ضیافتی در سرزمین جنگل و رود/ پاشاکلا روستایی در حوالی بهشت

پاشاکلا روستایی از دل بهشت  با پوشش سبز مخملین و چشمه هایی روان و سیال که آبی خنک در عمق جان آن در حرکت است.

ناهید سمیعی: آب و هوای اینجا با وجود خنکای آب رودخانه و سایه دستان درختان بلند قامت به آسمان ساییده، معتدل و بسیار خنک و روح نواز است. تا به این روستا نروی سعود و فرود را حس نخواهی کرد...افسون این روستا باعث می شود هرگز تجربه سفر به این روستا را فراموش نکنید. روستای پاشاکلا از زیباترین و باصفاترین نقاط مازندران است. روستای ییلاقی پاشاکلاء در 64 کیلومتری از جنوب شهرستان ساری(مرکز استان مازندران) دربخش دودانگه(فریم) در محدوده ی البرز شرقی قرار دارد.

اگر هنوز برای انتخاب مکانی برای سفر تابستانی خود مردد هستید پیشنهاد می کنیم سفر به این روستا را از دست ندهید.

جمعیت و موقعیت جغرافیایی

جمعیت این روستا در حدود ۵۰ خانوار است که در کنار هم با صمیمیت و یکرنگی زندگی می کنند.نیمی از جمعیت اهالی، سیدهایی از نسل امام جعفر صادق هستند. این روستا در جنوب شرقی مرکز استان(شهر ساری)٬در شمال شرقی استان تهران و نسبت به شهر زیراب در شمال این شهر قرار دارد.

وجه تسمیه

در مازندران تقریبا 13 روستا بنام پاشاکلا وجود دارد که وجه تسمیه همه آنها یکی است. خیلی ها تصور می کنند که کلا ( با ضمه کاف ) به معنی کلات همان دژ یا قلعه است و پاشا مخفف پادشاه است یعنی پاشاکلا به معنای قلعه پادشاه است.
ولی عده ای دیگر عقیده دارند، پسوند کلا که در اکثر روستاها دیده می شود همان کلاته یا کلات (با فتحه کاف) که در زبان تبری پهلوی به معنای آبادی یا روستا است و پاشا (بزبان ترکی) لقب سلاطین ایرانی در دوره صفویه است.

از آنجایی که مادر شاه عباس از (خیرالنساء بیگم یا مهدعلیا دختر میرعبدالله مرعشی خان طبرستان) بود او نگاهی ویژه به این منطقه داشت و پایتخت تابستانی صفویان به حساب می آمد. از این رو امیران ( پاشایان) زیادی به اکثر نقاط ایالت تبرستان فرستاده می شد و پاشایان هم روستاهایی را که از نظر استراتژی و جغرافیایی موقعیت بهتری داشت رو برای امورات انتخاب می کردند. از این رو روستای پاشاکلا بنام پاشا ثبت شد.

آب و هوا

این منطقه دارای آب و هوایی معتدل و خنک است. به طور میانگین در 50 درصد از طول سال در این روستا بارندگی است و به همین دلیل زمین ها پوشیده از جنگل های انبوه و رودخانه ها پرآب است که از دو طرف به درختان جنگل منتهی می شود.

اقتصاد

شغل اکثر مردم این روستا دامداری در کنار کشاورزی است.

زبان و گویش

زبان مردم پاشاکلا با گویش خاص و کهن منطقه، زبان مازندرانی از دستۀ شمال غربی زبان های ایرانی، زیر گروه زبانهای کرانۀ جنوبی دریای مازندران است. وجود شمار فراوان واژهﻫـای برابر و همانند با فارسی میانه و تفاوتﻫـا و تشابهات دستوری با زبانهای مرکزی و شرقی ایرانی نشان از دیرینگی و پایداری و پویایی زبان مردمان این منطقه دارد.

