مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران تاسیس می شود

اولین نشست شورای حکام مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی غرب آسیا به منظور بررسی ایجاد مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی غرب آسیا فردا برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، اولین نشست شورای حکام مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی غرب آسیا تحت پوشش یونسکو با حضور نمایندگان کشورهای عضو منطقه غرب آسیا از جمله پاکستان،‌ عراق و عمان از فردا یکشنبه 27 تیرماه آغاز می‌شود و روز دوشنبه 28 تیر ادامه دارد.

در این نشست برنامه ریزی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اقیانوس شناسی مرکز منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

طرح «ایجاد مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی غرب آسیا» در سال 2010 میلادی با هدف ارتقای علوم و پژوهش های اقیانوس شناسی در ایران و منطقه توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به کمیسیون ملی یونسکو در ایران ارایه و پس از پیگیری‌های کمیسیون ملی یونسکو، این طرح در کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو (IOC) مطرح شد.

به دنبال آن، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس این مرکز در بیست و هفتمین اجلاس مجمع عمومی کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی در تیر 1392 در مقر یونسکو در پاریس مطرح شد و با حمایت قاطع کشورهای عضو به تصویب رسید.

پس از آن تاسیس این مرکز در صد و نود و دومین نشست شورای اجرایی یونسکو در مهر 1392 در پاریس مطرح و پس از تایید شورای اجرایی یونسکو، در اجلاس عمومی یونسکو در آبان 1392 ایجاد این مرکز منطقه ای با اکثریت آرا به تصویب رسید.

هدف از تاسیس این مرکز، درک علمی بهتر از فرآیندهای مرتبط با دریا و اقیانوس در منطقه در جهت دستیابی به توسعه پایدار و تسهیل همکاری‌ها و مشارکت‌های منطقه‌ای، تبادل تجربه و دانش اقیانوس شناسی و همچنین برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی است.

موافقت نامه ایجاد این مرکز منطقه‌ای بین وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و مدیر کل یونسکو در سال 2015 میلادی به امضا رسید.

20104

کد خبر: 662581

وب گردی

وب گردی