اظهارات حسن عباسی درباره ارتش چه واکنش هایی داشت؟

حسن عباسی استاد دانشگاه در سخنرانی با انتقاد از عملکرد ارتش جمهوری اسلامی و زیر سوال بردن آن بیان کرد که  اگر کشور را آب ببرد، از ارتش صدایی در نمی آید با وجود اینکه این سخنان در تاریخ 3 /4/ 89 در جمع دانشجویان دانشگاه تهران با موضوع "سند راهبردی نیروهای مسلح امریکا"، پیرامون "ارتش" ایراد شده است اما با انتشار ویدیو آن مراسم در فضای مجازی حساسیت  مقامات و مسئولان را برانگیخت .

به گزارش ایسکانیوز ، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره اظهارات حسن عباسی گفت : مدیریت حقوقی نیروی زمینی دادخواستی علیه حـسن عبـاسی تهیه کرده و به زودی وی توسط دادگاه احضار خواهد شد تا پاسخگوی اظهارات خود باشد.برخی واکنش‌ها به اظهارات حسن عباسی به شرح زیر است:

افراد به مسائلی که تخصص ندارند ورود نکنند

حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس دهم شورای، با انتقاد از صحبت های تند حسن عباسی علیه ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت: وظایف ارگان و بخش های مختلف نیروهای مسلح وظایف خاص خود را بر عهده دارند و نباید نیروهای سپاه و ارتش را با هم مقایسه کرد و هر کدام برای وظایف و شرایط حساس اقداماتی انجام می دهند.

اسلامی ادامه داد: اینکه بخواهیم عملکرد ارتش و سپاه را با هم مقایسه کنیم و یکی را نقد کنیم در واقع ورود به وظایف فرمانده کل قوا و به نوعی مقام معظم رهبری است. وبه نظر می رسد که خطئه کردن نیروهای ارتش جمهوری اسلامی منطقی نیست چرا که این نیروها زیر نظر مقام معظم رهبری حرکت می کنند و هر جا که لازم باشد بر اساس مواضع رهبری اظهار نظر می کنند و واکنش نشان می دهند. نیروهای مسلح وظایف متعدد و جداگانه دارند و نباید آنها را با هم مقایسه کرد.

نوروزی با تاکید بر اینکه افراد به مسائلی که تخصص ندارند ورود نکنند، اظهار داشت: در حال حاضر کشور در شرایط خاص قرار دارد و بهتر است افراد از ورود به مسائل متعدد از جمله نیرویها مسلح که تحت نظر مقام معظم رهبری اداره می شود خود داری کنند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه باید با چنین افرادی برخورد شود تاکید کرد: تخریب هر یک از نیروهای مسلح واقع بینانه نیست و ایجاد کدورت بین سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و بسیج که امنیت را برای کشور به ارمغان آورده اند به نفع نظام نخواهد بود.

اظهارات عباسی درباره ارتش، خام و ناپخته است

همچنین مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی و رستم ، د راین زمینه ، گفت: این اظهارات وموضع گیری های قطعا بسیار ناپخته و خام بوده و به نظر من این مطالب و گوینده آن در حد و وزنی نیستند که بخواهیم با آن نهاد مسنجم و بزرگی مانند ارتشرا بسنجیم.مأموریت های ارتش در زمان صلح و در زمان جنگ مشخص است و در شرایط کنونی نیز ارتش مقتدر ایران در حال انجام وظایف محوله در تأمین امنیت و حفاظت و حراست از مرزهای کشورمان است.

گودرزی گفت: خوشبختانه ارتش جمهوری اسلامی همواره در حال پویایی و فعالیت است، منتهی در دوره جنگ یک وظیفه مهم برای آن تعیین شده و در زمان صلح نیز وظایف دیگری را برعهده دارند و خوشبختانه ارتش به خوبی به وظایف خود عمل کرده و می کند.

تضعیف نهادها و ساختارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی محکوم است

سردار رمضان شریف سپاه و ارتش را یک روح واحد که در کالبد این دو سازمان جاری شده است دانست و تأکید کرد: ارتش و سپاه ید واحده و مشت آهنین ملت ایران برابر جبهه دشمن است و هرگونه تلاش برای تضعیف و ایجاد اختلاف و شکاف بین نیروهای مسلح و مدافع انقلاب و کشور محکوم به شکست است.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه طرح اینگونه مسائل هرگز مورد تأیید سپاه نبوده و هر حرکتی که موجب تضعیف نهادها و ساختارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی شود محکوم است.،گفت: حافظه تاریخی ملت ایران گواهی می‌دهد ارتشیان غیور و غیرتمند طی 38 سال اخیر همراه با پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی که نقطه درخشان آن جنگ تحمیلی جهانی هشت ساله و دفاع مقدس پیروزمند است، توطئه‌ها و نقشه‌های شوم نظام سلطه و استکبار را خنثی و آنان را با شکست‌های خفت‌بار مواجه ساخته اند.

مسئول روابط عمومی سپاه در پایان اظهار امیدواری کرد کارشناس مورد نظر برای رفع سوء برداشت‌های ایجاد شده و ناامید ساختن دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی در خصوص ویدئو منتشر شده شفاف سازی نماید.

نقطه قوت ارتش وارد نشدن به حوزه سیاست و اقتصاد است/امیدواریم آقای عباسی صحبت‌شان را اصلاح کنند

علی مطهری نائب رئیس مجلس دهم گفت :آقای عباسی در سخنانشان بی‌تفاوتی ارتش نسبت به برخی مسائل سیاسی و اقتصادی را یک نقص و ایراد برای ارتش برشمرده‌اند در حالی که اتفاقا این نقطه قوت ارتش است که صرفا کار تخصصی خودش را انجام می‌دهد و وارد حوزه سیاست و اقتصاد نشده است.به اعتقاد من ارتش کار درستی انجام می‌دهد که وارد حوزه های غیرمرتبط نمی‌شود.

