گرد و غبار، زندگی را در زابل فلج کرد/مراجعه1353 نفر به مراکز درمانی براثر طوفان شدید

غلظت گرد و غبار در شمال سیستان و بلوچستان به 60 برابر حد مجاز و 22 برابر وضع بحرانی رسید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه ایران یک هزار و 353 نفر در شمال سیستان و بلوچستان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان و گرد و خاک روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه حاکم بر منطقه راهی مراکز درمانی شدند.
«علی اکبر نصیری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به اینکه این افراد به دلیل مشکلات تنفسی و قلبی به مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه مراجعه کردند، اظهار داشت: یک هزار و 323 نفر از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی خفیف به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند. همچنین 30 نفر از مراجعه‌کنندگان به دلیل مشکلات تنفسی حاد در مراکز درمانی بستری شدند.
«علی ملاشاهی»، کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: وزش باد همراه با گرد و غبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون را به 60 برابر حدمجاز و 22 برابر حد بحرانی رسانده است. همچنین بر اساس تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی ، وزش باد در شرق کشور به ویژه منطقه زابل تداوم خواهد داشت.
مشکلات طوفان
هجوم طوفان سهمگین با همراهی گرد و خاک روزهای اخیر در شمال سیستان و بلوچستان موجب آلودگی هوا، تعطیلی ادارات، خانه نشینی مردم و تاریک شدن هوا آن هم در دل روزهای تابستانی شده است. به طوری که قطع جریان آب رودخانه هیرمند، خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون، بادهای موسمی 120 روزه که به 160 تا 180 روز افزایش یافته، حرکت شن‌های روان و تپه‌های بزرگ ماسه بادی از یک سو و بسته شدن مرز و از دست رفتن مشاغل و افزایش بیکاری از سوی دیگر فشار سهمگینی بر مردم این منطقه وارد کرده و مردم نیز از اطلاع‌رسانی اندک رسانه‌ها و آگاه نشدن مسئولان مملکتی از عمق فاجعه گلایه
دارند.
«رحیم گرگیج» از ساکنان این منطقه گفت: هوای این منطقه آلوده است اما صدا و سیما در سطح ملی عمق این فاجعه را نشان نمی‌دهد تا مسئولان و مردم از مشکلات ما آگاه شوند.
«غلامرضا اربابی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: ادارات و سازمان‌های دولتی این منطقه به علت وزش باد و بروز پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا تا 60 برابر حد استاندارد از چهارشنبه گذشته به مدت 2 روزتعطیل شد. با این حال، هم اینک مردم منطقه شمال سیستان و بلوچستان در وضعیت بحرانی به سر می‌برند و طوفان سهمگین همراه با گرد و غبار مردم را خانه نشین کرده است.
تأثیرات منفی طوفان و گرد و خاک بر زندگی مردم
گرچه طوفان در مناطق مختلف شمال این استان تأثیر متفاوتی دارد، اما هم اینک بیشتر نقاط آن به دلیل شدت ذرات موجود در هوا تقریباً تاریک شده و خورشید در آن چون یک نقطه نورانی کوچک به نظر می‌رسد. این در حالی است که در مسیر ارتباطی زابل - زاهدان و زابل - نهبندان به دلیل عبور شن‌های روان و کاهش جدی دید گرچه عبور و مرور جریان دارد، اما رانندگان باید با احتیاط کامل حرکت کنند.به گفته کارشناسان گرد و غبار ناشی از طوفان‌های شن عامل اصلی تشدید بیماری‌های تنفسی در این منطقه بوده است.
«علی اکبر نصیری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل در این باره خاطرنشان کرد: تمامی مراکز بهداشتی و درمانی منطقه شمال سیستان و بلوچستان از زمان بروز طوفان گرد و خاک در منطقه در حال آماده باش کامل هستند تا به بیماران نیازمند خدمات مطلوب ارائه دهند.
فرسوده شدن منازل، خودروها و سایر دستگاه ها
وزش باد شدید و گرد و خاک و سنگ ریزه‌های موجود در آن به تمام لوازم، تأسیسات و وسایل و لوازم زندگی آسیب رسانده و بر اساس اعلام کارشناسان عمر آنها را به نصف کاهش می‌دهد. در چند روز گذشته مردم این منطقه برای جلوگیری از آسیب ناشی از طوفان شن خودروهای خود را آغشته به مایع ظرفشویی می‌کنند تا به رنگ آنها آسیبی وارد نشود، البته بسیاری از مردم در این مواقع خودروهای خود را در منزل پارک کرده و با چادر و سایر امکانات می‌پوشانند. آنچه مشخص است اینکه وجود شرایط نامطلوب در هنگام طوفان در این منطقه زندگی را برای مردم دشوار کرده و انعکاس بیشتر این بحران در سطح ملی، حمایت مسئولان و نیز اعمال طرح‌های تشویقی و حمایتی از جمله کاهش تعرفه‌های برق، آب و تلفن و مانند آن می‌تواند در چنین شرایطی امیدی کوچک در دل‌های بزرگ مردم این سامان باشد.
غلظت بـــالای ریزگردهــــا در هوای اراک
درهمین حال، «حسینعلی ابراهیمی کارنامی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با اشاره به ناسالم بودن هوای اراک، اعلام کرد: غلظت لحظه‌ای ریزگردها در هوای این کلانشهر در صبح دیروز جمعه به دو برابر استانداردهای زیست محیطی رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بر اساس گزارش پایگاه سنجش کیفی هوا شاخص کیفیت هوای اراک در 48 ساعت گذشته 181 میکروگرم بر متر مکعب بود که پنج برابر حد مجاز است. افزایش میزان ریزگردها با قطر کمتر از دو و نیم میکرون در روزهای متوالی زیان‌های زیادی برای سلامت دارد چرا که این آلاینده می‌تواند براحتی در دستگاه تنفسی و سایر اندام‌های بدن وارد شود و در عملکرد آن اثرگذار باشد.
بر اساس شاخص‌های سازمان محیط زیست قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در 101 تا 150 میکروگرم بر متر مکعب نشانگر وضعیت نارنجی و ناسالم بودن هوا برای گروه‌های حساس جمعیتی و شرایط آلایندگی 151 تا 200 میکروگرم بر متر مکعب نیز حکایت از شرایط قرمز و وضعیت ناسالم برای تمامی افراد دارد. شرایط کیفیت هوا زیر 100 میکروگرم بر متر مکعب نشانگر وضعیت سبز و سالم بودن هواست.

105105

کد خبر: 662169

وب گردی

وب گردی