ظریف: همکاری‌های تهران و آنکارا گسترش خواهد یافت/چاووش اوغلو: علاقه‌مند انتقال گاز ایران به اروپا هستیم

وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری با همتای ترک خود گفت: نیازمند همکاری‌ و رایزنی‌های بیشتر با ترکیه برای رفع موانع و گسترش روابط هستیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود با تبریک مقاومت مردم در مقابل کودتای نافرجام گفت: این برای مردم خاورمیانه یک افتخار است.

وی افزود: نیازمند همکاری‌ و رایزنی های بیشتر برای رفع موانع و گسترش روابط هستیم. با توجه به توانمندی‌هایی که وجود دارد باید این حقیقت را مد نظر داشت که حوزه‌های مختلفی برای همکاری دو کشور وجود دارد.

ظریف تصریح کرد: ایران آماده است که هر گونه همکاری را برای از سرگیری تورهای مسافرتی دنبال کند. عرصه‌های همکاری در حوزه‌های برق، گاز، انرژی و همکاری در زمینه گردشگری با رفع برخی موانع گسترش خواهد یافت، همچنین برای مبارزه مشترک با تروریسم، افراط گرایی و فرقه گرایی نظر و هدف مشترک داریم.

وزیر خارجه کشورمان افزود: در برخی مسائل اختلاف نظر داریم اما بر وحدت ارضی سوریه و اینکه باید با داعش وجبهه النصره و دیگر تروریستها برخورد شود دیدگاه مشترک داریم. همچنین از نزدیکی روابط میان ترکیه و روسیه استقبال می‌کنیم.

ظریف تاکید کرد: تهران از نزدیکی روابط بین آنکارا و مسکو استقبال می‌کند.

در این نشست مشترک مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه به دنبال رفع موانع تجاری در مناسبات دوجانبه هستیم، گفت: حجم تجارت ما کاهش یافته ولی هدف 30 میلیارد دلاری را در دستور کار داریم لذا باید موانع را بر سر راه روابط تجاری رفع کنیم.

وی به علاقه و توجه ویژه سرمایه‌گذاران دو کشور برای سرمایه‌گذاری در کشور مقابل اشاره کرد و گفت: ما علاقه‌مندیم به آنها کمک کنیم و حجم مناسبات را بالا ببریم.

وزیر خارجه ترکیه عنوان کرد: می‌خواهیم گاز طبیعی بیشتری از ایران بخریم، درباره قیمت گفتیم این موضوع را نباید به هیأت داوری بین‌المللی موکول کنیم چراکه میتوانیم به صورت دوجانبه این مسئله را حل کنیم.

چاووش اوغلو ادامه داد: علاقه‌مندیم گاز ایران را از طریق ترکیه به اروپا منتقل کنیم، این را در سطح دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم.

وی خاطرنشان کرد: درباره توریسم صحبت کردیم و از اینکه ایرانیان برای گذراندن تعطیلات به ترکیه می‌آیند خوشحالیم، می‌خواهیم پذیرای تعداد بیشتری ایرانی در ترکیه باشیم.

چاووش اوغلو با بیان اینکه در این دیدار درباره سوریه رایزنی کردیم تاکید کرد: درباره تمامیت ارضی سوریه و اتحاد سوریه همفکر هستیم تا به امروز برخی اختلافات را داشتیم، ولی علی‌رغم اختلافات به گفت‌گوی خودمان ادامه دادیم، بر این باوریم ایران می‌تواند نقش مثبتی در برقراری آتش بس پایدار در سوریه ایفا کند.

وی ادامه داد: پژاک و پ‌ک‌ک، شاخه‌های مختلف یک سازمان تروریستی واحد هستند و تفاوتی با هم ندارند و امنیت منطقه و به ویژه امنیت ایران و ترکیه را تهدید می‌کنند.

چاووش اوغلو بر مبارزه مشترک با داعش، النصره و گروه‌های تروریستی در منطقه تأکید کرد و تصریح کرد: بر مبارزه مشترک با این گروه‌ها تأکید کردیم و بر همکاری‌های خود برای صلح پایدار در سوریه خواهیم افزود و این همکاری‌ها ر تقویت خواهیم کرد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به دیدار ظریف با رجب طیب اردوغان عنوان کرد: بعد از آن به مجلس ملی ترکیه خواهیم رفت که در اقدام به کودتا مورد حمله قرا گرفت، ظریف می‌خواهد از این مجلس بازدید کند.

وی در پایان از دولت و ملت ایران به خاطر حمایت از ملت و دولت ترکیه در کودتای اخیر قدردانی کرد.

202

کد خبر: 669255

وب گردی

وب گردی