تاکیدوزیر بهداشت بر هدف گذاری ویژه بر دو مولفه بیماری های عروقی و تصادفات جاده ای

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم هدفگذاری ویژه بر دو مولفه بیماری‌های قلبی عروقی و تصادفات جاده‌ای، امسال را سالی سیاسی خواند و گفت: مردم علاقمندند که حرفی متفاوت بشنوند و این حرف متفاوت در حوزه سلامت قابل بیان است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در همایش بین‌المللی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر که با حضور مسئولین وزارت بهداشت و چند تن از مسئولان سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، گفت: ما در طول سه سال گذشته اقدامات با ارزشی را در حوزه سلامت انجام دادیم و سعی کردیم تا درد و رنج مردم را برای تامین دارو، دسترسی به خدمات و حمایت‌های مالی در هنگام نیاز در حداکثر توان و علی‌رغم مشکلات اجتماعی و سیاسی فراهم کنیم که این اقدامات تحت عنوان طرح تحول نظام سلامت انجام شد.

او افزود: البته به دلیل تحریم‌ها در سه سال گذشته مشکلات زیادی در حوزه تامین دارو وجود داشت که این مشکلات برطرف شدند و دسترسی مردم افزایش یافت. همچنین در قالب این طرح بیش از ۱۰ هزار نفر متخصص و فوق تخصص و پزشک توزیع کردیم و شبکه بهداشتی کشور را از روستا به شهر گسترش دادیم و در عین حال برای ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرها شبکه بهداشتی ایجاد کردیم؛ به طوریکه این شبکه در برخی استان‌ها کامل شده و به ازای هر ۳۰۰۰ نفر یک مراقب سلامت، هر ۱۲ هزار نفر یک پایگاه سلامت و هر ۴۵ هزار نفر یک مرکز جامعه خدمات سلامت ایجاد شده است.

هاشمی با بیان اینکه در قالب طرح تحول سلامت ۱۱ میلیون نفر از مردم بیمه شدند، گفت: این اقدامات مسکن‌هایی بود که در حوزه سلامت اتفاق افتاد و هنوز تا رسیدن به تحول فاصله زیادی داریم. در این زمینه اساس ما پیشگیری است.

هاشمی همچنین گفت: البته هدف‌گیری ما در طرح تحول سلامت دقیق بود، علی رغم اینکه از همان ابتدا عده‌ای به ما اشکال می‌گرفتند و می‌گفتند شما درمان محور هستید و چرا به سراغ دارو، درمان و ساماندهی بیمارستان‌ها رفته‌اید. باید بگویم که این اقدامات برای امروز بود و امسال باید حداکثر بهره‌برداری را از اقداماتی که در سه سال گذشته انجام شده، ببریم. در عین حال غاطبه مردم ایران به این باور رسیده‌اند که به آنها فکر می‌کنیم. به دغدغه‌هایشان توجه داریم و دردشان را درد خودمان می‌دانیم. بنابراین در حوزه پیشگیری هم همراهی می‌کنند. در حال حاضر اگر رئیس دانشگاهی در یک مراسم مردمی شرکت کند با توجه به خدماتی که ارائه کرده، مردم او را قبول می‌کنند؛ اما اگر دارو در دسترسشان نباشد، بیمارستان و اورژانس مناسب وجود نداشته باشد و مردم تکریم نشوند هر چقدر هم که موعظه کنیم بی‌فایده است. بنابراین باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم.

وزیر بهداشت با اشاره به سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر گفت: این سندی است که همه به اجرای آن در سال گذشته متعهد شدیم و همه اعم از اعضای دولت، رئیس دولت، رئیس مجلس و در راس نظام مقام معظم رهبری به بهداشت و پیشگیری بسیار اهمیت می‌دهند. در عین حال مجلسی هم داریم که اخیرا انتخابات آن انجام شده و اعضایش مورد اعتماد مردم هستند. ترکیب کمیسیون بهداشت و درمان نیز بسیار خوب است و برای اولین بار در هیئت رئیسه مجلس سه پزشک حضور دارند. بنابراین فرصت بسیار مناسب است و اگر بتوانیم در اقدامی مانند بستن عوارض بر کالاها و اقدامات آسیب رسان مانند سیگار را انجام دهیم، می‌توانیم در سطح کلان و در بخش سیاست‌گذاری و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر اثرگذار باشیم.

