گام های دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر ارتباطات بین المللی/شبکه بین الملل دانشگاه چه می کند؟

پس از راه اندازی دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در شهر مسکو و در دانشگاه سینرجیا دو دفتر دیگر این دانشگاه در اسن آلمان و میلان ایتالیا راه اندازی شد. این خبری بود که در روزهای گذشته در خروجی خبرگزاری های مختلف دیده شد.

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در دهه چهارم تاسیس خود و با حرکت به سوی کارآفرینی برنامه های پیشبردی جدید را در دستور کار خود قرار داده و یکی از ویژگی های دانشگاه آزاد اسلامی را می توان پاسخگویی به نیاز های آموزشی دانشجویان خارجی علاوه بر رفع نیازهای آموزشی دانشجویان ایرانی عنوان کرد. در این راستا فعالیت های برون مرزی یکی از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی بوده که در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت دنبال می شود.

دفاتر دانشگاه آزاد اسلامی جای واحدهای برون مرزی را می گیرند

با توجه به تغییر شرایط و اهداف تعیین شده در دانشگاه آزاد اسلامی برخی تغییرات می تواند روند بهتری را به دنبال داشته باشد. از جمله این تغییرات، تاسیس دفاتر دانشگاه آزاد اسلامی هستند. پیشرفت در تکنولوژی و ایجاد امکان برگزاری کلاس های مجازی می تواند صرفه اقتصادی خوبی برای دانشگاه ایجاد کند، از طرفی این موضوع باعث پیشرفت دانشگاه در عرصه های بین المللی خواهد شد. به همین سبب دفاتر دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نماینده و یکی از سه ضلع شبکه بین الملل دانشگاه در موضوع جذب دانشجوی فارسی زبان و ایرانیان مقیم خارج از کشور عمل می کنند.

4 شعبه اصلی آکسفورد لندن، لبنان، افغانستان و امارات که در سال های قبل تاسیس شده اند و 3 دفتر تازه تاسیس دانشگاه در سینرجیا روسیه، پلی تکنیک ایتالیا و اسن آلمان از مهمترین اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه هستند.

همچنین حسین ابراهیمی مدیر کل امور بین الملل دانشگاه آزاد از مکاتبه دانشگاه آزاد با دانشگاه های مطرح 16 کشور خبر داده و می افزاید: تا کنون موفق به فراهم آوری مقدمات راه اندای دفاتر همکاری در 4 تا 5 کشور شده ایم و ارام آرام این دفاتر را در دانشگاه های کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، روسیه، اسلواکی و مجارستان راه اندازی خواهیم کرد.

اهداف راه اندازی شبکه بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی

شبکه بین الملل برنامه ریزی شده در دانشگاه آزاد اسلامی از یک واحد مادر(واحد های داخلی مانند تهران مرکز، تهران جنوب، علوم و تحقیقات و...) برای تامین استاد و درس ها، واحد الکترونیک به عنوان برگزار کننده کلاس ها و امتحانات دانشجویان و دفاتر و شعبه های بین الملل دانشگاه آزاد تشکیل شده که طبق قوانین آموزشی وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران در زمینه جذب دانشجو در خارج از کشور فعالیت می کند.

همچنین اهدافی هم که در این موضوع از سوی دانشگاه آزاد دنبال می شود، ارتباط فارسی زبانان و ایرانیان مقیم خارج از کشور با داخل کشور است. همچنین هدف دیگری که در این راستا دنبال می شود، برقراری ارتباطات پژوهشی، علمی و آموزشی هم از دیگر اهداف ایجاد شبکه بین الملل دانشگاه آزاد دنبال می شود. در نهایت هم توسعه زبان و ادبیات فارسی و شناساندن فرهنگ ایرانی در کشور های دیگر آخرین هدف این شبکه تعریف شده است.

به گفته حسین ابراهیمی مدیر کل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی، این دفاتر برای تسهیل همکاری های مشترک علمی، پژوهشی، تبادل دانشجو و استاد با دانشگاه ها آغاز شده است.

همچنین ابراهیمی با بیان اینکه برنامه شبکه بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی در 15 کشور دنبال می شود، ادامه می دهد: مقدمات اولیه این شبکه را در اقلیم کردستان عراق آغاز کرده ایم و در کشورهای آلمان، ایتالیا در حال انجام امور مربوط به آن هستیم. در واحد روسیه تقریبا کارها با اتمام رسیده و در تا اول مهر در واحدهای دانشگاه آزاد در 5 تا 6 کشور پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

الویت پذیرش دانشجویان بین المللی در چه رشته هایی است؟

الویت پذیرش رشته های دانشگاه آزاد اسلامی و تمرکز دانشگاه آزاد برای پذیرش دانشجویان خارجی در رشته های زبان و ادبیات فارسی، تاریخ اسلام و ایران و فرهنگ و هنر ایران اسلامی تعیین شده است که سامانه ثبت نام غیر حضوری برای دانشجویان غیرایرانی از مهرماه راه اندازی می شود.

دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه‌ای با خبرنگاران، به تشریح اهداف و چگونگی تأسیس دفاتر این دانشگاه در اروپا پرداخته است. میرزاده درخصوص فراهم سازی شرایط و امکانات تحصیل فارسی‌زبانان در خارج از کشور گفت: ایجاد واحد و شعبه در کشورهای دیگر با توجه به وجود امکان آموزش مجازی به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و امر جابجایی دانشجویان در کشورهای مختلف ایجاب می کند که ما شبکه ای داشته باشیم که بتوانیم آموزش را برای فارسی‌زبانان مقیم کشورهای خارجی و به ویژه ایرانیان فراهم کنیم.

وی افزود: همین امر باعث شد دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از ظرفیت علمی و آموزشی واحدهای خود، واحد الکترونیکی و واحدها و دفاتر بین‌المللی دانشگاه، شبکه بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی را تأسیس کند.

دکتر میرزاده با بیان اینکه در این شبکه واحد مادر نقش اصلی در تهیه متون درسی را دارا بوده و مجوزهای قانونی برای ارائه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را دارد، اظهار داشت: به همراه واحد مادر، واحد الکترونیک دانشگاه (مجازی) با کمک دفاتر جدید مستقر در روسیه، آلمان و ایتالیا و همچنین واحدهای انگلستان، امارات متحده عربی، افغانستان و لبنان، امر ثبت نام دانشجویان فارسی‌زبان را که در کشورهای مذکور اقامت دارند، انجام می دهند. طبق مقررات؛ برای ایرانیان مقیم در این کشورها نیز ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در صورت دارا بودن شرایط لازم، بدون آزمون امکان پذیر است.

20101

کد خبر: 660290

وب گردی

وب گردی