واشنگتن : اجباری برای انتخاب میان ترکیه و «فتح الله گولن» وجود ندارد

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اولتیماتوم رئیس جمهور ترکیه گفت که واشنگتن مجبور نیست میان ترکیه و فتح الله گولن یکی را انتخاب کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری دیلی صباح، «الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اولتیماتوم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که واشنگتن مجبور نیست میان ترکیه و فتح الله گولن یکی را انتخاب کند.

به گزارش مهر، ترودو در ادامه افزود که «روند استرداد فتح الله گولن ممکن است ماهها و یا حتی سالها به طول بیانجامد».

به نظر می رسد که آمریکا نسبت به انتقادات تند اردوغان و اولتیماتوم روز چهارشنبه وی سرد و بی تفاوت است. این درحالی است که آنکارا سعی دارد فشارهای خود را بر واشنگتن جهت استرداد گولن افزایش دهد.

علاوه بر رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه، وزیر دادگستری و سایر مقامات این کشور نیز بر این نکته تأکید می کنند که عدم استرداد گولن از سوی آمریکا می تواند به روابط دو کشور لطمات جدی وارد کند.

گفتنی است که در پی درخواستهای مکرر آنکارا از واشنگتن مبنی بر استرداد فتح الله گولن واعظ اسلامی و ترک تبار مقیم آمریکا که به سازماندهی کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه متهم است، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چهارشنبه گذشته در اولتیماتوم خود به واشنگتن گفت که «آمریکا باید میان کشور دموکراتیک ترکیه و فتح الله گولن تروریست و کودتاچی یکی را انتخاب کند».

300300

کد خبر: 669344

وب گردی

وب گردی