هاشمی همچنین ادامه داد: درست است که در طرح تحول سلامت به دنبال کاهش هزینه‌های مردم و ایجاد عدالت در دسترسی بودیم، اما امروز باید همه همت‌مان را برای پیشگیری و آموزش بگذاریم و این دو اقدامی است که در ادامه همه خدماتی که در طرح تحول انجام شد و برخی از حلقه‌های زنجیره آن که هنوز به اجرا نیامده را اجرایی کنیم. لازمه این کار ابتدا آن است که باور کنیم کار اصلی‌مان پیشگیری است.

هاشمی با بیان اینکه اگر نگاه اقتصادی داشته باشیم باید به سراغ بحث پیشگیری رویم که امروز مبنای آن بیماری‌های غیر واگیر است، گفت: در موضوع بیماری‌های غیرواگیر 9 محور مورد توجه است. همچنین ما در بحث سلامت روان و اعتیاد بسته‌هایی را تدوین کرده‌ایم، اما باید روی چند مورد هدفگذاری انجام دهیم. بنابراین اگر سالانه 50 هزار ایرانی زیر 50 سال فوت می‌کنند و فوت 28 هزار نفرشان به دلیل بیماری‌های قلبی و فوت 10 هزار نفرشان به دلیل تصادفات است، ما باید حتما روی این دو موضوع هدفگذاری کنیم و اگر این کار را انجام دهیم دستاورد بسیار بزرگی است.

او افزود: بنابراین اگر فکر کنیم بیماری‌های قلبی - عروقی بزرگ‌ترین مشکل ما محسوب می‌شوند و در عین حال بیشترین سال‌های از دست رفته عمر در تصادفات جاده‌ای است، باید همه کشور روی این موضوعات هدفگذاری کنند. بنابراین با توجه به اینکه در دولت صدای ما را می‌شنوند و مردم هم به حرفمان گوش می‌دهند، باید در این زمینه اقدام کنیم چرا که مردم خدمات را دیده‌اند و باور دارند که بنای ما کاهش آسیب است. بر این اساس باید برای این دو مشکل عمده حتما برنامه داشته باشیم و تریبون این کار را هم داریم. به عنوان مثال سالانه 1200 نماز جمعه در ایران برگزار می‌شود و این تریبون در خدمت شماست. در عین حال مردم ایران 80 درصد اطلاعات‌شان را از صدا و سیما می‌گیرند و ما با همکاری این سازمان می‌توانیم اقداماتی را در این زمینه انجام دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت در سه سال گذشته به سراغ زیرساخت‌ها رفت، ادامه داد: ایجاد شبکه و آموزش بروز شهری و روستایی و ساماندهی سیستم ارجاع و پزشک خانواده اقداماتی است که خروجی آن باید کنترل بیماری‌های غیرواگیر و غلبه بر مشکلات موجود باشد. در عین حال شورای عالی سلامت و امنیت غذا با ریاست رئیس جمهور و با حضور 9 وزیر تشکیل می‌شود و در استان‌ها این شورا با ریاست استاندار برگزار می‌شود. بنابراین متولی اول سلامت در ایران رئیس جمهور است و باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم. در بخش سیاستگذاری نیز مسئولان باید همراهی کنند و ما باید روسای دولت و مجلس را همراه کنیم. همچنین روسای دانشگاه‌ها در استان‌ها باید این اقدامات را انجام دهند.

هاشمی همچنین افزود: به نظر من امسال که یک سال سیاسی است و به سمت انتخابات می‌رویم، مردم علاقمندند که حرف‌های متفاوت بشنوند و دوست دارند دائما به سلامت‌شان و به خدماتی که نیاز دارند فکر شود و این حرف متفاوت در حوزه سلامت قابل بیان است. می‌توانیم به دور از مسائل سیاسی برای مردم کار کنیم. باید باور کنیم که این کار شدنی است. بنابراین امیدواریم همه ما در این زمینه اقدام و عمل را انجام دهیم. بنابراین این فرصت برای شما محیا است. البته این موضوع به معنای این نیست که برنامه‌های قبلی را کامل نکنیم، بلکه حتما استان‌هایی که شبکه شهری آنها کامل نیست باید این شبکه را تکمیل کنند و مراقب باشید که در حوزه دارو و درمان مشکل ایجاد نشود. اما در عین حال در بحث پیشگیری و کنترل NCD هم تلاش کنید.

20106

کد خبر: 660559

وب گردی

وب گردی