مرضیه برومند "خوشبختی های کوچک سوسک شدن" را افتتاح می کند

نشست خبری نمایش" خوشبختی های کوچک سوسک شدن " به نویسندگی نادر برهانی مرند و فرهاد امینی و کارگردانی آزاده انصاری در تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی گروه تئاتر معاصر ، آزاده انصاری در ابتدای این نشست در توضیحی کوتاه راجع به اثر گفت: این نمایش برای من چالش بسیار بزرگی بود و حدود دو سال طول کشید تا نمایش را طوریکه خودم را راضی کند به روی صحنه بیاورم. این کار را در دوره پیشین جشنواره عروسکی با متنی کاملا متفاوت اجرا بردیم که مرا به لحاظ نمایشنامه و کارگردانی راضی نمیکرد . بخشی از آن به دلیل فشردگی جشنواره و بخشی از آن به دلیل آماده سازی بقیه موارد بود . به همین دلیل ما بلافاصله بعد از جشنواره تصمیم گرفتیم مسیر دیگری را برویم .

آزاده انصاری در مورد دلیل انتخاب این متن گفت : کتاب کافکا کتابی است که من از همان دوران دانشجویی که آن را مطالعه کردم در ذهنم مانده بود و همیشه جزو داستانهایی بود که دوست داشتم با آن دست و پنجه نرم کنم.جایی خواندم که جناب کافکا گفته اند مسخ را می توانستم جذاب تر بنویسم،امیدوارم تلاش های ما در راستای رسالت ایشان بوده باشد.

ایشان همچنین راجع به شیوه کار این نمایش اضافه کرد: چون من تجربه کار عروسکی داشتم ، علاقه مند بودم در جهانی بین واقعیت و رویا قدم بگذارم . فکر میکنم این مسیر برای من شناخته شده تر بود . تبدیل این اثر به کار عروسکی در حالیکه تغییرات اضافه شده دلچسب باشد، چالش بسیار بزرگی بود. ما سعی کردیم این اثر سرد با حوادث خطی و کمترین جذابیت را به اثری سرگرم کننده و جذاب تبدیل کنیم . در این کار دو "گرگور" داریم که یکی از آنها وجه انسانی و دیگری به تعبیر ما وجه سوسکی آن را بازی میکنند . ارتباط بین این دو کاراکتر اثر را به سمت جذاب شدن و کمی طنز برده است.

فرهاد امینی ، یکی از نویسندگان این اثر نیر توضیحاتی پیرامون تغییرات متن داد: یکی از مبارک ترین اتفاق هایی که می تواند در تئاتر بیفتد داشتن دغدغه های مشترک است. وقتی یک گروه در مورد یک ایده یا داستان دغدغه مشترک داشته باشند نتیجه جذاب میشود. دو سال پیش خانم انصاری کاری را به نویسندگی آرش پارساخو و همکاری نادر برهانی مرند اجرا کردند به نام مسخ کافکا. امروز ما مسیر دیگری را طی کردیم و نگاه دیگری به این اثر داشتیم . طبعا کار ساده ای نبود. زیرا داستان مسخ یکی از نمونه های بسیار خالص ادبیات داستانی است که از فضای درام دور است. وقتی قرار است این داستان را به اثر صحنه ای تبدیل کنیم تکنیک های خاصی احتیاج داشتیم . من و آقای برهانی مرند سعی زیادی کردیم تا این کار را دراماتیک تر کنیم . تغییر روایی و تغییر منظر دید و فضا و اتمسفر اثر به ما کمک کرد تا اثری را خلق کنیم که از آن راضی باشیم.

امینی ادامه داد: آنچه که اتفاق افتاد تغییر منظر روایی دانای کل به منظر تک تک شخصیت های داخل داستان بود . شیوه مان یک شیوه خاص و مقداری شاعرانه است . ما به تغییرات کلان تری در اثر رسیدیم و پایان متفاوتی از کتاب داریم . به همین دلیل در بروشور و پوستر تاکید شده که برداشتی آزاد از کتاب مسخ کافکا. این اثر اقتباس محض یا داراماتورژی صرف نیست بلکه فراتر از این هاست. همچنین تلاش شده نگاه ایرانی در اثر لحاظ شود.

