بروجردی: ایران در رویاروئی با تروریسم تکفیری و تندروی بسیار جدی است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران در رویاروئی با تروریسم تکفیری و تندروی بسیار جدی است و به همین دلیل همکاری وهماهنگی زیادی با سوریه وعراق در زمینه رویاروئی مشترک با این پدیده شوم دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، بروجردی و هیات همراه وی عصر سه شنبه و بلافاصله در پایان نخستین دور از مرحله جدید گفت وگوهای ملی لبنان با « نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور دیدار و با وی در باره روابط دو جانبه و مسائل و تحولات درمنطقه گفت وگو کردند.
بروجردی و « شهروز برزگر کلشانی» و« هاجر چنارانی» دوعضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صبح دوشنبه وارد لبنان شدند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این دیدارکه « محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان هم حضور داشت، سلام گرم « علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی را به همتای لبنانی او ابلاغ کرد.
بروجردی بعداز این دیدار در گفت وگو با خبرنگاران با ابراز خرسندی از آغاز دور جدید گفت وگوهای ملی بین همه جریان های سیاسی فعال و موثر به ابتکار نبیه بری تاکید کرد:تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران اهتمام زیادی به برقراری آرامش، امنیت ، ثبات و وحدت در داخل کشور برادر لبنان دارد.
وی خاطرنشان کرد: تحولات در منطقه از جمله سوریه و عراق بسیار حساس و دقیق است و برخی پرونده های منطقه ای همچنان لاینحل و بلاتکلیف است.
بروجردی تصریح کرد: پدیده شوم تروریسم تکفیری نه تنها ملت ها و دولت های منطقه از جمله لبنان بلکه همه طرف هایی را هم که در شکل گیری این پدیده دست داشته اند اعم از جهان غرب و یا برخی کشورهای منطقه تهدید می کند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران در رویاروئی با تروریسم تکفیری و تندروی بسیار جدی است و به همین دلیل همکاری وهماهنگی زیادی با سوریه وعراق در زمینه رویاروئی مشترک با این پدیده شوم دارد.
وی افزود: معتقدیم همه طرف هائی که عامل اصلی پشت پرده ایجاد بحران در سوریه درپنچ سال گذشته بوده اند، هدف اصلی آنها منحرف کردن جهت عقربه قطب نما به سوی سوریه به عنوان دژ مقاومت علیه دشمن صهیونیستی و در نهایت ضربه زدن به محور مقاومت است.
بروجردی تاکید کرد: متاسفانه در این مرحله بسیار حساس پادشاهی سعودی همه تلاش های خود را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بکار گرفته اما ما اطمینان کامل داریم که این توطئه ها هرگز به نتایج شوم خود نخواهد رسید و همه شاهد هستند که منحی حیات گروه های تروریستی تکفیری در سطح منطقه از جمله عراق و سوریه در سراشیبی سقوط قرار دارد و رو به اضمحلال و نابودی هستند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اهدافی را که سعودی برای تحقق آنها تلاش می کند بزودی به بن بست می خورد زیرا جبهه مقاومت توانسته است با اقتدار، قدرت و پایداری به اهدافش دست یابد.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اهتمامی ویژه به تعمیق روابط دوجانبه با جمهوری لبنان در زمینه های مختلف دارد و امیدواریم بتوانیم باهم سطح همکاری های را گسترده تر و عمیق تر کنیم.
بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند به حل مشکلات لبنان از جمله انتخاب رئیس جمهوری کمک کند؟ گفت: بارها تکرار کرده ایم که امیدواریم گفت وگوهای ملی سازنده و مثبت کنونی بین طرف های مختلف سیاسی لبنان بتواند به راه حلی لازم و مطلوب برای همه پرونده های بلاتکلیف دست یابد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ما معتقدیم لبنان اگرچه از لحاظ جغرافیا کوچک است اما نقش سیاسی بسیار بزرگ و تاثیر گذار در منطقه دارد و ما شک نداریم شخصیت های سیاسی و با درایت لبنان که منافع کشورشان را ترجیح می دهند، سرانجام به راه حل های مطلوب برای حل مشکلات و در راس آنها خلاء ریاست جمهوری دست می یابند.
خبرنگاری سوال کرد، در دیدار با تمام سلام نخست وزیر لبنان عادی سازی روابط سعودی با اسرائیل را محکوم کردید، آیا از طریق شخصیتی نزدیک به سعودی ها مانند تمام سلام پیامی برای آنها ارسال کردید؟
بروجردی در پاسخ تاکید کرد: معتقدم همه شخصیت های غیوری که به پرونده های عربی و اسلامی و در راس آنها قضیه برحق و عادلانه فلسطین اهتمام دارند برای ابراز همبستگی و همراهی با ملت مجاهد و قهرمان فلسطین که چندین دهه با ظلم و جور اسرائیلی ها مواجه هستند، لحظه ای تردید نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: در دیدار با آقای تمام سلام، مراتب تبریک خود را به مناسبت دو موضوع بسیار مهم و بزرگ یعنی عید ارتش قهرمان و پیروزی مقاومت قهرمان لبنان در جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 اعلام کردیم و در پاسخ سخنانی بسیار خوب و دل گرم کننده از ایشان شنیدیم.
خبرنگاری دیگر سوال کرد، پیام شما با اعلام آمادگی برای کمک به انتخاب رئیس جمهوری لبنان چه طرفی بود؟ آمریکائی ها ، سعودی ها و یا فرانسوی ها؟
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ تصریح کرد: معتقدم انتخاب رئیس جمهوری لبنان یک مساله داخلی است و در نهایت خلاء ریاست جمهوری از طریق توافق لبنانی رفع می شود و براین اساس امیدواریم راه حل مناسب در سریعترین زمان ممکن و از طریق هماهنگی و رایزنی طرف های لبنانی مرتبط با این پرونده حاصل شود.
لبنان بیش از دو سال و یک ماه است که رئیس جمهوری ندارد.
بروجردی در پاسخ به این سوال، آیا در سفر به لبنان ابتکار عملی به همراه داشتید؟، گفت: معتقدیم انتخاب رئیس جمهوری لبنان یک موضوع داخلی است و ما آماده شنیدین پیشنهادها و ابتکارعمل ها هستیم نه اینکه ابتکارهائی را در این زمینه پیشنهاد کنیم.

202/201

کد خبر: 666947

وب گردی

وب گردی