اولین فن‌بازار ملی فروش محصولات فناورانه مدیریت شهری راه‌اندازی می شود

رییس پارک علم و فناوری البرز از راه‌اندازی اولین فن‌بازار ملی فروش محصولات فناورانه حوزه مدیریت شهری برای حمایت از محصولات شرکت‌های فناور طی امسال در این استان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، عطاءالله ربانی با اشاره به برنامه‌ها و اولویتهای پارک علم و فناوری البرز در سال جاری بر اساس رویکرد وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: موضوع فعالیتهای دانشی و اقتصاد دانش‌بنیان از جمله محورهای اصلی برنامه‌های پارک است؛ یعنی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استان و کشور برنامه‌ها و زیربرنامه‌های پارک را تنظیم، تدوین و اجرایی می‌کنیم.

او افزود: در این راستا یکی از کارهای اصلی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که در چارچوب وظایف، اختیارات و منابع پارک علم و فناوری البرز نهایت تلاش را خواهیم کرد که هم به لحاظ کیفی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بیشتر شود و هم به لحاظ کمی بتوانیم تقاضای موجود در استان را پاسخ داده و واحدهای فناور را به تعداد پیش‌بینی شده در برنامه جذب کنیم.

ربانی با بیان این‌که به دنبال فراهم کردن زمینه‌ها و امکانات پیشرفت و حمایت از شرکت‌ها هستیم، تصریح کرد: از برنامه‌های اصلی در این راستا کمک در بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک به تجاری‌سازی محصولات تولیدی ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان و نیم‌نگاهی به صادرات محصولات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به خارج از کشور است.

راه‌اندازی اولین فن بازار ملی فروش محصولات فناورانه مدیریت شهری

او گفت: اولین فن بازار ملی فروش محصولات فناورانه مدیریت شهری را در برنامه داریم که با کمک مدیریت استان و مدیریت شهری در استان البرز این برنامه را امسال پیاده‌سازی خواهیم کرد و امیدواریم که شاهد برپایی نمایشگاهی در سطح ملی در استان البرز برای حمایت از محصولات شرکت‌های فناور باشیم تا ضمن تامین نیاز دستگاه‌های اجرایی بویژه مدیریت شهری بواسطه محصولات شرکت‌های فناور ، این شرکت‌ها نیز بتوانند توانمندی‌های خود را عرضه کنند.

رییس پارک علم و فناوری البرز از امضای توافق‌نامه‌ای با صدا و سیمای استان البرز خبر داد و افزود: قرار است برنامه‌های خوبی در حوزه محصولات فناورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده و به معرض نمایش گذاشته شود تا بتوانیم هم در حوزه فرهنگ‌سازی و هم در اقتصاد دانش محور و دانش‌بنیان و محصولات دانش‌بنیان نقش‌آفرینی کنیم.

ربانی با اشاره به برنامه‌های آموزشی حوزه‌های فناوری برای سطوح دبیرستانی و بحث کارآموزی و کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی در شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این برنامه‌ها برای این است تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در معرض فضای عمومی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرند تا به جای منتظر ماندن برای استخدام در مراکز دولتی بتوانند به این شرکت‌ها کمک کنند و همچنین زمینه تجربی خود را ارتقاء بخشند تا به سمتی بروند که شرکت‌ دانش‌بنیان تاسیس کنند.

استقرار 71 شرکت در پارک علم و فناوری البرز

او حمایت و تاکید مقام معظم رهبری برای توسعه اقتصادی کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و تاکید و حمایت‌های دولت یازدهم و شخص رییس جمهور از این شرکت‌ها و فرهنگ‌سازی را گامی موثر در ارتقای جذب شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانست و افزود: تعداد شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری البرز از 7 شرکت تا پایان سال 92، حدود 40 شرکت در سال 93 و 65 شرکت تا پایان سال 94، به 71 شرکت در پایان بهار سال 95 ارتقاء پیدا کرده است که از این 71 شرکت حدود 40 شرکت دانش‌بنیان هستند و بقیه هم شرکت‌های فناوری هستند که جذب پارک شده‌اند.

ربانی در ادامه گفت: فرهنگ‌سازی، حمایت‌ها و تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در امر ارتقای جذب شرکت‌ها در پارک بسیار موثر است و وزارت علوم نیز در این زمینه نقش بسزایی دارد. همچنین مجموعه جهاد دانشگاهی، نقش و حمایت استاندار البرز در دوره جدید نیز در توفیق پارک علم و فناوری البرز و جذب بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تاثیر گذار بوده است.

