فاش شود، افزود، توافق حاصل شده است ولی جزئیات آن روز دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی، که در «رم» برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال حاضر در سفر رم به‌سر می‌برد، جایی که قرار است با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نشستی را برای بررسی موضوع سوریه و احیای مذاکرات سازش تشکیل دهد.

از سوی دیگر، قرار است «بینالی ییلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه، عصر امروز ساعت 13 (به وقت محلی) در کنفرانسی خبری درباره توافق با اسرائیل سخنرانی کند.

به گزارش تسنیم، روابط آنکارا و تل‌آویو در سال 2010 میلادی پس از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک های انسان دوستانه برای نوار غزه که منجر به کشته شدن 10 نفر از شهروندان ترکیه شد، به شدت متشنج شده بود.

ترکیه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سه شرط را مطرح کرده بود؛ عذرخواهی رسمی تل‌آویو از آنکارا، پرداخت غرامت به خانواده کشته شدگان و پایان دادن به محاصر غزه. اسراییل با پادرمیانی آمریکا شرط اول را بطور جزئی به‌جا آورد و بخشی از غرامت‌ها را نیز پرداخت کرد ولی درخصوص شرط سوم هنوز اقدامی نکرده است.

گفته می شود بر اساس توافقنامه جدید، شرط سوم ترکیه که لغو کامل محاصره غزه بود، به شکل تسهیل در ارسال کمک‌های انسانی برای مردم غزه قید شده است، بدین شکل که کمک‌های انسان‌دوستانه ابتدا به بندر اسرائیلی «آشدوت» رفته و پس از بازرسی به غزه انتقال داده خواهد شد.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 656984

وب گردی

وب گردی