مذهب

مذهب اهالی پاشاکلا شیعه دوازده امامی است، ابراز علاقه به اسلام و آئین های اسلامی و اهل بیت و شوق زیارت مسجد الحرام و بارگاه امام حسین(ع) و امام رضا(ع) و دیگر عتبات عالیات و برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا و اربعین حسینی، بیست هشتم صفر(چهل و هشتم)، شهادت امام علی(ع) و شب های قدر و… نشانۀ پایبندی آنها به دین اسلام و مذهب تشیع است.

حیات وحش

از نظر جانوری هم ﻣﻰتوان نمونهﻫـای زیر را نام برد: گرگ، شغال، روباه، گربه وحشی، کفتار، خرس، گراز، پلنگ، شوکا، گوزن، مرال، کل، مش، سمور، سنجاب، قرقاول، توکا، دارتلا، کبک، گنجشک، ابیا، باشه، جغد، خرگوش، فاخته، دمجنبانک، دارکوب، خفاش، مار، کریب، مارمولک، سینه سرخ، خرچنگ، رطیل، عقرب و

جاذبه گردشکری

جنگل های بسیار زیبای این روستا با درختانی بسیار بلند٬ رودخانه ای با آب زلال و قابل شرب با ماهی های خوشمزه٬ چشمه های آب گرم که خاصیت درمانی دارد و برای درد های مفصلی و کلیوی(قِلقِل او) مفید است. زیبایی این روستا به طور کلی از بزرگترین جاذبه گردشگری این روستا محسوب می شود که همه ساله گردشگران بسیاری را به این منطقه می کشاند.

میوه؛ سوغات پاشاکلا

میوه های خوشمزه این روستا را از دست ندهید. ازگیل وحشی(کُندِس)٬زالزالک ٬گلابی وحشی(تِلکا)٬ خرمالو(خِروِندی)٬ تمشک ٬توت فرنگی وحشی(سِرماخ) ٬آلوچه و غیره از جمله میوه های این روستا است که به عنوان سوغات هم می توانید از آن استفاده کنید.

امکانات رفاهی

در ایسن روستا می توانید از تاکسی های خطی در 24 ساعت شبانه روز استفاده کنید همچنین ارائه خدمات الکترونیک ، جاده مناسب، ماشین جمع آوری زباله ووجود زمین های فوتبال از جمله امکانات رفاهی این روستا است.

چگونه به روستای پاشاکلا برویم؟

اگر از تهران حرکت میکنید وارد جاده هراز شوید و در سر دو راهی رودهن مسیر خود را به سمت فیروزکوه انتخاب کنید، از دماوند٬فیروزکوه و بعد گردنه گدوک با آش دوغ خوشمزه آن٬همراه بادیدن شاهکارمسیر ریل راه آهن در سه خط طلا و پل ورسک عبور کنید و وارد منطقه شهرستان سوادکوه با چهار شهرآلاشت٬پل سفید٬زیراب و شیر گاه شوید. وقتی وارد شهر زیراب شدید می توانید مسیر خود را به سمت دهستان کسلیان با ۱۲روستاانتخاب کنید٬شما با طی مسافت ۱۳کیلومتر از زیراب وارد بهشت مازندران ، روستای پاشاکلا می شوید.

اقامت

نگران اقامت خود نباشید، اهالی این روستا بسیار صمیمی و مهمان نواز هستند و شما می توانید برای یک شب یکی از اتاق هایشان را اجاره کنید.

:قیمت یک تور مسافرتی به پاشاکلا به شرح زیر است

توضیحات

قیمت

جاذبه گردشگری

مدت اقامت

نام تور

1شب اقامت درخانه محلی +

وعده صبحانه، 1 وعده شام و پذیرایی میوه در میان وعده ها

235000هزار تومان

گشت و گذار در طبیعت اغلب مه گرفته جنگل های پاشا کلا، عکاسی از شالیزارهای روستا و مناظر بی بدیل منطقه، پیاده روی در جنگل و عبور در بستر رودخانه همراه با آب بازی شعف انگیز، شب نشینی دور آتش در خنکای روستا.

2روز

اسپیلت

20103

کد خبر: 668530

وب گردی

وب گردی