نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت احمدی نژاد برای انتخابات 96/کدخدایی: اینکه نظر شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها کارشناسی نبوده موافق نیستیم

سخنگوی شورای نگهبان در مورد اینکه محمود احمدی نژاد اقدامات تبلیغاتی خود را آغاز کرده و آیا وی احراز صلاحیت می شود گفت: گمانه زنی در مورد اینکه شورای نگهبان چه تصمیمی خواهد گرفت، زود است و بنای درستی نخواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نخستین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی شورای نگهبان از نمایندگان مجلس برای ارائه رای مخالف و موافق به وی جهت انتخاب مجدد برای عضویت در این شورا تشکر کرد و افزود: رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی قابل احترام است چون اختیار رای خود را دارند.
وی ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید شورای نگهبان اعضای جدیدالورود بتوانند وظایف قانونی خود را انجام دهند.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین از زحمات نجات الله ابراهیمیان که در دوره قبل سمت سخنگویی شورای نگهبان را برعهده داشت، قدردانی کرد.
کدخدایی با اشاره به جلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان گفت: اولین جلسه این شورا در دوره جدید روز چهارشنبه برگزار شد که در این جلسه آیت الله جنتی بعنوان دبیر، محمدرضا علیزاده قائم مقام و کدخدایی بعنوان سخنگو انتخاب شدند.
وی همچنین به دستور بعدی جلسه اعضای شورای نگبان اشاره کرد و گفت: نامه وزیر کشور در باره تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده و انتخابات میان دوره ای مجلس بررسی و نظرات مختلف مطرح شد که در نهایت مقرر شد معاونت اجرایی شورای نگهبان تحلیل بیشتری در این زمینه داشته و دستگاه های ذیربط مذاکراتی را با شورای نگهبان داشته باشند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: چون مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی برای بررسی و اعلام نظر شورای نگهبان وجود نداشت پس درباره مجلس مصوبه ای نداشتیم.
کدخدایی اضافه کرد: از سوی هیات وزیران دو موضوع برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال شده بود که یکی درباره اساسنامه سازمان زمین و مسکن بود که از نظر اعضای شورای نگهبان این اساسنامه دارای اشکال شکلی بود و دولت با استناد به اصل 138 قانون اساسی آن را برای شورای نگهبان ارسال کرده ولی اعضا آن را صحیح ندانستند.
وی ادامه داد: موضوع دیگر، بررسی اصلاحیه اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیکی بود که بر اساس ماده 151 قانون برنامه پنجم توسعه باید این اساسنامه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد به همین جهت مورد ایراد شورای نگهبان قرارگرفت.

سخنگوی شورای نگهبان از توجه اعضای این شورا به تخلفات احتمالی در حقوق های نامتعارف برای احراز صلاحیت ها خبر داد و گفت: امیدوارم این موارد در قانون انتخابات لحاظ شود تا تردیدی بر جای نماند.
وی توضیح داد: سیاست های کلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است، مجمع نظرات خود را در این راستا اعلام خواهد کرد، اگر بتوانیم در فاصله کوتاهی سیاست های کلی را داشته باشیم، مجلس می تواند قوانین را تغییر دهد ولی اینکه این موضوع تا انتخابات 96 به سرانجام برسد منوط به اقدامات مجلس و دولت است.

بحث انتخابات الکترونیکی در شورای نگهبان مطرح نشده است
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا نامه ای از سوی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی به شورای نگهبان ارائه شده یا خیر؟ گفت: نامه ای از سوی وزارت کشور ارائه شده تنها درباره تعیین تاریخ انتخابات بود. اگر بحث الکترونیکی انتخابات مطرح باشد، نامه ای جداگانه از سوی وزارت کشور ارائه خواهد شد ولی تاکنون در جلسات شورای نگهبان این موضوع مطرح نشده است.

