تهران- ایسکانیوز: دبیر اسبق کانون عالی شورای اسلامی کار گفت: در حال حاضر حدود 300هزار نفر از صندوق بیکاری حقوق دریافت می کنند .

علیرضا حیدری ، با اشاره به اینکه شمار شاغلان بیکار شده در دو سال اخیر به شدت افزایش یافته است، افزود: از کل مقرری بگیران 250 هزار نفر شاغلانی هستند که خارج از اراده خود بیکار شده اند و بقیه این افراد را کسانی تشکیل می دهند که آماده به کار هستند اما شغلی پیدا نمی کند.

وی افزود: اقتصاد کشور در رکود به سر می برد و همین مساله سبب شده است کارگران تمام بخش های اقتصادی با عدم امنیت شغلی روبرو باشند.

این فعال کارگری در توضیح دلایل سخت تر شدن دریافت مقرری بیکاری گفت: صندوق بیمه بیکاری، جامعه هدف خود را برای پرداخت حقوق بیکاری، شاغلان بیکار شده و بیکاران آماده کار انتخاب کرده است. این صندوق موظف است این کارگران را تا زمان پیدا کردن شغل تا حدودی تامین کند اما در یک سال گذشته به دلیل افزایش تعداد شاغلان بیکار شده منابع این صندوق محدود شده است و امکان تامین حقوق تمامی این افراد فراهم نیست.

حیدری با اشاره به مبنای قانونی اتخاذ این تصمیم توضیح داد: در قانون کار ظرفیت هایی مثل همین مورد پیش بینی شده است چرا که وقتی منابع محدود می شود شرایط برای همه سخت تر خواهد شد.

حیدری در پاسخ به این سئوال که میزان حقوق پرداختی این صندوق به بیکاران چقدر در ماه است، گفت: این مساله به وضعیت بیکار مربوط است و به طور کلی مثلا به افراد مجرد، 65 درصد میانگین حقوق سه ماه آخر کار را پرداخت می کنند، افراد متاهل نیز حقوق بیشتر می گیرند و افرادی که فرزند دارند به تعداد فرزندان خود درصد بالاتری دریافت می کنند.

این فعال کارگری وضعیت اقتصادی ایران را نامساعد دانست و ادامه داد: در شرایط بحرانی اقتصاد، بیشترین فشار بر کارگران و اقشار ضعیف جامعه خواهد بود. برهمین اساس بحث حمایت از بیکاران و شاغلان بیکار شده یک بحث بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: برنامه ها باید به صورتی تدوین شود که دو هدف محقق در قالب آن تحقق یابد ، از یک سو باید از بیکار شدن بیشتر کارگران جلوگیری کرد و از سوی دیگر حمایت های لازم را تا زمان پیدا شدن شغل از بیکاران در دستور کار قرار داد.وی گفت: طبیعتا سخت تر کردن مقرات برای ورود به صندوق و دریافت مقرری بیکاری فشار بر شاغلان بیکار شده را افزایش خواهد داد .
کد خبر: 66864

وب گردی

وب گردی