ارزش تولید سالانه ۵. ۱ میلیار دلار با افتتاح طرح‌های پتروشیمی تا پایان سال

وزیر نفت از ارزش تولیدی سالانه ۵. ۱میلیادر دلار طرح‌های سرمایه‌گذاری شده در سال ۹۵ به قیمت پایه سال ۹۰ تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، بیژن زنگنه سه شنبه در آیین افتتاح و بهره بردای وتوسعه آمونیاک شهدای مرودشت بیان کرد :استان فارسی‌ها و شیرازی‌ها نقش تعیین کننده در صنعت پتروشیمی ایران داشته ودارند.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم نزدیک به ۷۰۰ میلیاد دلار سرمایه‌گذاری در خصوص این طرح تعریف شده و امروز به بهره برداری رسید افزود :‌ فارس مهد پتروشیمی کشور است اما در توسعه این صنعت به جز واحد مرودشت واحد دیگری ندارد که امید است با تدبیر نمایندگان استان فارس طرح‌های توسعه‌ای دیگری دراین استان اجرا شود.

وزیر نفت با بیان این‌که خوراک پتروشیمی‌های فارس از نظر ما تامین شده است این استان را قطب دوم تولید گاز ایران پس از استان بوشهر معرفی کرد.

زنگنه به احداث پالایشگاه دوم شیراز و مشکل ارزیابی و زیست محیطی آن اشاره و خاطر نشان کرد:‌ امیدواریم در این سفر به همت معاون اول رییس جمهور این مشکل حل و به سامان برسد.

زنگنه این را هم گفت که :پایین دستی‌های استان فارس هم باید تلاش کنند تا با راغب کردن سرمایه‌گذاران در بخش پتروشیمی دارای این صنعت شوند.

وی در ادامه به طرح پتروشیمی وزارت نفت در سال ۹۵ اشاره و آن‌ها را به مثابه اجرای اقتصاد مقاومتی توصیف کرد وگفت :‌ پلی‌اتیلین سنگین ایلام، ‌ پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر، لرستان مهاباد، ‌ارومیه، شهدای مرودشت، ‌کاویان، مرواید، فاز دو کارون، ‌پلی اتیلن کردستان، ‌فاز یک پردیس در عسلویه، ‌ پلی استایرن انتخاب، ‌تخت جمشید پارس، دالاهو و کاوه از مهمترین طرح‌های پتروشیمی است که تا پایان سال ۹۵ آماده افتتاح و بهره بردای می‌شوند.

وزیر نفت اضافه کرد: در سال ۹۶ نیز طرح‌هایی در حوزه پتروشیمی‌هایی مرجان عسلویه بوشهر و فاز اول ابن سینای ماهشهر در دستور کار قرار گرفته است.

وی به مصوبات و سیاست‌های تسهیل وزات نفت در خصوص طرح آمویناک و اوره اشاره کرد و عنوان کرد :‌هم ا کنون مصرف داخلی اوره ۱.۶ میلیون تن در سال است که برآورد شده به میزان ۲.۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ افزایش یابد و به موجب آن پتانسیل حضور در بازارهای خارجی توسط شکرت ملی پتروشیمی به ۵. ۳ میلیون تن در سال تخمین زده شود .

زنگنه همچنین از برنامه‌ ریزی برای افتتاح و تولید نزدیک به ۸ میلیار دلار طرح پتروشیمی تا مهر ماه سال ۹۶ با ارزش تولید پایه سال ۹۰ خبر داد.

607/602

کد خبر: 663373

وب گردی

وب گردی