حقوق های نامتعارف در احراز صلاحیت ها
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حقوق های نامتعارف و اینکه آیا این موضوع در بررسی احراز صلاحیت ها در انتخابات بعدی مورد توجه قرار می گیرد یا خیر؟ گفت: من هم اکنون نمی توانم پیش بینی خاصی داشته باشم. چنانچه خلافی صورت گرفته باشد مورد توجه اعضا قرار می گیرد.
وی اظهار امیدواری کرد این موارد در قانون انتخابات لحاظ شود تا تردیدی به جای نماند.

جلسه سخنگوی شورای نگهبان با برخی از نمایندگان
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رویکرد شورای نگهبان در دوره جدید اظهار داشت: در شورای نگهبان تصمیم گیری ها جمعی است و هر موضوعی نیازمند تصمیم همه اعضا است. ما تلاش خواهیم کرد ارتباط بیشتری با نمایندگان و کمیسیون های تخصصی داشته باشیم و بحث های کارشناسی خواهیم داشت.
کدخدایی تاکید کرد: امروز بعد از ظهر جلسه ای با نمایندگان برای بررسی راهکارهای اصلاحاتی در بعد قوانین و مقررات انتخابات خواهیم داشت.
نظرات کارشناسی شورا در عدم احراز صلاحیت ها
خبرنگاری از کدخدایی در باره برخی رد صلاحیت ها از جمله رد صلاحیت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی و مینو خالقی پرسید و اینکه در این باره شورای نگهبان نظر کارشناسی نداده است.
کدخدایی پاسخ داد: من در یک بخش نظر شما را تایید می کنم که اطلاع رسانی در این زمینه خوب نبوده ولی اینکه نظر شورای نگهبان کارشناسی نبوده موافق نیستیم. اگر دوستان بحثی را خلاف می دانند باید اعلام کنند.
وی ادامه داد: نظرات شورای نگهبان بر اساس مواردی است که در پرونده افراد وجود دارد و البته در مواردی امکان اعلام آن نیست.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در این دوره این موضوع به خود افراد ابلاغ شده، شاید در جهت اطلاع رسانی ضعف هایی را داشته باشیم و این موضوعی نیست که پنهان کنیم ولی اینکه شورای نگهبان نظرش کارشناسی نبوده، انصاف نیست.

نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت رئیس دولت گذشته
خبرنگار دیگری از سخنگوی شورای نگهبان در مورد اینکه محمود احمدی نژاد اقدامات تبلیغاتی خود را آغاز کرده و آیا وی احراز صلاحیت می شود یا خیر و اینکه افرادی همچون احمد توکلی معتقدند احمدی نژاد پرونده هایی دارد و احراز صلاحیت وی ممکن نیست.
کدخدایی گفت: گمانه زنی در مورد اینکه شورای نگهبان چه تصمیمی خواهد گرفت، زود است و بنای درستی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: هر کسی می تواند نظر خود را اعلام کند و آن نظر، نظر شخصی وی است ولی هیچ کدام منتسب به شورا نیست.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: شورای نگبهان نظرش را پس از ثبت نام و رسیدگی به پرونده ها اعلام می کند و این ها گمانه زنی است.

نامه های دیوان عدالت اداری و نظرات شورا؛ 5مورد خلاف شرع و یک مورد اشکال
به گزارش ایرنا، کدخدایی همچنین در بخشی از سخنانش در مورد جلسه فقهای شورای نگهبان و نامه های ارسالی از دیوان عدالت اداری، گفت: 16 مورد در این موضوع از تاریخ 2 تیر سال جاری واصل شده که 10 مورد خلاف شرع تشخیص داده نشد، 5 مورد نیز خلاف شرع شناخته شده و یک مورد نیز برای رفع اشکال اعاده شده است.
وی خطاب به خبرنگاران افزود: نامه های پر اهمیت در این راستا را خبری خواهم کرد.

خبر در حال تکمیل است/

201/201

کد خبر: 664208

وب گردی

وب گردی