سکوهای موقت بارگیری زباله شهری یکی از اصلی ترین مشکلات شهریار/فعالیت معادن شن و ماسه باعث ایجاد گرد و غبارمی شود

رییس اداره محیط زیست شهرستان شهریار با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی شهرستان شهریار سکوهای موقت بارگیری زباله شهری است، گفت: بازدیدها و بررسی‌ها گویای آن است که شهرداری ها، نظارت و مدیریتی بر این سکوهای بارگیری و دفن زباله ندارند و متاسفانه غالب سکوهای بارگیری مشکلات و نواقصی جدی دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محمود رضا سعیدپور در تشریح مشکلات زیست محیطی شهرستان شهریار، گفت: ما در ابتدای امسال مکاتباتی با شهرداری انجام دادیم و درخواست کردیم که این عیب‌ها و نواقص را رفع کرده و فعالیت های خود را با قوانین مدیریت پسماند و آیین نامه های اجرایی در این زمینه هماهنگ کنند.

او ادامه داد: شهرداری‌های استان تعهد کرده‌اند که نواقص خود در زمینه مدیریت پسماند را در سال جاری رفع کنند؛ ما نیز در انتظار عملکرد مثبت شهرداری ها درخصوص سکوهای دفن زباله در این استان هستیم.

فعالیت معادن شن و ماسه از عوامل ایجاد گرد و غبار

سعید پور ضمن اشاره به اینکه معادن شن و ماسه، کارخانه‌های آسفالت و صنایع فرآوری مواد معدنی بخش قابل توجهی از مناطق غرب استان تهران را به خود اختصاص داده است گفت: طبیعتا این فعالیت ها با ایجاد آلایندگی سبب تولید ذرات گردوغبار شده و موجب آلودگی هوا می شوند.

او افزود: در چند سال گذشته حدود 40 درصد از معادن آلاینده هوا در شهرستان شهریار مسقر بودند، اما بررسی‌های کارشناسان ما نشان می دهد که این معادن و صنایع از حوزه استحفاظی شهرستان شهریار خارج شده ودر شهرستان قدس قرار گرفته اند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان شهریار ادامه داد: پایش های مستمر گشت محیط زیست بر همان بخش اندکی از معادن و صنایع که زیر مجموعه این استان هستند صورت می گیرد و اگر با نواقص فنی یا اشکلاتی در عملکرد این معادن روبرو شویم با صدور اخطاریه پیگیری های لازم را انجام می دهیم و اگر موفقیتی حاصل نشد؛ واحدی که تخلف داشته و ضوابط و مقررات سازمانی را رعایت نکرده به دادسرا معرفی می شود که خوشبختانه حوزه قضایی شهرستان شهریار در این زمینه همکاری لازم را با ما دارد.

توجه به وضعیت تغییر کاربری باغات و اراضی کشاورزی

سعید پور درباره تخریب پهنه سبز و ساخت و ساز غیرمجاز نیز با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت تغییرکاربری باغات و اراضی کشاورزی از نظر قانونی مستقیما به اداره محیط زیست ارتباطی ندارد ، گفت: شهرستان شهریار در حوزه منطقه حفاظت شده و پارک ملی قرار ندارد ولی اگر موارد تغییر کاربری در باغات و اراضی زراعی مشاهده کنیم ، به متولیان امر و منابع طیبعی جهاد کشاورزی گزارش داده و پیگیری می کنیم که جلوی این کار گرفته شود.

به گفته رییس اداره محیط زیست شهرستان شهریار، از ابتدای سال تاکنون 42 مورد استعلام دستگاه های مختلف مثل جهاد کشاورزی، ادارات، صنایع و شهرداری ها در ارتباط با اخذ مجوزهای زیست محیطی توسط کارخانه های مستقر در شهرستان، توسعه واحد، تغییر خط تولید و جمع آوری خطوط فرسوده و اخذ پروانه بهره برداری صورت گرفته که با برخی از این ها موافقت شده و برخی دیگر به دلیل مشکلات زیست محیطی موافقت نشده است.

او گفت: پایش های زیست محیطی که توسط اداره محیط زیست این شهرستان در طول سه ماهه اول سال انجام شده حدود 96 مورد بودکه منجر به صدور 16 اخطاریه زیست محیطی به واحدهای آلاینده و یا واحدهای دارای نقص تجهیزاتی از جمله کمبود سیستم تاسیسات فاضلاب و اتوماسیون هوا و ... شده است، همچنین در طول این سه ماه 16 مورد شکایت مردمی ثبت شده که به طور کامل به آن ها رسیدگی کرده‌ایم.

20106

کد خبر: 661934

وب گردی

وب گردی