در ادامه فرزین محدث بازیگر کار در ارتباط با بازی با ماسک و این شیوه بازیگری گفت : من همیشه دوست داشتم جنبه های متفاوت بازیگری را تجربه کنم. یکی از درخشان ترین تجربه های کار عروسکی که داشتم " ماکاندو" به کارگردانی خانم انصاری بود. که آن هم یک کار عروسکی انسانی و جزو تجربه های موفق بود . نمایش " خوشبختی های کوچک سوسک شدن" ویژگی های خودش را دارد . شما به عنوان بازیگر در این کار وقتی از ماسک استفاده میکنید در واقع از میمیک صورت و دیالوگ بی بهره هستید . در این کار بازیگران از ژست ، تئاتر فیزیکال و امکانات بدنی خود استفاده میکنند تا بتوانند عاطفه یک صحنه و یا یک موقعیت دراماتیک را نمایش دهند. تمام بازیهای این کار ژستوئال و مینیمالیستی طراحی شده است. این یک چالش بزرگ بود که بدون میمیک و بیان بازی کنم و این اتفاق باید با حرکت و بدن من اتفاق میفتاد .

محدث در مورد تئاتر عروسکی که به اشتباه همه آن را کار کودک میدانند گفت: متاسفانه کار عروسکی جدی گرفته نمیشود. در صورتیکه در کار عروسکی شما فانتزی صرف و خلاقیت میبینید که با ذهن تماشاچی درگیر میشود . تئاتر ما عروسکی صرف نیست و تلفیقی از بازیگری و ماسک است . امیدوارم نمایش ما محصولی خوب باشد و رضایتمندی مخاطب را در پی داشته باشد.

مجتبی پیرزاده به عنوان تنها شخصیتی که در این نمایش بدون ماسک بازی خواهد کرد گفت: در اجرای جشنواره کاراکتر من وجود نداشت. سختی این کار این بود که من مونولوگ میگویم و نمیتوانم با کاراکترهای دیگر ارتباط برقرار کنم . تجربه عجیب و سختی بود.

در انتها علی باروتی دیگر بازیگر کار گفت: ما جنسیت کاراکترهایی که در این کار خواهیم دید را عوض کردیم و من نقش دختر خانواده را بازی میکنم و خانم مینووش رحیمیان نقش یک مرد را .چون وقتی شما ماسک دارد جنسیت ماسک تعیین کننده است و چالش برای بازیگر نوع حرکات و فیزیک خواهد بود. روز اول خانم انصاری روی نوع فیگور من به عنوان یک زن دغدغه داشتند و راهکارهایی دادند که به نظرم به آنچه که میخواستیم رسیدیم.

در پایان آوا فیاض مدیر تبلیغات و روابط عمومی نمایش اعلام کرد: "خوشبختی های کوچک سوسک شدن" روز پنجشنبه سی و یکم تیر ماه به صورت تمرین-اجرا برای هنرجویان تئاتر به صحنه می رود.افتتاحیه نمایش و آغاز اجرای عموم با حضور مرضیه برومند از بزرگان آثار عروسکی روز جمعه اول مرداد خواهد بود.این نمایش هر روز ساعت 30/19 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا خواهد رفت.

این نمایش که کاری از گروه تئاتر معاصر است و در خلاصه داستان آن آمده : "گرگور سامسا کارمند است، یک کارمند خوشبخت با خانوادهای که دوستش دارند، اما وقتی صبح یک روز کاری بدل به سوسک بشود مطمئنا همه چیز تغییر خواهد کرد..."

لازم به ذکر است این نمایشنامه برداشتی آزاد از داستان بلند "مسخ" کافکا و ترجمه صادق هدایت است.

از کارهای این کارگردان می توان به نمایش"ماکاندو" که طی سال های گذشته ودر پی استقبال تماشاگران بارها روی صحنه رفته و با شرکت در چندین جشنواره خارجی افتخارات متعددی را کسب کرده است، اشاره کرد.

بازیگران به ترتیب ورود به صحنه: فرزین محدث، فرزانه عاقلی، علی باروتی، بهرام بهبهانی، مجتبی پیرزاده، فاطمه عباسی، مینووش رحیمیان هستند.

طراحی موسیقی از ارکان مهم این اجرا محسوب می شود که به عهده فرشاد آذرنیا است.

همچنین سعید حسن لو (طراح صحنه)، فرزانه عاقلی (طراح لباس)، سهیلا باجلان (طراح عروسک)،کمال کچوییان (طراح پوستر و بروشور) ، فرزانه تفرشی (دستیار کارگردان) ، محمد صادق زرجویان (عکس و تیزر) ، آوا فیاض (مدیر تبلیغات و روابط عمومی)

505

کد خبر: 662868

وب گردی

وب گردی