به گفته او، وجود مراکز علمی بسیار قدیمی و مؤثر در این استان، جمعیت زیاد دانشجویی و اعضای هیات علمی و نخبگانی که در استان وجود دارند، قشر تحصیلکرده و قشر فناور از پتانسیل‌های استان برای پیشرفت در این زمینه محسوب می‌شوند و این پتانسیل امکاناتی، تجهیزاتی‌ و انسانی استان، باعث شده البرز به عنوان قطب علم و فناوری در کشور مطرح شود که این امر سبب استقبال خوب شرکت‌ها برای جذب شدن در پارک علم و فناوری استان شده است.

رییس پارک علم و فناوری البرز در مورد اقدامات این پارک در جهت توسعه علم و فناوری به خبرنگار ایسنا گفت: در دو سال گذشته سعی کردیم که امکانات مورد نیاز واحدهای فناورها را تا حدودی که در مقدورات ما بوده است، در اختیار آنها قرار دهیم. یکی از این اقدامات تجهیز و توسعه فضای کاری در حدود 8000 مترمربع و بحث دوم تامین نقدینگی از طریق منابع داخلی پارک، معرفی به بانک‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم بوده است.

ربانی درمورد ورود و افزایش فعالیت‌های پارک در بازار جهانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه فضای جدیدی در کشور ایجاد شده و گروه‌های اقتصادی مختلفی به کشور مراجعه می‌کنند که یکی از مقاصد اصلی آنها استان البرز است. در این استان یکی از عواملی که آنها را جذب و زمینه بازدید را فراهم می‌کند، پارک علم و فناوری است. در ماه‌های گذشته بازدیدهای انجام شده منجر به ایجاد توافقاتی بین شرکتهای فناور و شرکت‌های خارجی شد و مراودات دوجانبه‌ای را رقم زد و قرارهایی گذاشته شد که شرکت‌های خارجی به عنوان نماینده، محصولات شرکت‌های فناور حوزه پارک را در بازارهای بین‌المللی عرضه کنند.

او در ادامه گفت: در حال حاضر شرکت‌های ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور دارند و در حال توسعه این حضور هستیم. گروه‌های مختلف خارجی هم استقبال بسیار خوبی از محصولات فناوری ما می‌کنند و زمینه‌ای برای فروش این محصولات در بازارهای بین‌المللی از طریق همکاری مشترک در حال مهیا شدن است. همچنین تاکنون سه گروه از ایرانیان مقیم خارج از کشور در پارک حضور داشته‌اند و ابراز تمایل کرده‌اند تا هم ایرانیان متخصص خارج از کشور و هم سرمایه‌گذاران خارجی را برای همکاری مشترک با تولی‌گری پارک علم و فناوری به استان البرز بیاورند.

فروش محصولات دانش‌بنیان به بیش از 100 میلیارد تومان افزایش می‌یابد

ربانی در ادامه با بیان این که پارک علم و فناوری استان البرز در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی مستقر است، یادآور شد: تاسیس مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی نیز با همین اهداف پارک علم و فناوری‌ها شکل گرفته است؛ اگرچه اسم آن تحت عنوان مجتمع بوده است، اما از نظر کارکرد، سازمان و اهداف با تعاریف جدید پارک علم و فناوری، به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک علم و فناوری کشور محسوب می‌شود.

او با اشاره به صادرات محصولات دانش‌بنیان در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: فروش شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری در سال 94 حدود 70 میلیارد تومان، در سال93 حدود 40 میلیارد تومان و از ابتدای تاسیس پارک یعنی سال 87 تا پایان سال 92 هم حدود 25 میلیارد تومان بوده است. برآورد ما این است که در سال 95 فروش محصولات دانش‌بنیان به بیش از 100 میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

رییس پارک علم و فناوری البرز گفت: پارک علم و فناوری البرز با موقعیتی که دارد و با حضور در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و اتصال به بدنه مجموعه جهاد دانشگاهی امتیاز بزرگی را داراست، لذا فناوران جوان ما در کنار محققان با تجربه قدیمی جهاد دانشگاهی باید دست به دست هم بدهند و تجارب را به یکدیگر منتقل کنند و با تشکیل کنسرسیوم‌های مختلف نقش خیلی خوبی در تولید، بازار رسانی و تجاری‌سازی محصولات فناورانه ایفا کنند.

او اظهار امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور عملکرد بسیار مثبتی را می‌توان از این مجموعه انتظار داشت.

20104

کد خبر: 659423

وب گردی

وب گردی