روشن نیست صحبت‌های آقای عباسی با چه انگیزه‌ای گفته شده البته ظاهرا صحبت‌های ایشان مربوط به قبل بوده اما اخیرا منتشر شده است. به هر حال این سخنان ناپخته بوده و شاید هم ایشان به منظور تضعیف ارتش این حرف را نزده اما اثر بیرونی منفی دارد و ما امیدواریم ایشان صحبت‌شان را اصلاح کنند.

حسن عباسی در حوزه‌هایی که اطلاع ندارد به عنوان کارشناس سخنرانی می‌کند

امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، گوینده اظهارات مورد اشاره را فردی کم‌اطلاع در برخی حوزه‌ها توصیف کرد و گفت: متاسفانه ایشان تصور می‌کند نظرات و صحبت‌هایش در همه زمینه‌ها دقیق است و مورد توجه داخل و خارج از کشور قرار می‌گیرد؛ درحالی که اینچنین نیست. ایشان خود را در تمام زمینه‌ها اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، فلسفی، جامعه‌شناسی، ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک، ژئوکالچر و ... صاحب‌نظر می‌داند، اما سوال این است که اصلاً ایشان واقعاً می‌تواند در همه این زمینه‌ها اظهارنظر کارشناسی کند؟

دریادار سیاری افزود: به عنوان مثال، من مدتی قبل صحبتهای ایشان را گوش می‌کردم که در حوزه دریا و مباحث مربوط به دریا در دفاع مقدس صحبت می کرد. مثلاً بحث‌هایی درباره سکوهای البکر و الامیه طرح کرد و من با شنیدن صحبت‌های ایشان متوجه شدم که اساساً متوجه موضوع نیستند و نمی‌دانند که در هشت سال دفاع مقدس در دریا چه اتفاقی افتاده است. با توجه به سن و سال و موقعیت ایشان در زمان دفاع مقدس، یقیناً نمی توانسته به همه آنچه در حوزه دریا رخ داده اشراف داشته باشد و دلیلی هم نبوده که کسی به ایشان در این زمینه گزارش کامل بدهد، اما وی در این زمینه به عنوان یک کارشناس سخنرانی می‌کرد.

وی افزود: وقتی ایشان عملیات بزرگی مانند ۷ آذر را زیر سوال می‌برد، یعنی منطقی عمل نکرده است. لذا فهمیدم ایشان اصلا از برخی امور خبر ندارد و برخی حرفهایشان منطقی و ریشه‌دار نیست.

اگر حسن عباسی عذرخواهی نکند، به دادگاه احضار می‌شود

فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار کرد: او باید هر چه سریع‌تر از ارتش جمهوری اسلامی و مردم ولایت‌مدار ایران اسلامی عذرخواهی کند و در غیر این صورت باید در مراجع قضایی پاسخگو باشد.

امیر احمدرضا پوردستان افزود: مدیریت حقوقی نیروی زمینی دادخواستی علیه حـسن عبـاسی تهیه کرده و به زودی وی توسط دادگاه احضار خواهد شد تا پاسخگوی اظهارات خود باشد. گفته‌های ایشان سخنان نسنجیده‌ای است که بدون شناخت و آگاهی از شرح وظایف سازمان‌ها و نیروها بیان شده است.

او اظهار کرد: مجموعه نیروی زمینی در خصوص پاسداری از مرزها، نیروهای انسانی را با چینش منظمی در لایه‌های مختلف در سرحدها مستقر کرده است.

به احدی اجازه اهانت به نیروهای مسلح را نمی‌دهیم

سردار سید مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به انتشار ویدئویی سخنان یک کارشناس در فضای مجازی پیرامون ارتش گفت: هر چند این سخنان مربوط به شش سال قبل است اما محتوای آن با اصل وحدت و یکپارچگی نیروهای مسلح متناقض بوده و مغایر با فرامین امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر پرهیز از هرگونه سخن تفرقه‌افکنانه پیرامون نیروهای مسلح و مدافع کشور است.

وی افزود: تردیدی نیست ثبات و امنیت پایدار همه جانبه و مثال زدنی امروز کشور که مایه آرامش ملت و پیش‌روندگی ایران اسلامی به سمت اهداف و آرمان‌های متعالی و نیز درخشندگی آن در وضعیت پر آشوب جاری منطقه است مرهون نقش پذیری‌ها و نقش آفرینی‌های تعین‌کننده و سرنوشت ساز نیروهای مسلح به ویژه ارتش، سپاه و وحدت و هماهنگی این دو سازمان به عنوان بازوان پرتوان و مقتدر دفاعی کشور است.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه به احدی اجازه اهانت به نیروهای مسلح خدوم و فداکار کشور را نمی‌دهیم تصریح کرد: وحدت، همدلی، هماهنگی و هم افزایی آحاد نیروهای مسلح در تحقق ماموریت‌های خطیر محوله واقعیتی انکارناپذیر است که آحاد نیروهای مسلح، به ویژه ستاد کل، صیانت از آن را تکلیف شرعی و وظیفه سازمانی خود دانسته و در این عرصه با هوشمندی و بصیرت ذاتی خود، آمال و نقشه‌های شوم جبهه معاندین انقلاب و نظام اسلامی برای ایجاد شکاف و اختلاف در صنوف متحد و منسجم کشور را باطل ساخته و می‌سازند.

201/203

کد خبر: 666363

وب گردی

وب گردی