اون جونز در گاردین نوشت: جنگ علیه تروریسم عمری 13 ساله دارد.آیا می توانیم ادعا کنیم در این جنگ به موفقیت رسیده ایم؟یا حتی پیشرفتی کرده ایم؟هر روزه شاهد سرکوب در سراسر جهان هستیم،نظاره گر عملیات های نظامی هستیم که آثارشان دامان همه ما را گرفته است.به کجا رسیده ایم؟به نقطه ای که بریتانیایی ها کمتر احساس امنیت می کنند.افراطیونی به سوریه و عراق بازگشته اند که حتی در نظر القاعده نیز وحشی بی حساب می آیند.کشوری مثل لیبی به خاطر جنگ های فرقه ای رو به نابودی و تجزیه می رود.

به گزارش ایسکا نیوز، جونز می نویسد: حال زمانی که دولت بریتانیا قوانین جدیدی برای مبارزه با تروریسم تصویب کرده است.نیاز است درسی از این 13 سال جنگ بگیریم.یکی از مهمترین عناصری که هیچ وقت به آن توجه نمی شود،روابط غرب با نظام های افراطی در خاورمیانه است.کشور هایی که نقش به سزایی در ظهور و قدرت گرفتن دولت اسلامی بازی کرده اند. با این حال غرب از نظر دیپلماتیک،نظامی و سیاسی با این نظام ها همکاری نزدیک دارد.

به عنوان مثال قطر را در نظر بگیرید.مدارک بسیار محکمی دال بر حمایت مالی و تسلیحاتی این کشور از گروهک تروریستی جبهه النصره وجود دارد.کمتر از دو هفته پیش نیز،وزیر توسعه آلمان در سخنانی قطر را به حمایت مالی از دولت اسلامی متهم کرد.

با این که مدرکی برای اثبات این ادعا،که دولت قطر به طور مستقیم از داعش حمایت می کند در دست نیست.با این حال افراد قدرتمندی در این کشور از این سازمان تروریستی حمایت می کنند.ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست.در یک یادداشت محرمانه که توسط هیلاری کلینتون نوشته شده بود و به دست سایت ویکی لیکس افشا شد،قطر سیاه ترین کارنامه را در میان متحدان آمریکا،در نبرد با تروریسم دارد.

با این حال،چرا شاهد محکومیت دولت قطر در حمایت از این گروه های افراطی توسط دولت های غربی نیستیم؟در مقابل می بینیم دولت بریتانیا قرارداد هایی به ارزش چندین میلیون دلار با نظام  قطر برای فروش تجهیزات ضد شورش،موشک های ضد هوایی و ... بسته است.دلایلی نیز برای این سکوت وجود دارد.قطر سرمایه گذاری های زیادی در بریتانیا انجام داده است و سهام زیادی در بازار بورس لندن را در اختیار دارد.

بعد از آن به کویت می رسیم.گروه های افراطی از جمله جبهه النصره تاکنون صد ها میلیون دلار کمک مالی از ثروتمندان کویتی دریافت کرده اند. کویت از ممنوعیت حمایت از این گروه ها خودداری کرده است و همه روزه شاهد پخش برنامه هایی در حمایت از گروههای تروریستی از تلویزیون های کویت هستیم.معاون وزارت خزانه داری آمریکا بار ها از کویت به عنوان مرکز اصلی حمایت از تروریست های افراطی یاد کرده است.

لطفا منتظر اقدامی از سوی دولت بریتانیا نباشید.کویت همیشه متحدی مهم برای بریتانیا در منطقه بوده است.همان طور که خود مقامات می گویند.نکته جالب این است که تونی بلر همواره یار همیشگی دیکتاتور ها است.باید بگوییم یکی از  ارکان اصلی است.از کشورهایی همانند قزاقستان تا مصر.در زمان بلر،بریتانیا و کویت قراردادی به ارزش بیست و هفت میلیون دلار امضا کردند.بریتانیا صد ها مدل تجهیزات نظامی به کویت صادر کرده است.در نهایت نیز به نظام  عربستان سعودی می رسیم.تقریبا تمام دنیا به خاطر سر بریدن جیمز فولی بر آشفت.باید بگوییم از چهارم آگوست تا به امروز،دولت عربستان 22 نفر را سر بریده است.در میان اعدام شدگان ،محکومیت هایی از جمله جادوگری و قاچاق مواد مخدر دیده می شود.به گزارش دیده بان حقوق بشر،از سال 1985 بیش از دو هزار نفر این گونه در عربستان سر بریده شده اند و در بعضی موارد برای هشدار به دیگران،اجساد آنها در میدان های شهر رها شده اند.قوانین در این کشور به حدی سخت گیرانه هستند که تصور آنها نیز غیر قابل باور است.شیعیان در این کشور در معرض سرکوب شدید هستند و حقوق زنان به کلی نادیده گرفته می شود.تا حدی که آنها اجازه رانندگی ندارند و بدون اجازه همسر خود نمی توانند در مکانی استخدام شوند.

این نظام ها،از عوامل مهم ظهور و قدرت گیری مسلمانان افراطی هستند.به دنبال تهاجم شوروی به افغانستان ،صادرات اسلامی عربستان(وهابیت) باعث تشکیل طالبان شد.پادشاهی عربستان خود نمی داند که به زودی اسلحه این افراطیون به سمت خود آنها نشانه خواهد رفت.

بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند،بین گروه های مرتبط با القاعده و عربستان توافقی نانوشته وجود دارد.حضور شما به ما صدمه نرساند،هر کاری می کنید،بیرون از چادر انجام دهید.داخل چادر را کثیف نکنید.کمک های مالی این کشور به مخالفان سوری،باعث شده این کمک ها به دست گروه هایافراطی بیافتد.

با این که عربستان 100 میلیون دلار به برنامه مبارزه با تروریسم سازمان ملل کمک کرده است و مفتی اعظم این کشور ،داعش را دشمن شماره یک عربستان خوانده است.با این حال سلفی های رادیکال در گوشه و کنار جهان،از کمک های بی دریغ عربستان بهره مند می شوند.با رجوع به سخنان محرمانه هیلاری کلینتون،سعودی ها مهمترین منبع مالی گروه های تندرو در گوشه و کنار جهان هستند.

با این حال باز هم انتظار اقدامی از سوی بریتانیا را نداشته باشید.اتحاد دو کشور به سال 1915 باز می گردد.در ضمن عربستان بزرگترین خریدار تسلیحاتی بریتانیا است.بیش از 1.6 میلیارد یورو قرارداد نظامی دارند.در حال حاضر حجم قرار داد های مشترک دو کشور  17.5 میلیارد یورو هستند.اقدامات زیادی برای مبارزه با تروریسم باید انجام داد.ولی تا زمانی که اسلحه برای فروش هست و می توان پولی به جیب زد، دهان دولتمردان ما کاملا بسته است.
کد خبر: 66817

وب گردی

وب گردی